تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- رسانه‌ها خیره به ستاره‌ها
- سوئد: کشور ما را «فالو» کنید
- چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی شادتر از غربی‌ها هستند
- آشنایی با چهار جنبه آسیب‌پذیر اینترنت
- مشهورترین مدیران ترک تحصیلی دنیای تکنولوژی
- انتشار کتاب: سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی
- مطبوعات محلی با محتوای غیر محلی
- رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع اخبار نوجوانان
- موافقت پلیس تهران با اكران شبانه سینماها در ماه رمضان
- دسترسی به مطالب وب‌سایت روزنامه «شرق» پولی می‌شود

 

گروه خبری: میکروبلاگ

تاریخ ارسال: جمعه، 23 تیرماه 1391  

 

سوئد: کشور ما را «فالو» کنید

 
 

توییتر رسمی دولت سوئد در دست شهروندان  

 
 

دولت سوئد مدیریت توییتر رسمی کشور را به دست شهروندان سپرده تا هر هفته یکی از آن‌ها از زاویه نگاه و با توجه به زندگی شخصی خود از سوئد بنویسد. آن‌ها می‌خواهند به این طریق به صورت چند صدایی سوئد را به جهان معرفی کنند.

اکانت رسمی توییتر کشور سوئد هر هفته در دست یکی از شهروندان این کشور است. این اقدامی‌ست که دولت سوئد از دسامبر سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است. اکانت @sweden که اکانت رسمی دولت سوئد محسوب می‌شود هر هفته از سوی یکی از شهروندان این کشور که به قید قرعه انتخاب می‌شود سپرده و او درباره هر چه که دوست دارد در آن می‌نویسد. این اقدام دولت سوئد در حقیقت پروژه‌ای‌ست که عنوان آن "متصدیان سوئد" است.

از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ که وزارت توریسم سوئد اداره اکانت توییتر رسمی را به شهروندان سپرد، اداره این اکانت بر عهده خود وزارتخانه بود. توماس برول، مدیرعامل ویزیت‌سوئدن (VisitSweden)، یک سازمان توریستی دولتی، می‌گوید: «هیچ کس جز مردم سوئد مالک سوئد نیستند و از طریق این ابتکار ما به مردم اجازه می‌دهیم تا سوئد خود را به دنیا نشان دهند.»

با این‌همه آن‌چه باعث شد این هفته اکانت توییتر سوئد جنجال‌برانگیز شود، توییت‌های فردی‌ست که هم‌اینک اداره این اکانت را برعهده دارد. وی در این‌هفته درباره یهودی‌ها توییت ‌کرده و از مردم پرسیده که اگر یهودیت یک دین است چرا در میان مبارزات نژادی نازی‌ها قرار گرفت؟ آیا یهودیت مساله‌ای خونی‌ست؟

سوئدی‌هایی که تا کنون از این اکانت رسمی استفاده‌ کرده‌اند هر یک به روشی متفاوت در آن نوشته‌اند. به همین علت گفته می‌شود سوئد دارد به طرق مختلف و به تعداد افرادی که در این پروژه شرکت می‌کنند به دنیا معرفی می‌شود.

مسئول سازمان توریستی سوئدی در ابتدای این پروژه به رنگارنگی افراد شریک در این پروژه بالیده بود؛ درست وقتی که قرار بود یک مدیر تبلیغات، یک نویسنده، یک کشیش، یک معلم، یک راننده کامیون لزبین درباره سوئد بنویسند.

یک دانش‌آموز مدرسه که یک هفته مدیریت توییتر رسمی سوئد را برعهده داشت بیش‌تر وقت خود را به توییت از ساعات کلاس‌های مدرسه و یا گذاشتن عکس از بوفه و حیاط مدرسه اختصاص می‌داد. امری که حتی از سوی کاربرهایی در کشورهایی نظیر عربستان سعودی با استقبال مواجه شد. آن‌ها توییت کردند که با عکس‌های این دانش‌آموز می‌توانند زندگی او را ببینند. هر چند مادر او که یک استاد مهندسی‌ست و تقریباَ هیچ چیزی از توییتر نمی‌داند، گفته بود دولت سوئد خیلی شجاع است که به پسر او اعتماد کرده است.

هر شهروند، یک تعبیر از سوئد

خلاقیت دولت سوئد برای شریک کردن مردم در اکانت رسمی کشور شاید یک درس خیلی مهم با خود داشته است. این‌که یک تعریف یگانه برای ملیت سوئدی وجود ندارد، بلکه نسبت به هر شهروندی معنی "سوئدی" تغییر می‌کند. این چیزی‌ست که احتمالاَ در دیگر کشورها و برای دیگر ملت‌ها قابل تعمیم است.

در اکانت توییتر رسمی سوئد یکی از شب کریسمس خود عکس گذاشته است، دیگری نسبت به وزیر امور خارجه انتقاده کرده و آن یکی با غلط‌های دیکته‌ای توییت کرده تا بگوید نباید انتظار داشت همه سوئدی‌ها به خوبی انگلیسی بلد باشند.

جک ومر، که روز ۱۰ دسامبر به عنوان اولین نفر شروع به توییت کرد، به مشابل (Mashable) گفت: «همیشه لذت می‌بردم از این‌که به توریست‌ها سوئدم را نشان بدهم و این‌که حالا می‌توانم همین کار را در توییتر انجام دهم جالب است.»

یک مقام سوئد نیز به نیویورک تایمز گفت: «سوئد برای تعدادی از ارزش‌های مشخص نظیر پیشرفته بودن، دموکرات بودن، و خلاق بودن شناخته شده است. ما بر این باوریم که بهترین راه برای اثبات این امر هم این است که اکانت را به پیشرفته‌ترین شیوه در اختیار مردم عادی سوئد قرار دهیم.»

ابتکار دولت سوئد باعث شکل‌گیری پروژه‌های مشابه در دیگر نقاط دنیا شده است، من جمله در ایرلند، نیوزلند، و انگلیس پروژه‌هایی مشابه شکل گرفته‌اند که البته همه آن‌ها به صورت خصوصی هستند و هیچ یک از سوی دولت‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند.

منبع: دویچوله

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed