تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: مطالعات ارتباطی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 22 بهمنماه 1391  

 

اسپین داکتر (spin doctor) چیست؟

 
 

آشنایی با یک اصطلاح رسانه‌ای 

 
 

همشهری آنلاین - مفاهیم و اصطلاحات متعددی در دنیای خبر و رسانه متداول است که هر یک بیانگر یک رفتار یا ترفند رسانه‌ای است. این ترفند می‌تواند از سوی رسانه‌ها باشد و یا از سوی مخاطبان اما هر چه باشد، تاثیر شگرفی بر طرف دوم می‌گذارد.

یکی از این واژگان " اسپین داکتر" است که از سوی رسانه اعمال می‌شود.

اسپین در انگلیسی به معنای چرخاندن است و منظور از اسپین داکترها کسانی هستند که به طرق مختلف در صدد ساختن و پرداختن و یک خبر و یا از دور خارج کردن شدت و اهمیت آن بر می‌آیند. آنها این کار را می‌کنند تا سازمان یا فرد مورد نظر خود را از یک واقعه یا ماجرا به طریقی غیر واقعی دور کرده و یا وارد نمایند. آنها به این طریق سعی می‌کنند تا از این طریق افکار عمومی و نظرها را به نفع کارفرمای خود تغییر دهند

در باره اسپین داکتر در ویکی‌پدیا آمده است: پخش عمدی و «هدف گیری شده» اخبار محو، شناور، نیمه اشتباه یا حتی کاملا اشتباه (دروغ) تا بتوانند واکنش یک گروه یا مردم یک منطقه یا کشور را ارزیابی کنند و یا اینکه روی مردم تاثیر بگذارند (باور سازی) و حتی الامکان نظر ایشان را به نفع "کارفرما" عوض کنند.

به عنوان مثال وقتی دولتی بخواهد قانون مهمی را که پیامد های کلان برای مردم و جامعه خواهد داشت در مجلس به تصویب برساند و در مورد واکنش مردم در این رابطه شک داشته باشد، توجیه‌گران اخبار «شناوری» را در مورد قانون مربوطه با روش ویژه ای به گوش رسانه‌ها می‌رسانند (به اصطلاح لانسه میکنند). پس از پخش خبر، کارشناسان واکنش جامعه را سنجیده و به دولت گزارش می‌کنند. اگر واکنش رسانه‌ها و جامعه منفی باشد دولت موجودیت چنین طرح یا قانونی را (به خصوص در دورانی که انتخاباتی در پیش باشد) تکذیب می‌کند.

زمینه سازی و درست جلوه دادن مقاصد سازمان، فرد یا دولت کارفرما (مثلاً برای آغاز یک جنگ یا یک درگیری اقتصادی افراد حقیقی یا حقوقی).

روحیه سازی مردم و آماده ساختن جامعه یا جوامع برای مقاصد انتخاباتی، اقتصادی یا نظامی کارفرما.

صحنه سازی برای ساختن فیلم مستند جعلی یا عکس برداری هدفمند مطابق خواست کارفرما. (بعضی از فیلم‌های مستند خبری جنگ خلیج فارس). نمایش اردک‌های آغشته به نفت خام در ساحل خلیج فارس یا پرندگان دیگر نیمه جان یا مرده آلوده به نفت در ساحل دریا، یا گزارش‌های «دردناک» دخترکی (که بعدا فاش شد که او دختر سفیر کویت در ایالات متحد آمریکا است) در باره کشتار جمعی کودکان در بیمارستان‌های کویت. نمونه دیگر یک فیلم خبری در تلویزیون های اروپا و آمریکا در رابطه با شادی و پایکوبی مردم فلسطینی پس از ماجرای حملات ۱۱ سپتامبر و نابودی برج‌های دوقلو در همین راستا بود که چند سال بعد بوسیله رسانه‌های اروپایی برملا شد. یک سازمان "خبر چرخان" آمریکایی صحنه‌هایی از یک مجلس شادمانی (احتمالا عروسی) را با مهارت بسیار کنار هم مونتاژ کرده بود تا "شادی" فلسطینی‌ها را پس از نابودی برج‌های دوقلو نشان بدهد. این فیلم به اصطلاح "خبری" را در آن زمان تمامی تلویزیون های غرب با تفسیر‌های خشم آلود پخش کردند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook