تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: پژوهش در رسانه

تاریخ ارسال: شنبه، 18 آذرماه 1391  

 

زنان در برابر اخبار بد آسیب‌پذیرتر از مردانند

 
 

نتایج پژوهش‌های محققان کانادایی  

 
 


پژوهش‌های جدید نشان‌می‌دهد که اخبار مربوط به قتل، ترور و سوانح زنان را بیش از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اخبار بد همچنین در حافظه زن‌ها بیش از مردها باقی مانده و آنها جزئیات این اخبار را به خوبی به یاد می‌آورند.

زن‌ها در قیاس با مردها از اخبار بد رسانه‌ها بیشتر تأثیر می‌پذیرند. زنان در برابر این اخبار به سرعت مضطرب شده و یک روز بعد نیز جزئیات بد آنها را بهتر به خاطر می‌آورند.

پژوهش‌های محققان کانادایی نشان می‌دهد، در صورتی که پس از شنیدن اخبار منفی زنان در محیط پراضطرابی قرار گیرند بدن آنها نسبت به زمانی که اخبار معمولی شنیده‌اند بیشتر هورمون استرس ترشح می‌کند. در صورتی که در مردها این تفاوت دیده نمی‌شود.

روشن نیست که چرا زن‌ها نسبت به اخبار منفی واکنش شدیدتری نشان می‌دهند. اما به موجب گزارش منتشره در مجله علمی "پلاس وان"، شاید این وجه تمایز به نقش مادری بیولوژیک زنان مربوط باشد.

پژوهشگران کانادایی بر این گمانند که زنان به این دلیل که تمایلی غریزی به حفظ فرزندان خود دارند در برابر موقعیت‌های تهدیدآمیز شدیدتر واکنش نشان می‌دهند. افزون بر این زن‌ها از حافظه عاطفی بهتری نسبت به مردها برخوردارند. با این همه باید به منظور توضیح دقیق‌تر این پدیده در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

واکنش به اخبار مربوط به قتل و سانحه

امروزه نه تنها تلویزیون بلکه اینترنت و تلفن‌های هوشمند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به اطلاع‌رسانی مشغولند.

ماری ـ فرانس مارین (Marie –France Marin) از دانشگاه مونتریال کانادا و همکارانش که در این زمینه دست به کاری تحقیقاتی زده‌اند می‌گویند، بخش اعظم اخبار رسانه‌ها شامل اخبار منفی می‌شود. اما تا کنون پژوهش‌های اندکی در مورد تأثیر این اخبار بر روی انسان انجام شده است.

این تیم تحقیقاتی مطالعه خود را در سه بخش انجام داده است. در نخستین بخش ۵۶ زن و مرد آزمایش‌شونده باید به ۱۲ خبر معمولی‌ مانند اخبار مربوط به افتتاحیه مراسم مختلف یا فیلم‌های اکران‌نشده و یا ۱۲ خبر بد مربوط به قتل، ترور و سوانح گوش می‌دادند.

در بخش دوم شرکت‌کنندگان باید تکالیف اضطراب‌برانگیز انجام می‌دانند، تکالیفی مانند حل مسائل ریاضی یا تست‌های مختلف.

سنجش تغییرات وضعیت روحی

از شرکت‌کنندگان در این کار تحقیقاتی پیش و پس از انجام این آزمون در مورد حالت روحی‌شان سئوال شد. علاوه بر این از بزاق دهان آنها برای سنجش میزان هورمون استرس یا کورتیزول نمونه‌برداری شد.

روز بعد در سومین مرحله آزمون مورد نظر از شرکت‌کنندگان می‌پرسیدند کدام یک از اخبار شنیده ‌شده را به یاد می‌آورند.

نتیجه حیرت‌آور بود. پژوهش‌گران می‌گویند: «اخبار به خودی خود نه در مردها و نه در زن‌ها بر روی ترشح هورمون استرس تأثیری نگذاشتند.».

اما این تأثیر زمانی مشهود می‌شد که آزمایش‌شونده‌ها تمرین‌های اضطراب‌آور انجام می‌دادند. در نمونه ‌بزاق زنانی که پیش از این اخبار منفی شنیده یا خبرهای بد روزنامه‌ها را خوانده بودند به مراتب نسبت به زنانی که در معرض خبرهای معمولی قرار گرفته بودند کورتیزول بیشتری دیده شد.

اما در مردها چنین تأثیری دیده نشد و نوع خبر هیچ تأثیری بر میزان هورمون آنها نداشت.

یادآوری بهتر اخبار بد در زنان

ماری ـ فرانس مارین از دانشگاه مونتریال کانادا می‌‌گوید، اخبار بد به مراتب تأثیر شدیدتری در تغییر واکنش فیزیولوژیک زنان در موقعیت‌های استرس‌زا به جای گذاشت. در به یاد آوردن اخبار منفی نیز در دو جنس تفاوت دیده می‌شود.

در حالی که روز بعد از آزمون زنان به خوبی محتوای خبرها را به یاد داشتند مردان حداکثر محتوای دو خبر را به یاد می‌آوردند.

چرا اخبار منفی به تنهایی باعث افزایش هورمون استرس نمی‌شود؟ پژوهشگران این پرسش را با "اثر کرخت‌شدن" توضیح می‌دهند.

آنها می‌گویند، در موش‌های آزمایشگاهی دیده شده که وقتی موش دائما تحت تأثیر یک عامل استرس‌زا قرار می‌گیرد نسبت به آن کرخت شده و به آن عادت می‌کند.

اما اگر عامل اضطراب‌آور عوض شود موش به طور واضح واکنش شدیدتری از خود نشان می‌دهد. به همین ترتیب انسان در برابر اخبار بد ابتدا واکنشی نشان نمی‌دهد، این واکنش زمانی نمودار می‌شود که شخص در موقعیت‌های اضطراب‌‌آور قرار می‌گیرد.

منبع: دویچوله

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook