تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: جمعه، 24 شهریورماه 1391  

 

وزارتخانه‌های ارتباطات و راه ادغام می‌شوند؟!

 
 

در روزهای گذشته بار دیگر بحث ادغام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در راه و شهرسازی بار دیگر مطرح شده است 

 
 

انتشار خبر ادغام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال گذشته مطرح و باعث تعجب کارشناسان، تحلیلگران و فعالان این حوزه شد هرچند در آن زمان این موضوع به تصویب نرسید اما در روزهای گذشته بار دیگر بحث ادغام این وزارتخانه در راه و شهرسازی بار دیگر مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، دهم خردادماه سال 90 بود که خبر تقدیم لایحه ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه از جانب دولت به مجلس، منتشر شد و اعلام شد که در کمیسیون اجتماعی مجلس با اعمال اصلاحاتی این موضوع را تصویب کرده و وزارت ارتباطات هم به ادغام مذکور اضافه شده تا این سه وزارتخانه در همدیگر ادغام شوند و وزارتخانه‌ جدیدی تحت عنوان وزارت امور زیربنایی و ارتباطات تشکیل شود.

اما پس از طرح این لایحه در روز دهم خردادماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 11 خردادماه در بررسی لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مبنی بر حذف عنوان "ارتباطات" از نام این لایحه رای دادند.

در همان زمان سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت این شورا با تشکیل وزارتخانه امور زیربنایی که شامل ادغام وزارتخانه‌های مذکور خبر داده و آن را مغایر اصل 133 قانون اساسی اعلام کرد.

داستان ادغام وزارتخانه‌ها ادامه دارد ...

اما اواخر هفته گذشته بازهم خبری منتشر شد که اعلام می‌کرد دولت برای ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی و ارتباطات تصمیم‌هایی گرفته است.

در این زمینه محمد حسین‌پور ـ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درخصوص ادغام وزارت ارتباطات که بدون منبع موثقی ذکر شده، صحت نداشته و وزارت ارتباطات همانند گذشته برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند.

او در عین حال وزارت ICT را از جمله وزارت‌خانه‌های مهم و کلیدی دولت برشمرد و افزود: با توجه به رشد روزافزون توسعه خدمات الکترونیکی و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در سطوح مختلف وظایف زیادی از سوی قانون‌گذاران برعهده این وزارتخانه قرار داده شده است و بر همین اساس وزارت ارتباطات برنامه‌های خود در راستای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و فراهم آوری زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه را پیگیری و اجرایی می‌کند.

قاسم بی‌نیاز ـ مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ـ نیز درباره ادغام دو وزارتخانه اظهار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین افزود: ادغام گذشته وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن پس از بررسی‌های بسیار و با مقدمات فراوان انجام شد.

او با تاکید بر اینکه از این موضوع کاملا بی‌اطلاع است خاطر نشان کرد: اگر هم این موضوع مطرح شده باشد باید دلیل و صحت آن را از شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت جویا شد.

در ادامه مروری می‌شود به اظهارات برخی مسوولان وزارتخانه‌های مربوطه پس از طرح موضوع ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات در سال 90.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرده بود: ادغام وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، کیفیت سرویس‌های ارتباطی را کاهش می‌دهد.

محمود خسروی گفته بود: نقش زیرساختی وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و اینترنت ملی، e-government و سایر سرویس‌های جدید، این وزارتخانه را از یک بسترساز فیزیکی به یک بسترساز اطلاعاتی تبدیل کرده است.

به گفته او طبق آمار از میان کشورهای دنیا، حدود 90 کشور وزارتخانه مستقل ICT دارند و 35 کشور دارای وزارتخانه ارتباطات و حمل و نقل هستند که این امر از اهمیت موضوع ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در جهان نشان دارد.

اما محمد خواجه‌پور ـ معاون پیشین حقوقی و امور مجلس وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ـ با اشاره به اینکه طرح ادغام وزارتخانه ارتباطات در وزارتخانه‌های راه و مسکن با عجله تصویب شد، اظهار کرده بود:‌ ظاهرا بین مجلس و دولت بر سر این موضوع هماهنگی وجود داشته که به این سرعت توانست در مجلس مطرح شود و رای بیاورد؛ حتی برخی نمایندگان نیز تعجب کردند طرحی که تا یکشنبه یک فوریتی بود، به چه شکل توانست درجا مطرح شده و رای هم بیاورد.

او تصریح کرده بود: با توجه به اینکه هر چهار بند این طرح رای آورد و به تصویب رسید، مصوبه باید به شورای نگهبان فرستاده شود تا مغایرتی با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد.

او درباره روند ادغام نیز اظهار کرده بود: براساس رای مجلس دولت موظف است تا سه ماه آینده آیین‌نامه شرح وظایف وزارتخانه جدید را به مجلس ارسال کند تا نمایندگان مجلس نظر خود را درباره آن اعلام و وزیر مربوطه را انتخاب کنند.

خواجه‌پور درباره دیدگاهش نسبت به این ادغام گفته بود:‌ ادغام کار خوبی است زیرا کوچک شدن دولت را به همراه دارد اما انتظار می‌رفت این اقدام با وجود سه وزارتخانه تخصصی کمی با دقت و کار بیش‌تری پیش می‌رفت، هرچند برخی نمایندگان معتقد بودند که تمامی شرح وظایف وزارتخانه‌ها را در وزارتخانه جدید ببریم اما به عقیده من این کار راحتی نخواهد بود و نواقصی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او همیشه انجام هر کاری نقاط مثبت و منفی را به دنبال دارد که باید تلاش کرد تا نقاط ضعف هم به قوت تبدیل شود که این کار در راستای ادغام وزارتخانه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با راه و مسکن این است که وزارت ارتباطات را یک سازمان با یک سری زیربخش‌ها ببینند زیرا برنامه‌های این حوزه بسیار اساسی است و شرکت‌هایی از قبیل مخابرات که لبه‌ تکنولوژی است،‌ زیرساخت و شرکت فن‌آوری اطلاعات در زیرمجموعه آن قرار دارند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook