تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی شادتر از غربی‌ها هستند
- آشنایی با چهار جنبه آسیب‌پذیر اینترنت
- مشهورترین مدیران ترک تحصیلی دنیای تکنولوژی
- انتشار کتاب: سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی
- مطبوعات محلی با محتوای غیر محلی
- رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع اخبار نوجوانان
- موافقت پلیس تهران با اكران شبانه سینماها در ماه رمضان
- دسترسی به مطالب وب‌سایت روزنامه «شرق» پولی می‌شود
- نخستین موس خنک برای گیم‌بازان حرفه‌ای
- پلی‌باتن: تولید دكمه‌هایی برای شنیدن موسیقی

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: جمعه، 23 تیرماه 1391  

 

چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی شادتر از غربی‌ها هستند

 
 

نتایج پژوهش دانشمندان رشته علوم کامپیوتر 

 
 

براساس مطالعات اخیر، کاربران چینی شبکه‌های اجتماعی از کاربران کشورهای غربی شادترند و کمتر از آنها پیام‌های سیاسی روی صفحات خود می‌نویسند.

دانشمندان رشته کامپیوتر دانشگاه فناوری در هلند و شانگهای با همکاری یکدیگر روی 46 میلیون پیامی که روی توییتر و سینا ویبو (Sina Weibo)، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی چین ارسال شده، مطالعه کردند و به نتایج جالبی در این زمینه دست یافته‌اند.

براساس نتایج این مطالعه، 80 درصد از کاربران توییتر آمریکایی هستند، در حالی که 95 درصد کاربران سینا ویبو را خود چینی‌ها تشکیل می‌دهند. 79 درصد از پیام‌های پست شده در سینا ویبو، احساسات مثبت را در دیگر افراد القا می‌کند، در حالی که این میزان در توییتر 71 درصد است. زمانی که افراد در شبکه اجتماعی سینا ویبو در مورد افراد یا مکان‌هایی بحث می‌کنند، کاربران پیام‌های مثبتی در این زمینه می‌نویسند، در حالی که این حالت در توییتر بیشتر حالت منفی دارد.

بر اساس این گزارش، در حالی که 16 درصد از توییت‌ها مربوط به سازمان‌هاست، فقط 3 درصد از پیام‌های سینا ویبو در مورد سازمان‌هاست. بخشی از این امر به عدم علاقه کاربران چینی به اشاره به گروه‌های بزرگی چون احزاب سیاسی برمی‌گردد. در حالی که کاربران کشورهای غربی بیشتر تمایل دارند که پیام‌هایی درباره عناوین محدود شده یا ممنوعه بنویسند.

این گزارش همچنین حاکی است که عناوین و مفاهیمی که کاربران در شبکه اجتماعی سینا ویبو در مورد آنها بحث می‌کنند، بسیار متفاوت با علاقه‌مندی‌های کاربران کشورهای غربی در توییتر است (در واقع علاقه‌مندی‌های کاربران چینی در سینا ویبو دامنه وسیع‌تری دارد). البته به نظر می‌رسد که این امر بازتابی از فرهنگ چینی‌ها و رعایت اصول اجتماعی در زندگی آنهاست و به همین دلیل نیز محتوای پیام‌های چینی مهم‌تر است.

به دلیل استفاده نکردن چینی‌ها از رسانه‌ها در آخر هفته‌ها، کاربران چینی سینا ویبو بیشتر تمایل دارند که از این شبکه اجتماعی در آخر هفته‌ها استفاده کنند. کاربران این شبکه اجتماعی در آخر هفته‌ها به طور میانگین 19 درصد بیشتر از روزهای وسط هفته پیام ارسال می‌کنند. این در حالی است که تعداد توییت‌های وسط هفته در توییتر 11 درصد کمتر از آخر هفته‌هاست.

علاوه بر این، کاربران کشورهای غربی خیلی دوست دارند اطلاعات را دوباره توییت کنند و این کار را نیز خیلی سریع‌تر از کاربران چینی انجام می‌دهند و همچنین لینک‌های بیشتری را نیز به اشتراک می‌گذارند. دانشمندان فکر می‌کنند که علاقه کاربران غربی به توییت دوباره به «اشتیاق بیشتر» آنها برای این است که کاربران دیگر توییت‌های آنها را حتما بخوانند و در مورد آنها نظر دهند.

این در حالی است که بعد از تصویب قوانین جدید دولت چین در ماه مارس درباره تعقیب و پیگیری افراد در شبکه‌های اجتماعی، این نگرانی به وجود آمد که صدها میلیون نفر از چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی این کشور به سکوت تحمیل شوند. براساس این قانون، هر کسی که قصد نوشتن مطلبی روی شبکه‌های اجتماعی دارد، باید ابتدا با نام واقعی‌اش در این سایت‌ها ثبت نام کند. دولت چین با این کار می‌خواهد راحت‌تر به افرادی که خارج از مرزهای ممنوع فعالیت می‌کنند را شناسایی کند. سینا ویبو نه تنها توانسته خود را جایگزین تلویزیون و روزنامه در چین کند و به مهم‌ترین منبع اطلاعات برای کاربران این کشور تبدیل شود، بلکه توانسته پل ارتباطی میان حزب کمونیست و شهروندان این کشور شود. با آنلاین شدن انتشار اخبار، شایعات، سرگرمی‌ها، انتقادات و نظرات روی سایت‌ها، دولت چین دست به هر کاری می‌زند تا بتواند رشته این امور را به دست بگیرد و مقامات این کشور را به نظارت بیشتر به عموم دعوت کرده است. هر چند که مبارزان برای آزادی اطلاعات از این قوانین تخطی و مبادرت به اشتراک گذاری اطلاعات یا اظهارنظرهای حساس در سایت‌ها می‌کنند.

نسترن صائبی

منبع: خبرآنلاین

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed