تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: تبلیغات سیاسی

تاریخ ارسال: جمعه، 24 شهریورماه 1391  

 

اینترنت آزادتر، رای بیشتر

 
 

دو کاندیدای آمریکایی ترفندهای رقابت را به عرصه وب کشاندند  

 
 

هر چقدر که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، رقابت دو کاندیدا برای جلب توجه شهروندان و به ویژه جوانان داغ‌تر می‌شود. این دو کاندیدا هر بار ترفندی را برای مطرح کردن خود در فضای مجازی و پشت سر گذاشتن دیگری رو می‌کند.

این رقابت تا به آنجا رسیده که باراک اوباما و رقیبش میت رامنی در مورد ایده‌ها و برنامه‌های خود در مورد آزادی اینترنت صحبت کرده‌اند.

حزب رامنی یعنی حزب جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که تمرکز خود را روی حذف قوانینی گذاشته که آزادی بیان کاربران را در اینترنت نقض می‌کند و همچنین اعلام کرده که تمام سعی خود را می‌کند تا از اطلاعات شخصی کاربران در اینترنت حمایت کند.

نمایندگان مجمع ملی جمهوری‌خواهان در تامپای فلوریدا هفته گذشته با پلات‌فورمی (اصول اساسی یک حزب سیاسی) موافقت کردند که شامل استقلال داخلی بخش خصوصی در اینترنت می‌شود و با تلاش‌هایی برای به دست گرفتن راهبری اینترنت از سوی سازمان ملل یا سازمان‌های بین‌المللی دیگر مخالفت می‌کند.

براساس این پلات‌فورم؛ اینترنت مهد بروز نوآوری است و باعث رشد و توسعه می‌شود و بیشتر و سریع‌تر از هر پیشرفت فناورانه‌ای در تاریخ بشر الهام‌بخش آزادی است. در واقع، غیر وابسته بودن این شبکه جهانی نشانه قدرت آن است. اینترنت سیستم ارتباطی را ارایه می‌دهد که به طور منحصر به‌فردی از مداخله دولت‌ها مبری است.

جمهوری‌خواهان همچنین اعلام کرده‌اند که این حزب تضمین خواهد کرد که اطلاعات شخصی افراد از دستکاری دولت‌ها در امان باشد و افراد خود حق کنترل استفاده از اطلاعات‌شان را داشته باشند. اما قوانین یا آیین‌نامه‌های جدید نمی‌توانند این اهداف را دنبال کنند. تنها «روش برای حراست یا بهبود این سیستم‌ها به واسطه بخش خصوصی» است.

واکنش‌های درهم

گروه‌های متعددی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواسته‌اند تا از اصول آزادی اینترنت در پلات‌فورم‌های حزب‌شان حمایت کنند. در همین راستا، همایش حزب دموکرات هفته آینده برگزار خواهد شد. Demand Progress یکی از این گروه‌هاست که پلات‌فورم جمهوری‌خواه را حسابی تمجید کرده است.

قانونگذاران روی اسنادی دست گذاشته‌اند که ممکن است به مخالفت با قانون سوپا (قانون توقف سرقت آنلاین) بپردازد؛ لایحه‌ای که به آژانس‌های آمریکایی امکان می‌دهد موتورهای جست‌وجو و کسب‌وکارهای آنلاین دیگر را مجبور به قطع همکاری با وب‌سایت‌هایی کند که قانون کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنند. به بیان دیگر، بر اساس این طرح تمام سایت‌هایی که به هر نحو محتوای دارای حق ‌تالیف را بدون اجازه انتشار دهند مسدود شده و همه شرکت‌ها و سرویس‌های آنلاین حتی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی هم اجازه ارایه خدمات به این وبگاه‌ها را ندارند. قانونگذاران موافقت کرده‌اند که این پلات‌فورم همچنین می‌تواند با قانون حمایت و به‌اشتراک‌گذاری هوش سایبری یا سیسپا (CISPA) مخالف باشد. این قانون به شرکت‌های بخش خصوصی امکان می‌دهد که حجم اطلاعات بیشتری را در مورد مشتریان خود در اختیار آژانس‌های آمریکایی بگذارند تا از این طریق با تهدیدات سایبری مقابله کنند.

دیوید سگال، مدیر اجرایی گروهDemand Progress می‌گوید: برای سیاستمداران بسیار مهم است که بدانند آیا مخالف این اصول آزادی اینترنت اقدام می‌کنند یا نه. زیرا ممکن است با این کار خشم حزب خود را برانگیزند. وی می‌افزاید: واضح است که امروزه سانسور اینترنت و مانیتورینگ کاربران اینترنت کار منفوری است و در همین راستا، به دموکرات‌ها پیشنهاد می‌کنیم که برای مقابله با این اقدامات پلات‌فورمی را برای خود تعریف کنند.

اوبامای یخ زده

حزب باراک اوباما یعنی دموکرات‌ها نه مزایده‌ای برای طیف بی‌سیم راه انداخته و نه اپراتوری را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده و نه قانون بی‌طرفی اینترنت کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا را تایید کرده است.

به نظر می‌رسد که پلات‌فورم اوباما از چندی پیش تاکنون هیچ پیشرفتی در رسیدن به اهداف پوشش‌دهی پهن‌باند جهانی نداشته است. براساس این پلات‌فورم، فقط با شرط‌بندی‌های اینترنتی مقابله شده و برنامه‌های سرسختی برای اجرای قوانین موجود در زمینه مقابله با پورنوگرافی آنلاین در نظر گرفته شده است. البته هفته گذشته، اوباما قول داد که پلات‌فورم حزب دموکرات از آزادی اینترنت حمایت خواهد کرد. وی در جلسات پرسش و پاسخ خود در سایت Reddit.com نوشت: آزادی اینترنت موضوعی است که همه شما نسبت به آن حساسیت دارید و من هم دلم می‌خواهد که این مقوله اجرا شود.
وی افزود: ما به شدت با موارد خاص مقابله می‌کنیم تا اینترنت به عنوان یک پایگاه باز و آزاد برای همه افراد باقی بماند؛ از افرادی که می‌خواهند ایده‌های خود را در اینترنت به اشتراک بگذارند تا کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را در این فضا شروع کنند.

تاثیر توییتر در انتخابات ریاست جمهوری

توییتر و دیگر شبکه‌‌ها یا رسانه‌های اجتماعی به خدمت کاندیدا‌های انتخاباتی آمده‌اند تا به هواداران خود انرژی بدهند. این شبکه‌ها از سویی دیگر سبب افزایش پشتوانه و سرمایه کاندیداها می‌شوند و از طرفی تمرکز مناظره‌های عمومی را به سمت آنچه بعضی‌ها نخستین «انتخابات اجتماعی» می‌نامند، تغییر می‌دهند.

زاک گرین، رییس مشاوران ۱۴۰Elect در همین راستا، ضمن توصیه به کاندیداها به نحوه‌ استفاده از توییتر می‌گوید: توییتر پتانسیل این را دارد که در روایت ملی از این رویداد نوسان ایجاد کند. علت این حرف این است که توییتر انتقال اطلاعات را دموکراتیزه کرده؛ توییت‌ها می‌توانند به کمک یک کاندیدا بیایند تا پیامی را که ممکن است فرصت دیده شدن در یک رسانه سنتی همچون روزنامه و تلویزیون را پیدا نکند، منتشر کنند. گرین در این خصوص می‌گوید که توییتر راهی برای تزریق یک پیغام به گفت‌وگوی ملی است.

تونی فراتو، سخنگوی پیشین خزانه‌داری آمریکا و کاخ سفید در دوران جورج دبلیو بوش و از شرکای شرکت مشاوره استراتژی‌های همیلتون پلس از توییتر به عنوان «تغییردهنده بازی» نام می‌برد و می‌گوید:توییتر برای کمپین‌ها این موقعیت را فراهم آورده تا بلافاصله با تعداد زیادی از کسانی که به صورت بالقوه می‌توانند رای‌دهنده باشند از طریق ارزان‌ترین روشی که می‌توان تصور کرد، رابطه برقرار کنند.

وی می‌افزاید: نه تنها این امکان وجود دارد که یک پیغام را برای میلیون‌ها نفر به نمایش بگذارید، بلکه همچنین می‌توان به اتهامات به سرعت پاسخ داد،. در گذشته، برای پاسخ‌گویی در برابر اتهاماتی که در یک تبلیغ تلویزیونی زده می‌شد، زمان زیادی می‌گذشت تا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و یا یک آگهی تازه منتشر شود.

رییس‌جمهور فعلی آمریکا، باراک اوباما از رقیب جمهوری‌خواه خود میت‌رامنی به طرز چشم‌گیری در زمینه تعداد دنبال‌کنندگان توییتر خود برتری دارد. اکانت توییتر اوباما ۶/۱۸ حدود میلیون دوست یا follower دارد، در حالی که میت رامنی حدود ۹۰۰ هزار دوست دارد.
از طرفی دیگر به روز رسانی توییت‌های رییس جمهور آمریکا بیش از ۱۰ برابر میت رامنی است و توییت‌های رامنی بیشتر مربوط به محتواهایی می‌شود که به اشتراک گذاشته شده‌اند و یا محتوایی را دوباره توییت کرده‌اند.

جانت کست، استاد دانشگاه ایالت فلوریدا با تخصص رسانه‌های دیجیتال می‌گوید که در انتخابات سال ۲۰۰۸، توییتر تازه آغاز به کار کرده بود و تاثیر محدودی داشت. چرا که کاربران کمتری داشت که عمده آنها جوانان بودند و به عنوان رسانه‌ای خبری اهمیت چندانی نداشت.

در گزارش مرکز تحقیقات Pew آمده که کاندیداهایی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، نشان خواهند داد که با زمانه‌ خود حرکت می‌کنند. در این گزارش آمده: از زمان استفاده فرانکلین روزولت از رادیو، تا در آغوش‌گیری تلویزیون توسط جان اف کندی و تشخیص رونالد ریگان برای پتانسیل رویدادهای کمپین‌ در زمانه ماهواره‌ها و نوارهای ویدیویی، کاندیداها سریع‌تر به تصاحب قدرت فناوری‌های نوین می‌پردازند تا این حس را بیان کنند، که نمایندگی نسلی را دارند که با سمت و سویی که کشور به آن می‌رود هماهنگ هستند.

چت آنلاین باراک اوباما با کاربران در شبکه اجتماعی Reddit

«من باراک اوباما هستم، رییس‌جمهور آمریکا، هر چه می‌خواهید از من بپرسید»! این جمله‌ای بود که شامگاه چهارشنبه ۲۹ اوت در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) نوشته شد و حجم مراجعه به این وب‌سایت محبوب را با چنان افزایش شدیدی مواجه کرد که سایت برای دقایقی از دسترس خارج شد.

باراک اوباما به‌سرعت از طریق حساب رسمی خود در توییتر تایید کرد که واقعا خود اوست که در ردیت حضور یافته است. این موضوع از سوی مدیران ردیت نیز تایید شد. بر اساس اطلاعات سایت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در زمان واقعی پرسش و پاسخ در صفحه سوال و جواب اوباما حضور داشتند. اما به صفحه سوال و جواب آقای اوباما در کل بیش از ۸/۱ میلیون نفر تاکنون وارد شده‌اند تا مطالعه کنند.

این اتفاق قابل ملاحظه‌ای در زمینه ایجاد ارتباط یک سیاستمدار با مردم قلمداد می‌شود؛ اتفاقی که اگر قرار بود مشابه آن در دنیای واقعی انجام شود به ساعت‌ها برنامه‌ریزی و هزینه مالی هنگفت نیاز بود. اما برای این کار تنها یک لپ‌تاپ استفاده شد و عکس اوباما با لپ‌تاپ هنگام پاسخ به پرسش‌ها در ردیت به‌سرعت در دیگر صفحات اینترنت پخش شد و این امر به عنوان لحظه‌ای مهم در «درهم‌آمیختگی اینترنت و سیاست» در تاریخ اینترنت شمرده می‌شود.

«هر سوالی می‌خواهی بپرس» (Ask me anything) بخشی در ردیت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از افرادی که در آن حاضر می‌شوند سوالات خود را بپرسند. معمولا سوالات و جواب‌ها با رای کاربران در بالا یا پایین صفحه رده‌بندی و در نتیجه اولویت‌بندی نیز می‌شوند.

در واقع، باراک اوباما نخستین رییس‌جمهور دنیاست که با زیرکی‌اش از این امکان وب‌سایت ردیت استفاده کرده است. بر اساس اطلاعات سایت ردیت در کل برای پست باراک اوباما ۲۱ هزار و ۱۴۰ کامنت نوشته شده است که رقمی بی‌نظیر است. البته این اقدام به ردیت محدود نماند و توییتر را نیز با انتشار فورانی توییت درباره حضور رییس‌جمهور در ردیت مواجه کرد. آنچنانکه این موضوع به‌سرعت در توییتر تبدیل به ترند (trend) شد. ترند موضوع یا توییتی است که در زمینه خاصی ارسال و دارای بیشترین مشارکت‌کننده در واحد زمانی می‌‍‌‌‌شود.

ترندها یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر، مخصوصا در زمینه اطلاع‌رسانی از طریق توییتر، محسوب می‌شوند. سوال‌ها از باراک اوباما در ‌ردیت از جدی تا شوخی و هجو در هم آمیخته بود که رییس‌ جمهور جز در مواردی به سوالات جدی پاسخ گفت؛ سوالاتی از قبیل آزادی اینترنت و بیکاری. البته اوباما وقتی صحبت از بازیکن مورد علاقه‌اش در بسکتبال شد به شوخی جواب هر سوال را داد. اما بسیاری از دیگر سوالات که شوخی یا تمسخرآمیز بودند بی‌جواب ماندند. با این‌ همه وی که در تلاش است تا ریاست دوره آینده دولت را برای بار دیگر عهده‌دار شود، به دقت به سوالات کاربران در دیگر موارد پاسخ داد.

حضور اوباما در شبکه اجتماعی ردیت از ساعت ۴:۳۰ بعداز ظهر روز چهارشنبه ۲۹ اوت به وقت آمریکا آغاز شد. طولانی‌ترین پاسخ اوباما به سوال درباره بیکاری بود. وی در پاسخ به این سوال ۲۹۷ کلمه نوشت و ۱۵ دقیقه وقت صرف شد تا جواب آقای رییس‌ جمهور به این پرسش پست شود. با وجود آنکه پاسخ به پرسش‌ها درباره قانونی کردن مواد مخدر و سایر مسایل بحث‌برانگیز بود، اما کاربران سایت ردیت که ردیتور نامیده می‌شوند، آن را مثبت ارزیابی کردند.

اوباما در انتهای جلسه نیم‌ ساعته پرسش و پاسخ آنلاین، ضمن تشکر از کاربران، این کار را نمونه‌ای از کمک فناوری و اینترنت به انجام گفت‌وگوهایی خواند که دستیابی به دموکراسی را در دراز مدت آسان‌تر می‌کنند. جالب است بدانید که اوباما همچنین از امکان پاتوق کلیک گوگل پلاس برای کنفرانس ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی کلیک پینترست و کلیک اینستاگرام نیز استفاده می‌کند.

گفتنی است که سایت ردیت که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سایت‌های جمع‌آوری اخبار در دنیاست. ردیت در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیون بازدیدکننده یکتا (یونیک) در ماه دارد.

کمک‌های اقتصادی شرکت‌های فناوری به باراک اوباما

براساس گزارش سایت Open Secrets ، در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۲، شرکت‌های مایکروسافت و گوگل به ترتیب با ۴۴۳ هزار دلار و ۳۵۷ هزار دلار در رتبه دوم و سوم اهداکنندگان کمک‌های اقتصادی به باراک اوباما قرار دارند.

البته سایت تاکید کرده است که این کمک‌ها به طور مستقیم از سوی این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر انجام نشده است، بلکه از سوی اعضا، کارمندان و دارندگان سهام و اقوام درجه یک آنها صورت گرفته است.

بر اساس آمار این سایت، اوباما در جمع‌آوری کمک‌های مالی بسیار موفق‌تر از رامنی عمل کرده است. اوباما توانسته است حدود ۳۴۸ میلیون دلار کمک جمع‌آوری کند، در صورتی که رامنی حدود ۱۹۳ میلیون دلار کمک دریافت کرده است.

گفته می‌شود که در انتخابات چهار سال پیش هم شرکت‌های فناوری اوباما را ترجیح داده بودند، تا جایی که مدیرعامل وقت گوگل یعنی اریک اشمیت در کارزار انتخاباتی اوباما شرکت کرد و به عنوان مشاور وی فعالیت کرد. استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت هم چهار سال اخیر، حامی اوباما بوده است.

به طور کلی، بعد از انتخابات چند عضو گوگل وارد دستگاه اداری اوباما شدند و اریک اشمیت به همراه کریک موندی، رییس بخش پژوهش و راهبردی مایکروسافت عضو شورای مشورتی اقتصادی شدند.

به این ترتیب به صورت خلاصه حامیان اوباما، شرکت‌های فناوری، دانشگاه‌ها و تشکیلات حقوقی هستند. در صورتی که بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از رامنی حمایت می‌کنند.

فیس‌بوک هم تا حالا بیشتر حامی اوباما بوده است، اما موضع جدید اپل مشخص نیست و از آنجا که مطابق برنامه‌های اقتصادی اوباما مجبور به پرداخت مالیات بیشتری خواهد شد، معلوم نیست، عملا موضعش چگونه باشد.

کمپین رامنی، ترند توییتر خرید

کارزار انتخاباتی میت رامنی برای نخستین بار در تاریخ شبکه‌های اجتماعی یک موضوع ترند شده ملی توییتر را به عنوان یک کمپین تبلیغاتی برای خود خریدند.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا حساب کاربری #RomneyRyan2012 را به عنوان یک نشانی ارتباطی رسمی برای کمپین خود خریداری کردند که در کنار ترندهای دیگر در توییتر به نمایش در می‌آید. به هر حال، از آن زمان تاکنون این ترند سفارشی در کنار عناوین دیگر قرار گرفته است. شرکت توییتر البته پیش از این هم هشتگ‌هایی را از سال ۲۰۱۰ تاکنون از ۱۲۰ هزار دلار به بالا فروخته بود، ولی استفاده سیاسی از آن برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

زک موفات، مدیر امور دیجیتال میت رامنی به سایت Mashabale گفته است که ما واقعا فکر می‌کنیم که دسترس بودن می‌تواند رویکردی که خودمان را برای آن آماده کرده‌ایم و آن دسترسی بدون دیوار است، نشان بدهد. او اظهار امیدواری کرده که این یک آغاز برای تغییر باشد.

نسترن صائبی
منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook