تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- اولویت‌بندی متغیرها و مسائل رسانه‌ای و ارتباطی ایران در سال ۱۳۹۵
- کتاب جدید: تحلیل شبکه‌های اجتماعی
- خودروی بدون راننده گوگل به علت سرعت کم جریمه شد
- افزایش 30 درصدی ابزارهای متصل به اینترنت تا سال 2016
- تمهیدات پنتاگون برای جنگ سایبری با چین، ایران، کره شمالی و روسیه
- ادعای یک پژوهش تازه: شبکه های اجتماعی را رها کنید تا شاد شوید
- هدفونی که شبیه گوش می‌شود
- آیا اپلیکیشن‌های تندرستی مفید هستند؟
- فیس بوک به رکورد یک میلیارد کاربر روزانه رسید
- روزنامه‌های سراسری آگهی‌های مطبوعات محلی را با رانت‌ جذب می‌کنند

 

گروه خبری: مدیریت و سیاست گذاری رسانه

تاریخ ارسال: یکشنبه، 2 خردادماه 1395  

 

اولویت‌بندی متغیرها و مسائل رسانه‌ای و ارتباطی ایران در سال ۱۳۹۵

 
 

بر اساس یافته‌های «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۵» از میان ۱۹۵ متغیر دارای اهمیت متوسط به بالا برای ایران در سال پیش رو، تعداد ۱۳ مورد در حوزه مسائل رسانه‌ای و ارتباطی قرار می‌گیرند.  

 
 

بر اساس یافته‌های پژوهش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۵» از میان ۱۹۵ متغیر دارای اهمیت متوسط به بالا برای ایران در سال پیش رو، تعداد ۱۳ مورد در حوزه مسائل رسانه‌ای و ارتباطی قرار می‌گیرند.

به گزارش مدیانیوز به نقل از آینده‌بان، متغیر «آزادی بیان و آزادی رسانه ‏ها» با حدود ۷۶ درصد اهمیت و ۴۴ درصد عدم قطعیت در صدر این مسائل قرار دارد که در میان کل متغیرهای ایران رتبه ۴۹ را دارست. پس از آن مسئله «مصرف گسترده سریال‏ های ماهواره‌‏ای» با حدود ۷۳ درصد اهمیت و حدود ۳۲ درصد عدم قطعیت قرار گرفته است.

سایر مسائل رسانه‌ای و ارتباطی در میان ۱۹۵ متغیر برگزیده عبارتند از: رسانه‌‏های مستقل؛ آسیب‌‏پذیری امور مربوط به خانواده‌‏ها از ابزارهای تلفن‏ هوشمند؛ اثرگذاری رسانه‌های غیررسمی بر زندگی شهروندان؛ استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین در بستر اینترنت همراه؛ گرایش به نمایش رسانه‌‏ای ثروت و قدرت؛ سواد دیجیتالی برای مواجهه با امکانات جدید تلفن‌های همراه؛ جنگ سایبری ایران و غرب؛ فیلترینگ اینترنت؛ اعتبار صداوسیما در افکارعمومی؛ معضلات افشای حریم خصوصی در فضای مجازی؛ کلاه‏برداری، مزاحمت‏ و سایر جرائم اینترنتی.

در جدول زیر این ۱۳ متغیر به‌همراه رتبه کل، دسته‌بندی موضوعی و امتیازهای اهمیت و عدم قطعیت آنها نمایش داده شده است.

ayandeban1395-media.jpg

پژوهش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۵» توسط «آینده‌بان» تهیه و منتشر شده است. در این پژوهش در مراحل اول چالش‌ها و مسائل (متغیرهای) ایران در سال ۱۳۹۵ شناسایی شده است و سپس با نظر کارشناسان و خبرگان میزان اهمیت و عدم قطعیت این متغیرها مشخص و موارد کلیدی تعیین شده‌اند.

از بین ۱۹۵ مسئله و چالش (متغیر) شناسایی شده که دارای اهمیت متوسط به بالا بودند، حدود ۲۰ درصد اجتماعی، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۲ درصد بین‏ الملل، ۹ درصد فرهنگی، ۹ درصد در حوزه سلامت، ۸ درصد سیاسی، ۸ درصد در حوزه صنعت و کشاورزی، ۷ درصد محیط زیستی، ۷ درصد در حوزه علم و فناوری و ۴ درصد در حوزه دین بوده اند. مسائل رسانه‌ای و ارتباطی عمدتا در حوزه فرهنگی و اجتماعی قرار دارند. هر یک از این حوزه‌های موضوعی به تفکیک در گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» تحلیل شده‌اند.

در این پژوهش با مشخص شدن موقعیت متغیرها، در چند دور دیگر نیز از نظرات کارشناسان بهره گرفته شد تا «آینده‌پژوهی ایران سال ۱۳۹۵» به سرانجام برسد. در گام بعدی محدوده متغیرهای دارای اهمیت بسیار زیاد و عدم قطعیت زیاد، گروه متغیرهای A+ و برای تحلیل ریخت‌شناختی انتخاب شدند. پس از مشخص شدن حالت‌های مختلف ۷ متغیر گروه A+ تحلیل بالانس اثرات متقابل با استفاده از نرم افزار تخصصی سناریوسازی انجام شد.

در نتیجه محاسبات نرم‌افزاری بر مبنای الگوریتم‌های ریاضی نمرات سازگاری مربوط به ۱۴۵۸ سناریو مشخص شد. در نهایت ۱۸ سناریوی منتخب از میان ۱۴۵۸ ترکیب ممکن گزینش و توسعه داده شد که طیف گسترده‌ای از آینده‌های پیش روی ایران در سال ۱۳۹۵ را ترسیم می‌کنند. این سناریوها در «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» معرفی شده و موقعیت آنها برای ایران روی طیف مطلوبیت-عدم مطلوبیت مشخص شده است.

«آینده‌پژوهی ایران» عنوان پژوهش سالانه‌ای است که از سال ۱۳۹۳ توسط آینده بان تهیه و در ابتدای هر سال منتشر می شود و «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» سومین مورد از این نوع است.

ayandeban1395

این گزارش علمی را آینده بان در ۱۵۰ صفحه و در قالب فایل پی.دی.اف منتشر کرده و نسخه کامل آن از طریق لینک‌های زیر به صورت رایگان قابل دریافت است.

لینک اول | لینک دوم

(هردو لینک امکان دسترسی به یک فایل را فراهم می‌ کند، به جهت سهولت دسترسی در دو نشانی مختلف فایل در دسترس قرار گرفته و قابل دریافت است.)

اطلاعات بیشتر از طریق نشانی زیر قابل دسترس است:

http://www.ayandeban.ir/iran1395

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook