تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: پیامک

تاریخ ارسال: جمعه، 17 شهریورماه 1391  

 

انسان‌ها دیگر حرف نمی‌زنند، پیامک می‌زنند

 
 

درباره افزایش شدید میزان گرایش به پیامک 

 
 

افزایش شدید میزان گرایش به پیامک، ایجاد مکالمات کلامی را به پدیده‌ای فراموش‌شده تبدیل کرده‌است و روانشناسان از این موضوع که گرایش بیش از اندازه به پیامک از توسعه بخشی از رفتارها در جوانان و نوجوانان جلوگیری کند، ابراز نگرانی می‌کنند.

مکالمات تلفنی و کلامی در حقیقت پدیده‌ای درحال نابودی است. بر اساس آمار مرکز مطالعات Pew تعداد پیامک‌هایی که به صورت ماهانه در ایالات متحده رد‌وبدل می شوند از 14 میلیارد پیامک در سال 2000 به 188 میلیارد در 2010 رسیده است، آماری که در آن هیچ نشانه‌ای از کاسته شدن سرعت دیده نمی‌شود.

بر اساس این آمار، میزان تماس‌های تلفنی در برابر پیامک‌های ارسال شده در میان کاربران 18 تا 29 ساله آمریکایی بسیار پایین‌تر است، کاربران روزانه 88 پیامک ارسال می‌کنند درحالی که تنها 17 تماس تلفنی دارند. این ارقام با بالا رفتن سن کاربران تغییر پیدا می‌کند اما حتی در سن 65 سالگی و بالاتر نیز تعداد پیامک‌های ارسالی بیشتر از تماس‌های تلفنی است.

در نظرسنجی ارتباطات مجله تایم، 32 درصد از شرکت‌کنندگان استفاده از پیامک را حتی برای برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین افراد به استفاده از تماس تلفنی ترجیح دادند. این آمار در محیط‌های کاری که در آن همکاران روابط دوستی با یکدیگر ندارند نیز بیشتر صدق می‌کند زیرا در محیط کار زمانی برای تماس تلفنی با همکاران دیگر وجود ندارد.

مشکل اصلی درباره این اعداد و ارقام پیامکی، آن چیزی‌ است که در زمان وجود نداشتن مکالمات تلفنی از دست خواهد رفت. روانشناسان رشد که بر روی تاثیرات تمایل به پیامک مطالعه می‌کنند به ویژه درباره کاربران جوان ابراز نگرانی می‌کنند؛ نه فقط به این خاطر که نوجوانان و جوانان کاربران بی‌قید و شرط تکنولوژی هستند، بلکه به این خاطر که مهارت‌های شخصیتی آنها هنوز کاملا شکل نگرفته است.

بیشتر جوانان در شرایطی به اولین گوشی موبایل خود دسترسی پیدا کردند که به خوبی از توانایی برقراری مکالمات رو‌در‌رو برخوردار بودند. اما شرایط برای نوجوانان به این شکل نیست. محققان MIT بر این باورند مکالمه با افراد دیگر به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که با خود مکالمه داشته باشند و به این شکل فکر و استدلال کرده و شخصیت خود را بازتاب دهند. این مهارت خاص، سنگ بنای رشد است.

به گفته محققان، ابراز تاسف و ندامت با استفاده از پیامک مثال خوبی درباره مهارت‌هایی است که به واسطه پایبندی محض به ارسال پیامک از دست خواهد رفت. یک معذرت‌خواهی کامل به این معنی است که فرد از آزرده شدن دوستش از وی آگاهی یافته و آن دوست باید این پشیمانی را در حین معذرت خواهی چشمان در فرد ببیند. بسیاری از این مراحل به واسطه ارسال پیامک میان‌بر زده می‌شوند و از بین خواهند رفت.

دلیل گرایش افراد به استفاده از پیامک در چنین شرایطی کاسته شدن از ناراحتی در حین عذرخواهی است،‌ درحالی که درد ناشی از پشیمانی همان نکته اساسی در هنگام معذرت‌خواهی است. کاربران همیشگی پیامک نه‌تنها ممکن است روابط کنونی خود را با خطر مواجه سازند، بلکه ممکن است توانایی خود در ایجاد روابط در آینده را نیز از دست بدهند زیرا فرصت تمرین هنر ترجمه نشانه‌های بصری غیرکلامی را از دست خواهند داد.

کاربران بالغ تر گوشی‌های موبایل نیز شاید به واسطه استفاده مداوم از پیامک مکالمه گریز نشده باشند، اما به طور قطع از انجام مکالمه اجتناب می‌کنند زیرا ارسال پیامک بسیار راحت‌تر است. ارسال پیامک اجباری تبریک تولد به این معنی است که کاربر مجبور نیست به مناسبت این تولد از خود احساس شادی غیرواقعی نشان دهد. همچنین پیامک زدن به یک دوست برای پرسیدن زمان یک مراسم به این معنی است که نیاز به پرسیدن حال آن دوست،‌و بدتر از آن شنیدن پاسخ دوست وجود نخواهد داشت.

پیامک به طور قطع به وجود آمده تا در کنار انسان‌ها باقی بماند، و حتی متعصب ترین مخالفان استفاده از موبایل نیز توصیه نمی‌کنند که کلا از پیامک استفاده نشود. اما استفاده از ترکیبی از پیامک و مکالمه می‌تواند توصیه بهتری باشد در غیر این‌صورت استفاده زیاد از پیامک به معنی پنهان شدن و خاموش ماندن بسیاری از مهارت‌های رفتاری بوده و این پنهان ماندن منجر به تنهایی فرد خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook