تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- دیپلماسی وب محور، ابزار مداخله قدرت‌ها
- همکاری یاهو و شبکه سی.‌ان.‌بی.‌سی در تولید اخبار
- حدود ۲ درصد آلودگی جهان ناشی از فناوری اطلاعات است
- گران‌ترین و ارزان‌ترین روزنامه‌های کشور کدامند؟
- اولین شبکه‌ پخش آگهی در کوبا راه‌اندازی می‌شود
- رسانه بر دوراهي انتخاب
- جدول مصوبات راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت
- اجاقی که با پیامک کار می‌کند / اجاق گاز مجهز به وای.فای
- شبکه ملی فرهنگ چه ماموریتی دارد؟
- دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور مشخص شد

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 28 خردادماه 1391  

 

دیپلماسی وب محور، ابزار مداخله قدرت‌ها

 
 

بعد از آغاز عصر اطلاعات، رهبران برجسته دولت‌های غربی بدین نتیجه رسیده‌اند که اطلاعات و تکنولوژی‌های اینترنتی مهم‌ترین اسلحه آنها در نبردهای ایدئولوژیکی بوده به طوری که با کمک این ابزارها می‌توانند مسائل جهانی خود را راحت‌تر حل و فصل کنند.  

 
 

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «دیپلماسی وب محور با ابزار مداخله دولت ها» منتشر کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در این گزارش با بیان این مطلب که اینترنت در حال تبدیل شدن به یک رسانه عامه‌پسند است و این امر باعث خواهد شد مردم برای دریافت تحلیل‌ها و فهم وقایع جاری به اخبار فرد به فرد روی آورند و نقش رسانه‌های سنتی کاهش یابد، افزود: اخبار فرد به فرد وب محور اغلب در میان خانواده‌ها، دوستان و همکاران جریان می‌یابد، یعنی افرادی که قبل از برقراری هر نوع ارتباط فرد به فرد، با یکدیگر رابطه‌ای توام با ارتباط برقرار کرده‌اند.

اخبار فرد به فرد در مقایسه با تولیدات تبلیغاتی دولت‌ها و یا گزارش‌های رسانه‌های سنتی، متقاعدکننده و قابل اعتمادتر به نظر می‌رسند. همین شاخصه اصلی اخبار فرد به فرد مهم‌ترین دلیل برای انجام دیپلماسی عمومی وب محور است.
هم دیپلماسی عمومی وب محور و هم ارتباطات فرد به فرد وب محور دارای طیف خاصی از مخاطبین هدف هستند.

اخبار فرد به فرد وب محور برخلاف ارتباطات خبری رسانه‌های سنتی تفاوت میان مخاطبینش را نادیده نمی‌گیرد، بلکه شخصیت، پس‌زمینه‌ها و منافع گوناگون مخاطبینش را نیز در نظر می‌گیرد.

از آنجایی که فرستنده و گیرنده یک پیام از قبل و از طریق منافع مشترک با یکدیگر متصل شده و به یک فهم متقابل دست یافته‌اند، بنابراین فرستنده می‌تواند پیام را مطابق فهمی که از گیرنده دارد، ویرایش کند.

این پیام سفارشی می‌تواند فرآیند ارتباط را تسهیل کند. لذا اینترنت تبدیل به ظرفی برای رشد و نمو انواع فعالیت‌های سیاسی شده است.

دیپلماسی عمومی را نیز می‌توان با کمک تکنولوژی برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها از مبارزه واقعی در جهت حقوق بشر گرفته تا تروریسم، افراطی گرایی، بنیادگرایی مذهبی ، افراط گرایی زیست محیطی، نازیسم، فرقه گرایی و بسیاری دیگر به کار برد. حامیان تمام فعالیت‌های فوق همگی به ظاهر ادعا دارند که در جهت آزادی ، عدالت یا دمکراسی فعالیت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: برخلاف دوران جنگ سرد که در آن دولت‌ها افرادی را به کشورهای هدف اعزام می‌کردند تا در آنجا به اعتراضات خیابانی و مواردی نظیر آن یاری رسانند، در عصر جدید، هدف اصلی دیپلماسی عمومی وب محور پدید آوردن «جمعیت هوشمند» در دیگر کشورهاست. جمعیت هوشمندی که از طرف فرد و یا سازمان‌هایی وابسته به غربی‌ها و خصوصا دولت امریکا مدیریت و هدایت شده و در جهت حفظ و بسط ارزش‌های مورد تبلیغ و منافع آنها اقدام می‌نماید.

در واقع، بعد از آغاز عصر اطلاعات، رهبران برجسته دولت‌های غربی بدین نتیجه رسیده‌اند که اطلاعات و تکنولوژی‌های اینترنتی مهم‌ترین اسلحه آنها در نبردهای ایدئولوژیکی بوده به طوری که با کمک این ابزارها می‌توانند مسائل جهانی خود را راحت‌تر حل و فصل کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed