تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- رسانه بر دوراهي انتخاب
- جدول مصوبات راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت
- اجاقی که با پیامک کار می‌کند / اجاق گاز مجهز به وای.فای
- شبکه ملی فرهنگ چه ماموریتی دارد؟
- دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور مشخص شد
- ژاپنی‌ها با گوشی‌های هوشمند به جنگ تشعشعات هسته‌ای می‌روند
- شماره جدید دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد
- افتتاح دفتر خاورمیانه فیس‌بوک در دوبی
- گوگل به دنبال شاد کردن کاربران؟
- ابتکار دانشجویان اوگاندایی برای مبارزه با فساد

 

گروه خبری: حریم خصوصی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 16 خردادماه 1391  

 

رسانه بر دوراهي انتخاب

 
 

در مورد نقش رسانه و تأثير آن در دنياي امروز سخن بسيار گفته شده است به نحوي که در موثر بودن آن اصلاً ترديدي نيست و اين تأثير به حدي است که عصر حاضر را عصر ارتباطات رسانه‌اي نام نهاده و در سايه آن دنيا به دهکده‌اي تبديل شده است. 

 
 

در مورد نقش رسانه و تأثير آن در دنياي امروز سخن بسيار گفته شده است به نحوي که در موثر بودن آن اصلاً ترديدي نيست و اين تأثير به حدي است که عصر حاضر را عصر ارتباطات رسانه‌اي نام نهاده و در سايه آن دنيا به دهکده‌اي تبديل شده است. نکته‌اي که کمتر به آن پرداخته شده و مي‌شود دوگانگي است که بين منطق حرفه‌اي حاکم بر رسانه يعني اصل جذب مخاطب بيشتر و کارکرد رسانه يعني از بين بردن حريم‌هاي خصوصي به وجود مي‌آيد.

تحقيقات و مطالعات مردم شناسي نشان مي‌دهد در تمام جوامع در تمامي ادوار حتي در جوامع ابتدايي، قواعد اجتماعي وجود داشته‌اند که ورود به اماکن خاصي را محدود و گاهي ممنوع کرده‌اند هر چند که از حريم خصوصي و حق مصونيت حريم خصوصي شايد سابقه کمتر از 200سال داشته باشد. اگر بخواهيم تعريف مبسوط و جامعي براي حريم خصوصي ارائه کنيم شايد بتوان آن را «اطلاعات، ارتباطات فضاها و متعلقاتي که خواه از نظر فطري و خواه از نظر فرهنگي در وهله نخست به فرد معيني اختصاص دارد و بيش از اين به طور علني عمومي و نشر نشده است» عنوان نمود. (محسنیان 1383: 17-24)

تعريف مصداقي: تعريف مصداقي حريم خصوصي شايد موارد گسترده و متعددي را در بربگيرد بدين معني که از کوچکترين موارد مانند نشاني افراد تا تصوير، وضع سلامتي فردي، سطح تحصيلات، وابستگي سياسي و مذهبي و صنعتي، شيوه‌هاي تأمين معاش، موفقيت خانوادگي و شغل، سوابق حقوقي و کيفري و دهها و دهها مشخصه ديگر را مي‌توان عنوان نمود.

در اخلاق به خصوص اخلاق اسلامي چهارچوب‌ها و خط قرمز‌هايي براي ورود افراد به مسايل و حريم خصوصي يکديگر وجود دارد. ممنوعيت غيبت، تهمت، هجو، سوء ظن، استراق سمع و تصوير و نظاير اينها همه حريم‌ها و حرمت‌هايي هستند که سعي کرده‌اند که حريم اشخاص را از تعرض مصون بدارند.

اما در عالم رسانه و ارتباطات امروزه بسياري از اين حرمت‌ها قابليت طرح و بحث را ندارند و رسانه بدون حد و مرز و تماميت خواه دوربین خود را وارد زندگي و حريم شخصي افراد مشهور از هر صنف سياسي، هنري، ورزشي، دانشمندان و... نموده و زواياي پنهان زندگي افراد را به تصوير مي‌کشد.

حتي گروه‌هاي سياسي نيز از اين دست اندازي مصون نيستند و هر از چندگاهي رسانه‌ها اخبار محافل پنهاني، نشست‌هاي پشت درب‌هاي بسته و تصميمات بسيار محرمانه احزاب و گروه‌ها را پنهان و به نوعي افشا و آشکار مي‌نمايند.

حال سؤال اصلي اين است که رسانه بايد در اين عصر که واقعاً هر فرد را مي‌توان يک رسانه تصور نمود بين توسعه رسانه‌اي و جذب مخاطب و اين مهم که دانستن و اطلاع رساني حق اوليه انسانهاست از يک طرف و حريم خصوصي اشخاص، احزاب، گروه‌ها کدام يک را انتخاب کند؟

پاسخ به اين سؤال آسان نيست اما کوتاه و فوري اگر بخواهيم پاسخ بگوييم به نظر مي‌رسد که آنچه رسانه را بي‌محابا وارد حريم خصوصي مي‌نمايد و اين حريم را نقض مي‌کند منافع اقتصادي صاحبان رسانه‌ها است. در اين بيان منافع اقتصادي جمله‌ای بسيار کلي است و شامل تمامي انواع منافع اقتصادي، سياسي، حزبي، رسانه‌اي و... مي‌شود. اگر اين منافع که نوعاً تأمين آن رسانه را به پيمودن طرق غيرمشروع وامي‌دارد از رسانه و کار رسانه‌اي حذف شود به نظر مي‌رسد که تاحدودي سلامتي به دايره رسانه و ارتباطات رسانه‌اي باز‌گردد.

روشنک همه خانی

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed