تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: جمعه، 1 دیماه 1391  

 

بیکاری ۲۷ هزار خبرنگار در اسپانیا: بیش از ۲۰۰ نشریه تعطیل شده‌اند

 
 

بحران اقتصادی در اسپانیا تاکنون بیش از 200 مجله، روزنامه و کانال تلویزیونی را در این کشور اروپایی به تعطیلی کشانده و موجب بیکاری 27 هزار و 500 خبرنگار شده است. 

 
 

بحران اقتصادی در اسپانیا تاکنون بیش از 200 مجله، روزنامه و کانال تلویزیونی را در این کشور اروپایی به تعطیلی کشانده و موجب بیکاری 27 هزار و 500 خبرنگار شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه مطبوعات مادرید پایتخت اسپانیا اعلام کرد: سال 2012 میلادی، ˈسالی سیاه و ویران کنندهˈ برای فعالیتهای مطبوعاتی در این کشور جنوب غربی اروپا بود، زیرا میزان بیکاری روزنامه نگاران را فقط تا ماه سپتامبر – دو ماه پیش- به رقم 27 هزار و 443 نفر رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان سه برابر افزایش نشان می دهد.

این در حالی است که روند بیکاری همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود رقم روزنامه نگاران و خبرنگارانی که کار خود را در اسپانیا از دست می دهند تا پایان سال جاری میلادی از مرز 30 هزار نفر هم بگذرد.

ˈکارمن دل ریگوˈ رییس اتحادیه مطبوعات مادرید در این باره به روزنامه ˈال پاییسˈ گفت: بحران اقتصادی اسپانیا که از سال 2008 میلادی آغاز شد، موجب شده است تاکنون 132 عنوان مجله از بازار حذف شود، 32 روزنامه سراسری و محلی از جمله روزنامه معتبر ˈپوبلیکوˈ و 10 روزنامه رایگان که در سطح ملی در اسپانیا منتشر می شد، از ادامه انتشار بازبمانند، بیش از 20 کانال تلویزیونی محلی تعطیل شود، هفت روزنامه دیجیتال قادر به فعالیت نباشند و دو خبرگزاری ˈکوورˈ و ˈفکس پرسˈ نیز دیگر نه خبر می‌ دهند و نه عکس می‌ گیرند .

وی افزود: از تعداد 203 رسانه یادشده ، یکصد رسانه ظرف یک سال اخیر تعطیل شده است.

به گفته دل ریگو، رکود تبلیغات که بین سالهای 2008 تا 2011 میلادی 39 درصد افت داشت، در سال جاری، تشدید شده و این در حالی است که تبلیغات و آگهی مهمترین منبع درآمد و پشتیبانی مالی‌ رسانه ها در اسپانیا به شمار می رود.

رییس اتحادیه مطبوعات مادرید تصریح کرد: بحران اقتصادی بیش از آنچه پیش بینی می کردیم، از رسانه ها قربانی گرفته و پنهان کردن این ارقام، پشت کردن به واقعیت ها است .

وی گفت: تا ماه سپتامبر سال گذشته شمار روزنامه نگاران بیکار در اسپانیا 9 هزار و 937 نفر بود اما در ماه سپتامبر امسال این رقم تقریبا سه برابر شده و با برنامه های ریاضتی دولت برای سال آینده و تشدید بحران اقتصادی این وضعیت روز به روز بدتر می شود.

به گفته دل ریگو، بیکاری در میان روزنامه نگاران زن دو برابر مرد است به گونه ای که از مجموع حدود 27 هزار و 500 نفر روزنامه نگار بیکار تا ماه سپتامبر در اسپانیا 64 درصد آنان زنان و 36 درصد مردان هستند.

وی افزود: این نابرابری جنسیتی در بخش مدیریتی رسانه ها نیز به چشم می خورد به گونه ای که شمار مدیران رسانه ای مرد در این کشور اروپایی سه برابر تعداد زنان است.

ˈلوییس پالاسیوˈ مسئول تهیه گزارش سالانه وضعیت روزنامه نگاران اسپانیا در سال 2012 نیز به خبرگزاری رسمی این کشور – افه- گفت: وخامت بحران اقتصادی به گونه ای است که نتایج یک نظرسنجی از 2400 روزنامه نگار در این کشور برای نخستین بار نشان می دهد ˈافزایش بیکاریˈ به مهمترین دغدغه فعالان این بخش تبدیل شده است.

به گفته وی، از اواسط سال 2008 تا آخر سپتامبر سال جاری شش هزار و 393 نفر از شاغلان در رسانه های اسپانیا از کار اخراج شده اند که از این تعداد، یکهزار و 805 نفر در روزنامه های پولی، یکهزار و 399 نفر در شبکه های تلویزیونی، یکهزار و 90 نفر در مجلات، 553 نفر در روزنامه های رایگان، 304 نفر در رادیوها، 236 نفر در روزنامه های دیجیتالی، 186 نفر در خبرگزاریها و 820 نفر در حوزه های مشترک رسانه های ارتباطی با سایر بخشها فعالیت می کردند.

پالاسیو، متوسط حقوق ماهانه روزنامه نگاران را در اسپانیا بین یکهزار تا دو هزار یورو بیان کرد، اگرچه گفت که این رقم برای رسانه های خودگردان (13 درصد)، بیش از این مبلغ است و به میزان درآمد آنها بستگی دارد.

با وجود شرایط یادشده، رییس اتحادیه مطبوعات مادرید معتقد است دلایل بسیاری برای خوش بینی نسبت به آینده روزنامه نگاری در اسپانیا دارد و اطمینان دارد روزنامه ها از بحران کنونی جان بدر خواهند برد.

پالاسیو نیز در این زمینه از افزایش دانشجویان رشته روزنامه نگاری در دانشگاههای اسپانیا خبر داد و گفت که در سال تحصیلی 2012 – 2011 در مجموع 51 هزار دانشجو در رشته های روزنامه نگاری، ارتباطات جمعی، تبلیغات و روابط عمومی ثبت نام کردند که تقریبا 19 هزار نفر آن بطور مشخص، رشته روزنامه نگاری را انتخاب کرده بودند.

وی افزود: در حالی این تعداد به تحصیل روزنامه نگاری در دانشگاهها مشغولند که از سال 1976 تا 2011 میلادی 74 هزار و 923 نفر با مدرک لیسانس این رشته فارغ التحصیل شده اند، هرچند فقط بخشی از آنان در رسانه ها کار می کنند.

مسئول تهیه گزارش وضعیت روزنامه نگاران در اسپانیا همچنین به استناد نتایج نظرسنجی ها گفت که میزان اعتماد اسپانیاییها به مطالب روزنامه ها در حال حاضر 42/5 از 10 امتیاز است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که دولت محلی ایالت مادرید، مالک دو شبکه مهم تلویزیونی ˈتله مادریدˈ و ˈلااوتراˈ، تصمیم به اخراج بیش از 900 نفر از 1100 نفر مجموع کارکنان این دو شبکه را از ماه آینده دارد و اعتصاب مکرر کارکنان آن در هفته های اخیر موجب شده است فعالیت این شبکه ها عملا مختل شود.

ˈال موندوˈ و ˈال پاییسˈ دو روزنامه بزرگ اسپانیا نیز از برنامه خود برای اخراج نزدیک به 400 تن از کارکنان این روزنامه ها در هفته های آتی خبر داده اند.

نرخ عمومی بیکاری در اسپانیا در حال حاضر بیش از 25 درصد است و در مجموع بیش از پنج میلیون و 700 هزار نفر در این کشور اروپایی تاکنون کار خود را از دست داده اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook