تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: تبلیغات صوتی-تصویری

تاریخ ارسال: شنبه، 13 مهرماه 1392  

 

صدا و سیما به بهانه تبلیغات بازرگانی قید مخاطب را می‌زند؟!

 
 

درباره رویکرد جدید تلویزیون در حوزه تبلیغات 

 
 

خبرنامه دانشجویان ایران - هر ثانیه تبلیغات تلویزیونی 9900 تا 238000 تومان به حساب صدا و سیما سود می رساند. این سود بهترین دلیل است تا مسئوان شبکه های تلویزیونی از هر گوشه و کنار برنامه ها برای تبلیغات استفاده کنند.

مدتی است تبلیغات بازرگانی در تلویزیون محدود به میان برنامه و پیام های بازرگانی و زیرنویس نمی شود .

عمو پورنگ مجری برنامه های کودک با بسته مواد غذایی در صفحه تلویزیون ظاهر می شود و تبلیغ خوردن و استفاده از آن محصول غذایی را می کند.

سود هنگفتی که تبلیغات تلویزونی به صدا و سیما می رساند دلیلی شده تا حتی از برنامه های کودک و برنامه های اجتماعی و سرگرمی هم برای تبلیغات استفاده شود.

«لارم مارن»، مشاور عالی وزارت فرهنگ و سوئد می‌گوید: «کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند و تبلیغات‌چی‌ها نیز از کودکی و ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند».

آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن گفته اند.

تبلیغات در طول برنامه در حالی انجام می شود که صدا و سیما سال گذشته شبکه بازار که مخصوص تبلیغات است را افتتاح کرده است. قیمت هر ثانیه تبلیغ در شبکه بازار 900 تا 3150 تومان است.

برنامه 90 به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور پیشتاز تبلیغات در برنامه است. فردوسی پور که در دور جدید 90 به 9 نفر مبلغ 500 هزارتومان هدیه می دهد با تبلیغ اسپانسری خاص آن را اهدا کننده جوایز برنامه اش اعلام میکند. شرکت هایی گمنام که حتی عادل فردوسی پور هم در خواندن اسم طولانی شان بعضی وقت ها دچار مشکل می شود.

جذب منابع مالی طی چند سال اخیر بهترین دلیل است تا از هرگوشه و کناری که امکان پخش در صدا و سیما دارد برای تبلیغات استفاده سود.

تبلیغات در تلویوزیون بعضی وقت ها آنقدر زیاد است که محاطبان تلویزیون ایران اعتقاد دارند سریال ها به صورت میان برنامه تبلیغات پخش می شود.

اما این نکته که برای جذب پول هدف یک برنامه کودک یا اجتماعی قربانی اسپانسرهای ناشناس شود بسیار مهم و البته فراموش شده است.

در بعضی برنامه ها تبلیغات در طول برنامه آنقدر مشهود و برای مخاطب زننده است که تماشاگر حتی قید نگاه کردن برنامه را هم می زند.

در سا 91 استفاده صدا و سیما از منابع عمومی بودجه دولت برای تامین هزینه های خوداز 689 میلیارد تومان در سال 1390 به 993 میلیارد تومان افزایش یافت.

نصب تابلوهای ایستاده، تبلیغات بر روی لیوان های برنامه ها و پخش قرعه کشی جوائز در طول برنامه ها از نمونه های کارهای تبلیغاتی است که این روزها دامنن اکثر برنامه های تلوزیون را می گیرد.

گرفتن منابع مالی برای تلویزون از راه تبلیغات را نمی توان برای تلویزون کاملا بد دانست. هزینه های سنگینی که برای دعوت مهمان هابه به خصوص در ایامی چون عید نوروزز تلویزیون خرج می کند بسیار سنگین است. اهدای چند دین سکه طلا به یک بازیگر برای حضور در برنامه تحویل سال نمونه این هزینه ها است.

در حالی که تمام نفرات برتر کنکور و صاحب نظران از رفتارهای موسسات آموزشی گلایه مند هستند اما صدا و سیما برای کسب در آمد حاضر است ساعت ها میکروفن تلویزیون و رادیو را در اختیار یک موسسه به خصوص برای تبلیغات جذب دانشجو و دانش آموز، قرار دهد.

به نظر می آید صدا و سیما حاضر است رساندن پیام به مخاطب را قربانی سودهایی بکند که از راه تبلیغات به دست می آورد.

تبلیغاتی که بعضی وقت ها آنقدر خلاف واقع است که مخاطب را مجاب می کند برای تحت تاثیر نبودن حتی قید تلویزون ایران را هم بزند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook