تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: تازه‌های نشر

تاریخ ارسال: یکشنبه، 22 بهمنماه 1391  

 

انتشار کتاب: مجموعه مقالات محتوای ملی در فضای مجازی

 
 

به کوشش دکتر سید سعیدرضا عاملی  

 
 

محتوای ملی در فضای مجازی کتاب شامل مجموعه مقالات همایش محتوای ملی در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دست اندرکاران کنسرسیوم محتوای ملی که متشکل از سازمان‌ها و نهادهای موثر کشور در تولید و ارائه محتوا در فضای مجازی محسوب می‌شوند درصدد برآمدند تا با برگزاری همایشی علمی به شناسایی زمینه‌های ایجاد وحدت رویه و انسجام عملیاتی در ارائه و مدیریت محتوای ملی در فضای مجازی کمک نمایند.

همایش محتوای ملی که بهمن ماه سال 91 در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید که محور اصلی مطالعات خود را بر داده‌ها و محتوای موجود فارسی و ایرانی در فضای مجازی ایران اختصاص داده است. این بررسی هم وضعیت موجود را مورد کاوش و تحلیل عمیق قرار می‌دهد و هم تدبیری برای دست یافتن به راهبردها و سیاست‌های کلان برای مدیریت محتوای فضای مجازی ایران است.

مجموعه مقالاتی که به این همایش ارسال شده است تحت عنوان «محتوای ملی در فضای مجازی» در بخش‌های زیر منتشر شد:


بخش اول- محتوا در فضای مجازی

* خط و زبان فارسی در فضای مجازی
* آسیب شناسی فرآیندهای تولید دانش در حوزه علوم انسانی ایران در بستر فضای مجازی
* آسیب شناسی اطلاعات موجود درباره محتواهای سرگرم کننده در فضای مجازی ایران: موردکاوی آثار سینمایی
* ارائه مدلی برای ارزیابی اثر بخشی محتوا: بررسی موردی مقالات ویکی پدیا
* بهره گیری از فنون تحلیل شبکه‌های اجتماعی در مصور سازی شبکه‌های ارتباطات علمی
* اخلاق تولید محتوا در فضای سایبری: مطالعه موردی: اخلاق در عرصه آموزش مجازی
* زمین: زیر ساخت نرم افزاری خدمات محتوای بومی در فضای مجازی

بخش دوم- سیاست گزاری در زمینه محتوای فضای مجازی

* نظام‌های مدیریت محتوای مجازی: بررسی و تطبیق
* مدیریت محتوا در فضای مجازی ایران: رویکرد دسترسی آزاد به اطلاعات علمی
* زبان های راهگزین و محیط اطلاعاتی کنسرسیوم‌های محتوایی: تحلیلی بر چالش‌های طراحی یک الگوی ایرانی برای کنسرسیوم محتوای ملی ایران
* خط فارسی در بازیابی اطلاعات: چالش‌ها، راهکارها و سیاست‌های فرهنگستان
* قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تحقیقاتی در مدیریت تولیدات علمی پژوهشگران
* استانداردهای تولید محتوا در فضای مجازی: موردی به نام فراداده ها
* ویژگی‌ها، معیارها و استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی در فضای مجازی
* تناظر گفتار و نوشتار در مقام نوع محتوا در فضای مجازی: گذر از ترس به مسئولیت در جامعه اطلاعاتی

بخش سوم- قوانین در زمینه محتوای مجازی

* مالکیت فکری در فضای مجازی و مدل راهبردی مشارکت همراه با هدایت
* چالش‌های قانونی در تقابل میان حریم خصوصی با فضای مجازی
* دو فضایی شدن جرائم فضای مجازی و نظام پاسخگویی قانونی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌های عمومی و پاسخ‌های چند وجهی‌نگر
* مطالعه تطبیقی جرائم فضای مجازی در قوانین ایران و حقوق بین‌الملل

بخش چهارم- محتوای فضای مجازی و کاربران

* اینترنت، محتوای مجازی و کودکان
* بررسی نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای اخلاقی در فضای مجازی
* فعالیت‌های ضد دینی در فضای مجازی ایران و روش‌های مقابله با آن

کتاب‌نامه

در پشت جلد کتاب آمده است: «گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهر‌ه‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفته همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید. (مقام معظم رهبری- 17 اسفند 1390)

«محتوای ملی در فضای مجازی» به کوشش دکتر سید سعیدرضا عاملی در 548+ ده صفحه نگاشته شده است و انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook