تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: مسائل صنفی

تاریخ ارسال: شنبه، 19 مردادماه 1392  

 

«منظور از خبرنگار در سازمان تأمین اجتماعی کسی است که در سوریه، عراق یا افغانستان مشغول تهیه‌ خبر است»

 
 

دیدگاه عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی درباره‌ قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران 

 
 

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی درباره‌ی تعریف خبرنگار از نظر سازمان تأمین اجتماعی گفت: منظور از «خبرنگار» در سازمان تأمین اجتماعی کسی است که در سوریه، عراق یا افغانستان مشغول تهیه‌ی خبر است. سازمان تأمین اجتماعی کسی را که در یک اتاق دربسته خبر تهیه می‌کند مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌داند.

در نشست بررسی قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران که در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، ناصر برهانی با تأکید بر این‌که من در این نشست به‌عنوان نماینده‌ی سازمان تأمین اجتماعی اظهار نظر نمی‌کنم، ادامه داد: من هم مانند شما بیمه‌شده هستم و مطالبات بیمه‌شدگان را پیگیری می‌کنم. تصویب قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور حدود یک دهه به طول انجامید. از دهه‌ی 70 این قانون پیگیری شد و در سال 1380 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بیشتر افراد قانون شاغل سخت و زیان‌آور را مشاغلی می‌دانند که در ارتفاع یا در شرایط سخت انجام می‌شوند حتی در ابتدای راه، کسانی را که در کارگاه‌های بدون هواکش و با شرایط نامناسب کار می‌کردند، مشمول چنین قانونی نمی‌دانستند. پس از بررسی آیین‌نامه‌ی اولیه و انطباق آن با قانون، بالاخره کارهای سخت برای خودشان تعریف پیدا کرد.

او اظهار کرد: استمرار، توالی و متناوب بودن کار هم یکی از موضوع‌های جدی است که امروز در تأمین اجتماعی به آن رسیدگی می‌شود. امروزه خیلی از کارگران در بحث 20 سال کار متوالی یا 25 سال کار متناوب دچار مشکل هستند.

برهانی با بیان این‌که سال گذشته ما با توجه به مشکلات مربوط به تأخیر‌ها، غیبت‌ها و ... طرحی را به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بردیم، گفت: در این طرح، مبانی‌ای مطرح شد مبنی بر این‌که هر کسی که هفت‌هزار و 300 روز سابقه‌ی کاری در مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشد، می‌تواند بازنشسته شود. این موضوع پس از پیگیری‌های زیادی تصویب شد؛ اما همچنان این مشکل باقی‌ است، چون براساس استفسار سازمان تأمین اجتماعی از رییس مجلس شورای اسلامی، او گفت که توالی همچنان به قوت خودش باقی است و به همین دلیل، ما همچنان دچار مشکل هستیم.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این‌که مصوبه‌ی دولت نمی‌تواند اولاتر از مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی باشد، بیان کرد: قانون، آن چیزی است که مجلس ابلاغ می‌کند. مثلا سال گذشته در آذرماه، دولت «صندوق» تأمین اجتماعی را به‌عنوان «سازمان» تأمین اجتماعی معرفی کرد، اما در آخر، همه معتقد بودند آن چیزی که مجلس می‌گوید، درست است که دوباره نام تأمین اجتماعی به همان «صندوق» تأمین اجتماعی تغییر کرد.

وی درباره‌ی مصوبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران، تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی مصوبه‌ای را لازم‌الاجرا می‌داند که از طرف مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده باشد. در حقیقت، سازمان تأمین اجتماعی قانونی را اجرا می‌کند که آیین‌نامه‌اش را نیز خودش در راستای قانون بنویسد. بنابراین مصوبات ابلاغ‌شده از سوی وزارت ارشاد لزوم اجرایی ندارند، چون درآمد سازمان تأمین اجتماعی از حق بیمه‌ها یا شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی است و سرمایه‌ی 35میلیون نفر عضو این صندوق، حق‌الناس است و اجازه داده نمی‌شود حیف و میل در سازمان تأمین اجتماعی رخ دهد.

برهانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور را در کمیته‌ها الزامی دانست و گفت: شورای عالی حفاظت در زمانی، این وظیفه را انجام می‌داد؛ اما با پیگیری‌ها، این بررسی به خود استان‌ها سپرده شد. در آن زمان، شاید سه سال نوبت به یک استان نمی‌رسید. نمایندگان کارگری، سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما، بهداشت و درمان، طب سنتی و ... در این کمیته‌ها حضور دارند و صاحب رأی نیز هستند. مدیران کل سازمان تأمین اجتماعی ریاست این کمیته‌ها را برعهده دارند، صلاحیت هر کسی که در این کمیته‌ها تأیید شود، حکم از کمیته به شعب ابلاغ می‌شود و بقیه‌ی کارها در شعب انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: آیین‌نامه‌ها و تعیین مصادیق خبرنگاری باید به‌صورت قانون در مجلس پیگیری شود، یعنی طرحی تهیه شود و به‌صورت یک فوریتی به مجلس ارائه شود تا به‌صورت قانون درآید. در این صورت، دیگر نیازی به بازنگری و آیین‌نامه نوشتن دوباره نیست. هر چیزی که در دولت تصویب می‌شود، سلیقه‌یی است و باید توجه داشت که آیین‌نامه در آیین‌نامه نمی‌شود.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این‌که اگر تأمین اعتبار لازم از سوی دولت انجام شود و مصادیق خبرنگاری نیز به‌درستی تعریف شود، آیا سازمان تأمین اجتماعی مشکلی با سخت و زیان‌آور دانستن شغل خبرنگاری دارد؟ توضیح داد: من ماده‌ی 10 نوسازی صنایع را مثال می‌زنم که کارگر باید در آن، پنج سال زودتر بازنشست شود، چرا اکنون این قانون اجرایی نمی‌شود؟ چون 50 درصد از اعتبار باید توسط کارفرما پرداخت شود و 50 درصد دیگر توسط دولت؛ اما دولت نپذیرفته که باید براساس لایحه‌ای که خودش به مجلس ارائه کرده است، 50 درصد را پرداخت کند.

برهانی با بیان این‌که تعریف «خبرنگار» این‌گونه که من بیان کردم، دیدگاه قانون است، گفت: آیین‌نامه‌ی کار حرفه‌یی خبرنگاران، همه‌ی افراد مشغول در یک رسانه را خبرنگار تلقی کرده که این امر مانع ایجاد می‌کند، باید ابتدا به ترتیب، شغل‌هایی که سخت‌تر و زیان‌آورتر هستند، دنبال شوند.

او در پاسخ به این‌ پرسش که آیا اساسا سازمان تأمین اجتماعی خبرنگاران را مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌داند؟ اظهار کرد: اکنون 12 سال است که این قانون تصویب شده، اما چرا تا کنون اجرایی نشده است؟ سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید دولت باید منابع مالی را روشن کند. در حال حاضر تکلیف منابع مالی مشخص نیست.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این‌که من به‌عنوان نماینده‌ی شاغلان، قول می‌دهم که برای پیگیری حقوق خبرنگاران با شما همراه باشم، تأکید کرد: هدف ما این است که اجرای قانون را از سازمان مطالبه کنیم و برای این کار نیز خود ما باید قانون را مطالبه کنیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook