تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- لینکداین دیگر توئیت‌های شما را نشان نمی‌دهد
- چت كردن مادر، فرزند ۱۹ ماهه را به كشتن داد
- گزارش برپایی نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی
- جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه آی.سی.تی
- رسانه‌های اجتماعی منبع اخبار نیمی از روزنامه‌نگاران
- مصرف فرهنگی و رسانه‌ای نسل‌های ایرانی
- فضای مجازی در گفت‌وگو با دکتر شکرخواه
- گرایش نگران‌کننده در گزارش شفافیت گوگل
- مکزیک؛ روزنامه‌نگاری با جلیقه‌ ضد گلوله
- انتشار کتاب: جغرافیای سیاسی فضای مجازی

 

گروه خبری: همایش

تاریخ ارسال: جمعه، 16 تیرماه 1391  

 

گزارش برپایی نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی

 
 

نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ایران همزمان با سراسر جهان ۱۰ تیر ۱۳۹۱ در سالن پژوهشگاه فرهنگ هنر و معماری به کار خود پایان داد. 

 
 

همشهری‌آنلاین - نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ایران همزمان با سراسر جهان ۱۰ تیر ۱۳۹۱ در سالن پژوهشگاه فرهنگ هنر و معماری به کار خود پایان داد.

همایش روز رسانه‌های اجتماعی با ریاست دکتر یونس شکرخواه برگزار شد و پروفسور یحیی کمالی پور، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر ناصر فکوهی، دکتر سید وحید عقیلی و دکتر بهزاد دوران اعضای شورای سیاستگذاری آن بودند. دبیری علمی سمینار بر عهده دکتر حسین امامی و دبیری اجرایی همایش هم بر عهده جواد افتاده کارشناس ارشد ارتباطات جمعی بود

به گزارش دبیرخانه همایش روز رسانه‌های اجتماعی، در این همایش که با هدف تبدیل علمی تهدیدهای رسانه‌های اجتماعی به فرصت‌ها برگزار شد حدود ۴۰۰ نفر از اساتید، کارشناسان و علاقه‌مندان رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی حضور داشتند.

در همایش روز رسانه‌های اجتماعی سه پنل تخصصی «رسانه‌های اجتماعی: تحلیل شبکه» ، «رسانه‌های اجتماعی: بازاریابی" و "رسانه‌های اجتماعی: کاربران" شکل گرفت که در آنها ۶ مقاله تخصصی ارائه شد و علاوه بر آن ۴ کارگاه آموزشی با عناوین، "رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی"، "سازمان ۲″، "پرسنال برندینگ با رسانه‌های اجتماعی" و "روش‌های تحقیق علمی بر روی شبکه‌های اجتماعی مجازی" در حاشیه همایش برگزار شد.

در مراسم اختتامیه نیز از شش مقاله برتر این همایش تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

مقالات ارائه شده در همایش

این مقالات در سه پنل تخصصی با موضوعات رسانه‌های اجتماعی: تحلیل شبکه، رسانه‌های اجتماعی: بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی: کاربران ارایه شد:

بررسی جایگاه و توانایی اثرگذاری قشر رهبران شبکه‌ای در شبکه اجتماعی آنلاین فیس بوک/ میلاد میر محمدصادقی

ارتباطات انسانی درشبکه‌های اجتماعی مجازی- مطالعه موردی: ارتباطات انسانی در بین کاربران ایرانی شبکه اجتماعی گوگل پلاس/ محمدنصرتی

ارائه مدلی در جهت شناسایی عوامل موثر بر اجرای CRM در رسانه های اجتماعی (SCRM) / امیرحاتمی - علیرضاسراجی

بررسی نقش رسانه‌های جدید در بازاریابی توریسم / مرضیه ابراهیمی - احمدرضا شیخی

شبکه نگاری کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی/ دکتر عبدالله گیویان، سیاوش صلواتیان، ابراهیم اسکندری پور

شبکه‌های اجتماعی مجازی و مدل پردازش ابری؛ تغییر در زمین بازی فناوری اطلاعات وارتباطات / احسان پوری - جعفرشایان


برگزاری ۴ کارگاه در همایش روز رسانه‌های اجتماعی

۴ کارگاه در همایش روز رسانه‌های اجتماعی در نوبت‌های صبح و عصر برگزار شد.

کارگاه‌ پرسنال برندینگ با تدریس امیر مهرانی، مربی کسب و کار
کارگاه روشهای تحقیق علمی روی شبکه‌های اجتماعی مجازی با تدریس علی اکبر اکبری تبار، دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی
کارگاه آموزش سازمان ۲٫۰ با تدریس رضا قربانی، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه
کارگاه رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی با تدریس ابراهیم اسکندری پور، کاسناسی ارشد مدیریت رسانه

رونمایی از کتاب رسانه‌های اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیت‌ها

کتاب «رسانه‌های اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیت‌ها» در همایش روز رسانه‌های اجتماعی رونمایی شد.

در مراسم رونمایی «کتاب رسانه های اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیت‌ها» دکتر حسن نمک دوست، دکتر علی اصغر محکی و دکتر اسماعیل قدیمی، دکتر شکرخواه و دکتر سلطانی فر حضور داشتند.

در این مراسم حسین بصیریان جهرمی گردآورنده این کتاب با ارائه توضیح کوتاهی درباره کتاب عنوان کرد: این کتاب که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آماده انتشار شده است، براساس آنچه گفته شده است، قرار است در ابتدای شهریور ماه منتشر و به صورت رسمی رونمایی شود.

وی در ادامه گفت: نویسندگان مقالات تالیفی ضیائی‌پرور، قدسی بیات، حسین بصیریان، منصور ساعی و جواد افتاده، امید جهانشاهی، قدسی بیات و حقیقی فهیم، ابراهیم اسکندری پور و مترجمان مقالات سارا مهدوی، اسکوئی و عادله فیضی و ثریا خزائی هستند.

بیانیه کمیته علمی همایش روز رسانه های اجتماعی قرائت شد

حسین امامی، دبیر کمیته علمی نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی، بیانیه کمیته علمی را قرائت کرد.

در این بیانیه به اهداف اصلی برگزاری همایش، محورهای همایش و نحوه داوری مقالات اشاره شد.

متن کامل بیانیه کمیته علمی همایش به شرح زیر است:

نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ایران، در حالی برگزار می‌شود که هزاران نفر در صدها شهر بزرگ و کوچک در سراسر جهان این روز جهانی رسانه های اجتماعی را گرامی می دارند.

بررسی‌های کمیته علمی این همایش از مقالات رسیده به دبیرخانه نشان می‌دهد که با وجود نوپدیدبودن مقوله «رسانه های اجتماعی» در جامعه ایران، استقبال اندیشمندان، پژوهشگران و علاقه مندان از موضوع و محورهای همایش و تعدد و تنوع مقالات دریافتی از سراسرکشور بیانگر این است که تدبر و کنکاش در مورد ماهیت و فلسفه، ظرفیت ها، فرصت ها و چالش های رسانه های اجتماعی از سوی جامعه علمی و دانشگاهی به خوبی درک شده است.

هدف اصلی این همایش نیز کاویدن ابعاد وکارکردهای مختلف این رسانه های نوظهور و آسیب شناسی آن بود تا با نگاه علمی به ایجاد و اشاعه شناختی عمیق از ظرفیت ها و فرصت های این رسانه های شهروند محور در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن کمک کند.

بی تردید سیاستگذاری اثربخش و تصمیم گیری مناسب در مورد رسانه‌های اجتماعی با توجه به پیچیدگی ابعاد و دامنه داری کاربری شان جز به شناخت علمی و آگاهی عمیق از تغییر پارادیمی و گذار از رسانه های جمعی رسانه محور به رسانه های اجتماعی کاربر محور ممکن نیست. طراحی محورهای مقالات همایش نیز بر اساس همین نگاه و نیت تنظیم شد تا هم شناخت و آگاهی حاصل شود و هم فرصت ها و آسیب ها درک شوند.

فراخوان همایش در ۸ محور ذیل در تاریخ ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز ارتباطات منتشر شد:

رسانه‌های اجتماعی و هویت ایرانی
رسانه‌های اجتماعی و بکارگیری آن در آموزش
رسانه‌های اجتماعی و رونق کسب و کار
تاثیر متقابل رسانه‌های اجتماعی و جمعی
نقش رسانه‌های اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور
تاثیر سیاست‌های سرویس دهندگان رسانه‌های اجتماعی بر رفتار کاربران
شیوه‌های بکارگیری استراتژیک رسانه های اجتماعی در شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی
رسانه‌های اجتماعی و بکارگیری آن در حوزه علوم ارتباطات (روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و تبلیغات)

اگر چه آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ اعلام شده بود اما پس از استقبال بی‌نظیر جامعه علمی و دانشگاهی سراسر کشور، کمیته علمی همایش، مهلت ارسال آثار را تا ۲۵ خرداد تمدید کرد.

پس از پایان مهلت تمدید شده، تعداد ۱۸۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد. پس از داوری و ارزیابی علمی چکیده مقالات توسط هیات داوران، تعداد ۶ مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شد که در همایش ارائه گردید.

همچنین تعداد ۱۱۶ مقاله نیز به عنوان چکیده‌های قابل چاپ در کتاب چکیده مقالات همایش تشخیص داده شدند.

امید می‌بریم که این نخستین همایش رسانه های اجتماعی ایران، سرآغازی باشد مستدام و پویا در خور جامعه جوان و جوینده ایران عزیزمان برای ترویج نگاه علمی و سازنده به این رسانه های نوظهور و تاثیرگذار.

سخنان رئیس همایش

دکتر یونس شکرخواه رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی گفت: باید تصویر بزرگتر سوشال مدیا را تدریجی درک کرد و به گفت و شنودها فرصت داد تا بتوان به تدریج به یک تصویر مات - نه شفاف - از آن رسید زیرا این پدیده بسیار بزرگ و گسترده شده است.

وی با بیان اینکه رسیدن به یک تعریف فوری از سوشال مدیا اساسا دشوار است، اظهار کرد: به همین دلیل شاید دیالوگ خیلی کمک کند. ما در این حوزه بیشتر از اینکه به زبان نیاز داشته باشیم، به گوش نیاز داریم.

شکرخواه در ادامه به یک تعریف ساختاری از سوشال مدیا اشاره کرد و گفت: براساس این تعریف سوشال مدیا یک فرمت و چارچوب مشخص دارد. سوشال مدیا وب پایه است یعنی باید بر وب سوار شود تا جنبه اجتماعی آن تحقق یابد. این فرمت، عین اپلیکیشن‌ها می‌تواند یک فرمت ثابت داشته باشد. دو سویگی و همه جا حاضری نیز از ویژگی‌های مورد توافق آن است.

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی گفت: نکته دیگری که مطرح شده است یو.جی. سی (UGC) است یعنی کاربران محتوا را تولید می‌کنند و نکته دوم سی.جی.ام (CGM) است. این تعریف بیشتر مربوط به ادبیات سازمانی است البته در عمل فرقی نمی کند. در آنجا کاربر جای خود را به مشتری داده است و رسانه (مدیا) جای محتوا (کانتنت) را گرفته است.

وی پس از ارائه تاریخچه کوتاهی از سوشال مدیا، به طبقه بندی رسانه های اجتماعی در ۶ ژانر از منظر کاپلان و هنلین اشاره کرد و گفت: براساس این طبقه بندی سوشال مدیا شامل ژانرهای همکاری جویانه، وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها، جوامع محتوایی، سایت‌های شبکه اجتماعی، جهان‌های بازی های مجازی و جهان های اجتماعی مجازی می شود.

شکرخواه در ادامه از نظریه های حضور اجتماعی، اشباع رسانه ای، ارائه خود، خودگشودگی، کاربری و اقناع، مدل همگرایی رسانه های اجتماعی، درک رسانه ها از مک لوهان، جریان دو مرحله ای اطلاعات لازارسفلد , مدل هارولد لسول به عنوان نظریه‌ها و مدل‌هایی نام برد که در حاضر وارد میدان تئوری این عرصه شده است.

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی گفت: این شبکه‌ها ویژگی دو سویه‌گی دارند و پهنای آنها بسیار بالاست. مخاطب آنها جهانی است. سلسله مراتب ندارد. نوع ارتباط در آن‌ها افقی است. کم هزینه است، که البته اینطور نخواهد ماند. مهارت نمی‌خواهد؛ برخلاف اینکه وانمود می‌شود مهارت زیادی می‌خواهد. امکان تغییر مطلب را حتی بعد از آپلود در اختیار کاربر می‌گذارد و امکان کامنت گذاری نیز وجود دارد.

وی در ادامه طبقه بندی‌ها؛ تکنولوژی‌های سوشال مدیا را شامل بلاگ، اشتراک عکس، اشتراک موسیقی، وی لاگ، پست دیواری، پست فوری، ایمیل، وویپ و کرود سورسینگ دانست.

شکرخواه سطح دو سویگی را بهره مند از ویژگی‌هایی مانند جستجوی تخصصی و ارتباط معکوس تلاش کاربر و تلاش سیستم دانست و توضیح داد: در سوشال مدیا تلاش سیستم صد و تلاش کاربر به سمت صفر می‌رود. همچنین پاسخ دهندگی، تسهیل ارتباطات بین فردی، سهولت در افزایش اطلاعات و نظارت بر کاربرد سیستم‌ها از دیگر ویژگی‌های آن است.

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی با اشاره به تفاوت نقطه تلاقی چهره به چهره (face to face) و رسانه‌های اجتماعی اظهارکرد: مولفه‌های سازنده رسانه اجتماعی ممکن است به صورت تک عنصری یا چند عنصری در زندگی رسانه‌ای اجتماعی حضور یابند. مولفه‌های سازنده نقطه تلاقی در رسانه‌های اجتماعی شامل هویت، گفتگو، اشتراگ گذاری، حضور، مناسبات، شهرت و گروه می‌شود.

شکرخواه در انتها به ارائه توضیحاتی درباره سکند لایف به عنوان یک جهان مجازی - از ژانرهای سوشال مدیا- پرداخت و برخی انتقادات و فرصت‌های موجود در ارتباط با سوشال مدیا را مطرح کرد.

نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی به همت شرکت لایف وب و جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی برگزار شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed