بیش از نیمی از روزنامه نگاران در سراسر جهان از افرادی که از پیش در رسانه های اجتماعی همچون توییتر می شناسند، برای تهیه و تایید گزارش هایشان استفاده می کنند.
تحقیقی روی بیش از 600 روزنامه نگار در سراسر جهان نشان داد که بیش از نیمی از آنها برای تامین و تائید گزارش های خبری خود از منابع شناخته شده در بستر رسانه های اجتماعی همچون توییتر فیس بوک و وییبو استفاده می کنند. برمبنای این بررسی این موضوع درمورد 75 درصد از روزنامه نگاران در بریتانیا صادق است.
گزارش سالانه ی بخشِ "تحقیق روزنامه نگاری دیجیتال اوریلا" توسط برندز تو لایف و شرکای مجموعه ی اورییلا پی آر و بر روزنامه نگارانی از 16 کشور دنیا انجام شد، این گزارش میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در جمع آوری اخبار در صورت کار با منابع شناخته شده در این بسترها را دارای " بیشترین مورد پیگیری در حال حاضر" می داند.
بیش از نیمی -53 درصد- از خبرنگاران از " به روزرسانی میکروبلاگ ها " توسط منابع شناخته شده استفاده می کنند و در بریتانیا این رقم به 75 درصد افزایش می یابد.
اما این گزارش می افزاید وقتی این منابع " نا آشنا " باشند رقم جهانی " تقریبا نصف " شده و به 26 درصد کاهش می یابد و در انگلستان به حدود یک سوم یعنی 53 درصد می رسد.
این گزارش می گوید: " تحقیق بیانگر آن است که آنگاه که منبع ناآشنا یا نامشخص باشد، تکیه بر رسانه های اجتماعی 50 تا 80 درصد کاهش می یابد. "
مورد مشابه دیگری هم در استفاده از وبلاگ ها به عنوان منبع خبری به دست آمده است. 44 درصد از روزنامه نگاران گفته اند که از وبلاگ های منابع شناخته شده استفاده می کنند و در صورت کمتر شناخته شده بودن وبلاگ این رقم به 22 درصد می رسد.
بر مبنای این بررسی " این نتیجه گیری برعکس سال 2011 است، در آن زمان 43 درصد ازپاسخ دهندگان گفته بودند که اخبار را از وبلاگ هایی که نمی شناسند تامین می کنند و تنها 30 درصد اعلام کردند که به منابع شناخته شده تکیه دارند."
در کنار رسانه های اجتماعی، این گزارش بر "اهمیت روزافزون" دستگاه های موبایل درکسب و کارنشر با توجه به "رشد پایدار اپلیکیشن تلفن همراه" تاکید دارد.
" تعدادی ازخبرنگارانی که می گویند محل کارشان اکنون بروی تلفن همراه اپلیکیشن دارد، در طول سه سال گذشته رشد مداومی را تجربه کرده اند و اکنون از هر چهار انتشارات یکی اپلیکیشن همراه دارد." در انگلستان این رقم بسیار بالاتر بود ، 63 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که انتشاراتشان اپلیکیشن تلفن همراه دارد، این رقم در سال 2011 ، 35 درصد بود.
در مورد رسانه های اجتماعی فعال در سطح جهانی، 52 درصد خبرنگاران گفته اند که محل کارشان در فیس بوک صفحه دارد و 46 درصد هم حساب کاربری توییتر دارند.
در انگلیس، 82 درصد روزنامه نگاران حاضر در این تحقیق اعلام کرده اند که محل کارشان حساب کاربری توییتر دارد و 76 درصد گفته اند انتشاراتشان صفحه فیس بوک دارد.
دیگر یافته های کلیدی
46 درصد از پاسخ دهندگان در بریتانیا گفته اند 80 و بیش از 80 درصد خروجی آنلاین آنها جدید بوده و تکرار مطالب از انتشارات آفلاین نبوده است.
بهره برداری از تالار های گفتگو توسط موسسات انتشاراتی از 37 درصد در سال 2008 به 26 درصد در سال جاری کاهش یافته است.
63 درصد از روزنامه نگاران در بریتانیا گفته اند که انتشاراتشان ویدئو هایی که بیرون از آن مجموعه تولید شده را منتشر می کند در حالیکه 69 درصد اعلام کرده اند که خودشان ویدئو تولید و منتشر می کنند.
منبع: وبسایت خبرنگاران ایران
نویسنده : ریچل مک آتی
ترجمه: نیلوفر امینی