تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: بازی‌ رایانه‌ای

تاریخ ارسال: جمعه، 8 آذرماه 1392  

 

تاثير بازيهاي رايانه اي بر كودكان

 
 

چگونه خشونت بازیهای کودکی به بزرگسالی کشیده می شود 

 
 

بازي هاي رايانه اي مي تواند براي كودكان هم مفيد و هم مضر باشد، اما آثار منفي و زيانبار اين بازي ها مي تواند براي كودكان اعتياد آور بوده و عامل موثري درخشونت افراد در زندگی بزرگسالی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نحوه استفاده نوجوانان از رسانه هاي جديد به ويژه بازيهاي رايانه اي، توجه فراواني را در سرتاسر دنيا به خود جلب كرده و مورد پژوهشهاي بين المللي قرار گرفته است. طي اين مطالعات آثار منفي اين بازيها از قبيل اعتياد، فراگيري رفتار خشونت آميز يا تشويق آن، اختلال در زندگي خانوادگي و عملكرد تحصيلي، معضلات بهداشتي و نيز تاثيرات مثبت آنها از قبيل پيشرفت مهارت هاي شناختي، ادراكي و حركتي ارتقاي تعامل با هم سن و سالان، گسترش آشنايي كودكان با رايانه مدنظر قرار گرفته است.

در بيشتر مطالعات موارد استفاده افراطي از اين بازيها در اوقات فراغت كودكان باعث پيامدهاي زيانبار در زندگي اجتماعي يا پيشرفت تحصيلي كودكان مي شود. بازيهاي رايانه اي مي تواند كودكان را به رفتار خشونت آميز در محيط هاي عمومي و خانه دعوت كند و هيچ مداركي دال بر بي زيان بودن بازيهاي رايانه اي وجود ندارد و بر مبناي نظريه رقابت خشونت اين عقيده را مطرح مي كنند كه بازهاي خشن رايانه اي به دليل مضامين رقابتي مي تواند سبب شكل گيري رفتار خشونت آميز در مخاطبان خود شود و اساس اين موضوع اين مي باشد كه در محيط هاي رقابتي انسان نسبت به عصبانيت، پرخاشجويي و خشونت آسيب پذير مي شود.

صاحب نظران معتقدند كه احتمال شكل گيري الگوهاي ذهني ويژه اي تحت تاثير تجارب پيشين فرد وجود دارد كه بر اساس آن، محيط هاي رقابتي در ذهن فرد موارد مختلفي را تداعي مي كنند. مهمترين اين تداعي ها، ذهنيت پرخاشگري و خشونت است. كودكان و نوجوانان در محيط هاي رقابتي خشن تر از محيط هاي صميمي و آكنده از روحيه همكاري مي باشند و اين محيط ها قابل تحريك مي باشد.

بازيهاي رايانه اي مي تواند عامل موثري درخشونت افراد باشد و سپس آن را به زندگي واقعي خود انتقال دهد. كودكان امروزي از اوان زندگي در كنار دستگاههاي رايانه اي و تلويزيون بزرگ مي شوند و به بزرگسالي مي رسند و والدين از همان ابتدا بايد براستفاده كودكان خود از رايانه نظارت داشته باشند.

پسران نسبت به دختران به بازيهاي رايانه اي علاقه بيشتري نشان مي دهند مخصوصا در انتخاب نوع بازي بازيهاي خشن تري را مي پسندند و در صورتي كه اين بازي ها تبديل به بازي هاي گروهي شود شركت كنندگان پسر به حركات خشن تمايل بيشتري نشان مي دهند.

انواع بازي هاي رايانه اي مي تواند بروز خشونت جدي يا خشونت از روي شوخي را از جانب مخاطبان تقويت كند. اگر چه استفاده از رايانه مي تواند مهارت هاي شناختي و ادراكي و حركتي كودك را با توجه به هم سن و سالانش گسترش دهد، اما از معايب زيانبار آن نبايد چشم پوشيد. چون كودكان از اسباب بازي ها و ابزارهايي كه استفاده مي كنند الگو مي گيرند و در صورت استفاده نادرست كودكان به صورت افراطي پرخاشجو و نامنظم بار مي آيند و تعداد دفعات ارتكاب به خشونت كلامي و جسماني در آنان افزايش مي يابد و به مرور زمان از كنترل والدين خارج مي شوند.

بنابراين مي توان گفت بازي هاي رايانه اي مي تواند براي كودكان هم مفيد و هم مضر باشد و آثار منفي و زيان بار اين بازي ها مي تواند براي كودكان اعتياد آور باشد و آنان را دچار افت تحصيلي وباعث بي نظمي در كارهاي روزمره آنان شود. ولي با توجه به اين آثار مي توان كودكان را در نوع انتخاب بازي و زمان استفاده از رايانه كمك كرد تا بتوانند استفاده مطلوب و به جا از اين رسانه داشته باشند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook