کتاب «سیاست و رسانه در دموکراسیهای نو ظهور» در حوزه رسانه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، کتاب «سیاست و رسانه در دموکراسیهای نوظهور» نوشته دکتر کاترین ولتمر و به ترجمه منصور حسینی و دکتر شهلا بهرامی رشتیانی به تازگی منتشر شده است. این کتاب در 345 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب صدا به چاپ رسیده است.
در پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب که به موضوع نقش رسانهها در دموکراسیهای نوظهور میپردازد تلاشی است که نویسنده آن سعی کرده با همه سونگری به رابطه میان سیاست و رسانه،راهی برای درک تحولات اخیر در این کشورها بگشاید.
نویسنده در این کتاب با توضیحی درباره دموکراسی و مفاهیم متفاوت آن به فقدان تعریفی واحد از دموکراسی اذعان کرده و با برشمردن انواع دموکراسی تصریح کرده است که تمایزات انواع دموکراسیها بیانگر آن است که تنها یک راه درست برای تحقق دموکراسی وجود ندارد و شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعه پذیرای نوع متفاوتی از دموکراسی است.
نویسنده یک تمایز آشکار و اصلی میان دموکراسیهای نوع اول با دیگر دموکراسیها قائل است و میگوید: در دموکراسیهای تثبیت شده در غرب، ساختارها و شیوههای عملکرد نهادها و موسسات کلیدی نظیر پارلمانها، انتخابات و احزاب سیاسی زمانی شکل گرفت که خبری از رسانهها به سبک و سیاق امروزی نبود. همه این سازوکارها زمانی ایجاد شدند که رسانهها به عنوان یک نیروی برتر و نافذ در زندگی روزمره مردم مطرح نبودند. بالعکس، دموکراسیهای تازه تأسیس اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک بلافاصله بعد از شکلگیری به سمتی خیز برداشتند که از آن به عنوان دموکراسی رسانهای یاد میشود.
رسانههای نوین کارکردهای متفاوتی ایفا کرده که از حفظ وضع موجود و در خدمت حاکمیتهای اقتدارگرا بودن تا عامل اصلی و تأثیرگذار در گذار به سوی دموکراسی، متمایز بوده است که علت آن به ساختار رسانه و روابط آن با قدرت سیاسی حاکمیت در ابعاد گوناگون و نیز اصل حرفه گرایی در رسانه برمیگردد.