تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه آی.سی.تی
- رسانه‌های اجتماعی منبع اخبار نیمی از روزنامه‌نگاران
- مصرف فرهنگی و رسانه‌ای نسل‌های ایرانی
- فضای مجازی در گفت‌وگو با دکتر شکرخواه
- گرایش نگران‌کننده در گزارش شفافیت گوگل
- مکزیک؛ روزنامه‌نگاری با جلیقه‌ ضد گلوله
- انتشار کتاب: جغرافیای سیاسی فضای مجازی
- جزییات کارگاه‌های آموزشی همایش روز رسانه های اجتماعی
- برنامه کارگاه‌ها و پنل‌های همایش روز رسانه‌های اجتماعی
- ابهام در آینده تبلیغات فیس‌بوک

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: جمعه، 9 تیرماه 1391  

 

جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه آی.سی.تی

 
 

درباره فقدان نهادهای مطالعات فرهنگی و اجتماعی فناوری 

 
 

علی شمیرانی - یكی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در اجلاس‌های جهانی جامعه اطلاعات، تقابل و تاثیر فناوری‌های نوین بر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و هست. فناوری به مثابه شمشیر دو لبه‌ای است كه در عین اثرات مثبت می‌تواند منجر به لطماتی هم بشود.

برای نمونه یكی از محورهای نگرانی در جامعه جهانی گسترش زبان انگلیسی در فضای مجازی و در عین حال از میان رفتن خرده‌ فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر در دنیای جدید است. در كشور ما نیز ورود فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات از ابتدا با دغدغه‌های فرهنگی مواجه بوده و هست. نگرانی‌ها در خصوص اثرات منفی فرهنگی و اجتماعی فناوری‌‌ها، پدیده‌ای است كه همواره نقش بازدارنده در توسعه فناوری ایفا كرده و به عبارت دیگر با فناوری صرفا برخورد سلبی شده تا ایجابی. در نتیجه و بر اثر تجربه، ما در استفاده از فناوری ابتدا با كاربردهای منفی آن در جامعه مواجه شده‌ایم و با گذشت زمان رفته رفته كاربردهای دیگر نیز مد نظر مصرف‌كنندگان و تصمیم‌گیران قرار گرفت.

تجربه ورود و نحوه برخورد با ابزار و فناوری‌هایی نظیر تلفن، فكس، ویدیو، كامپیوتر، بازی‌های كامپیوتری و تلفن‌همراه پیش روی ماست. هم‌اكنون نیز با پدیده‌هایی همچون اینترنت، ماهواره و كاربردهای جدید تلفن‌همراه مواجه هستیم. شیوه برخورد اما همچنان یكسان است. برای نمونه خدمات اپراتور سوم تلفن همراه كشور در نوعی بن بست قرار دارد. از سوی دیگر حتی زمانی كه در كشور تلاش می‌شود تا از طریق بومی‌سازی و استفاده از شبكه‌های داخلی در حوزه فضای مجازی، به شكلی برخی نگرانی‌ها را تقلیل داد، بازهم با نوعی ابهام و مقاومت از سوی كاربران مواجه می‌شویم. اما علت چیست؟

به اعتقاد نگارنده، فقدان نهادهای مطالعات فرهنگی و اجتماعی فناوری و مراجعه دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر به این نهادهای مطالعاتی یكی از مهم‌ترین دلایل این امر محسوب می‌شود. در دنیا نهادهایی از این دست با رصد فناوری‌ها از حیث علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی، به موقع وارد عمل شده و تبدیل به بازویی مشورتی برای تصمیم‌‌سازان و مصرف‌كنندگان می‌شوند.هم‌اكنون كم نیستند نهادهای بازیگر در حوزه فناوری كه به شكلی یك‌بعدی صرفا از مضرات فناوری گفته و در انتظار اثردهی هستند. اما زمانی‌كه از طریق نهادهای مطالعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه فناوری به شكلی توامان فرصت‌ها و تهدید‌ها مورد تحقیق قرار گرفته و در جامعه تزریق شود، زمینه‌های نگرانی نیز كاسته خواهد شد.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed