ابتدا باید چند کلمه درباره نحوه نوشتن متن تبلیغاتی حرف بزنیم. مرور راههای مختلف برای ارایه تبلیغات؛ اگر چیزی درباره نحوه نوشتن متون تبلیغاتی ندانیم، کاری بیفایده است.
نوشتن متن تبلیغاتی یک مهارت است. جنبههای مختلفی وجود دارد که باید به آنها فکر کنیم و از آن جمله میتوان به مواردی نظیر واژگان، گرافیک، ترتیب قرار گرفتن واژهها در کنار عناصر گرافیکی، رنگبندی، برداشت مخاطب از آگهی و نیز جا و مکان آگهی اشاره کرد. تبلیغات ضعیف میتواند چنان ضربهای به شما بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهید شد. بنابراین، حتماً برای نوشتن نخستین تبلیغات خود با دیگران مشورت کنید و از آنهایی که تخصص دارند کمک بگیرید.
چه باید نوشت؟
در تبلیغ چه باید نوشت؟ پاسخ دادن به این پرسش درگرو عادات نوشتاری و نوع خواندن مشتریان کنونی و بالقوه شما است.
بنابراین، انجام یک بازار پژوهی در این مرحله میتواند به شما کمک شایان توجهی کند. با کاربرد متدهای ساده در این عرصه میتوان به نکات ارزشمند و مفیدی دست یافت. پیش از آنکه متن تبلیغاتی خود را تولید کنید، به این نکته بیندیشید که شما چه موضع یگانه و ویژهای برای فروش دارید. در واقع باید به این نکته برسید که بدانید چه ویژگیهای منحصر به فردی دارید و باید آنها را به چه کسانی برسانید. به خاطر داشته باشید که یکی از اشتباهات آگهینویسان این است که آگهی را برای خودشان مینویسند نه برای مشتریان موجود و بالقوه.
آگهی شما باید به وضوح منافع موجود در محصول یا خدمت شما را به مشتریان نشان دهد نه منافع آن را به خود شما. پس بنابراین، منافع بالقوه را به وضوح برای مشتریان ترسیم کنید مثلاً به مواردی چون دسترسی آسان، قیمت پایین، کاربرد ساده و به دوام محصول خود اشاره کنید.
آگهی شما باید به این سؤال مشتری جواب بدهد: «به چه درد من میخورد؟»
آگهی شما همچنین باید به مشتری نشان بدهد که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهد و چطور آن کار را انجام بدهد. به عنوان مثال با که باید تماس بگیرد و چطور؟
روشهای تبلیغ
بروشور: بسیاری از نرمافزارهای نشر رومیزی و واژهپرداز قادرند بروشورهای اکوردئونی سه لتی درست کنند (5/8 *5/11 اینچ) اگر بروشورهای دارای اطلاعات مفید، درست طراحی شوند، بسیار از نظرتبلیغاتی مؤثر هستند. این بروشورها به تدریج در حال تبدیل شدن به یک روش عمده تبلیغاتی هستند.
تبلیغات پستی: تبلیغاتی که بهطور مستقیم از طریق پست برای مشتریان فرستاده میشوند، کاملاً میتوانند با ماهیت و نوع نیاز مشتریان در ارتباط باشند. شما میتوانید یک فهرست ثابت از مشتریان کنونی و یا از مشتریانی که میتوانند مخاطب بالقوه شما باشند، تهیه کنید. این کار را میتوانید از طریق جمعآوری کارتهای ویزیت دنبال کرده و مدام لیستی را که از این طریق تهیه کردهاید، به روز کنید، چرا که همواره در چنین مواردی این خطر بالقوه وجود دارد که لیست شما قدیمی شود. بنابراین همیشه درصدد اصلاح آدرسهایی باشید که برگشت خوردهاند در استفاده از فهرست پستی به دلیل هزینههایی که در بردارد، همیشه باید محتاط بود. ضمناً فراموش نکنید که مشتریان را نباید با اطلاعات فراوان، بمباران کرد.
پیام از طریق ایمیل: استفاده از ایمیل برای تبلیغ یکی از شگفتانگیزترین راهنمایی است که پیامهایتان را به دیگران برسانید. در مواردی که از ایمیل استفاده میکنید، در انتهای ایمیلهایتان امضا بگذارید. در حال حاضر این امکان در بستههای نرمافزاری هست که امضایتان را برای تمام ایمیلهایتان پیوست کند.
مجلات: آگهیهای مجلهای میتوانند بسیار گران تمام شوند. دنبال مجلاتی بگردید که عمدتاً صنعت مورد نظر شما را پوشش میدهند، چنین مجلاتی در واقع بر روی مشتریان و بازار مورد نیاز شما تمرکز دارند. در چنین مواردی هم میتوانید آگهی بدهید و هم بتوانید به جای آگهی از یک مقاله کوتاه استفاده کنید.
خبرنامه: خبرنامهها برای انتقال ماهیت سازمان و خدمات آن ابزارهای بسیار مؤثری هستند. اگر از خبرنامه میخواهید استفاده کنید ابتدا با یک مشاور در مورد طرح اولیه و لیآوت آن مشورت کنید. امروزه این امکان وجود دارد که با استفاده از نشر رومیزی کارهای جذابی در این زمینه ارایه کنید و کار هم ارزان تمام شو.
روزنامههای عمده محلی: تقریباً همه روزنامههای عمده محلی را میخوانند. شما میتوانید از طریق آگهی یا نامه به سردبیر و یا استفاده از یک روزنامهنگار که برایتان مطلب تبلیغی تهیه کند، فعالیتهایتان را در روزنامه منعکس کنید. این نوع از آگهیهای گرانقیمت هستند. خود روزنامهها هم میتوانند برای اینکه چطور و کجا آگهی بدهید، مشاوران خوبی باشند. زمان آگهی دادن هم بسیار مهم است و این امر به عادات خرید مشتریان مربوط میشود.
روزنامههای کاملاً محلی: این نوع روزنامهها قدرت روزنامههای عمده را ندارند، اما فراموش نکنید که به هر حال میتوانند به شما و مشتریان شما نزدیک باشند.
گروههای بحث انلاین و اتاقهای گفتوگو: اگر در بحثهای انلاین اینترنتی و در اتاقهای گفتوگو (چترومها) حضور یابید، مثل استفاده از ایمیل برای تبلیغ، برای معرفی شرکت و فعالیتهایتان مفید است.
اما فراموش نکنید که گروههای شرکتکننده در بحثهای آنلاین و نیز در اتاقهای گفتوگو، اساساً به شدت در برابر تبلیغات مستقیم واکنش نشان میدهند و به جز این دارای مقررات ریشهداری هم هستند. وقتی به چنین گروههایی برای مباحثه میپیوندید با مدیر جلسه از قبل تماس بگیرید تا با مقررات بحث آشنا شوید.
پوسترها و تابلوهای اعلانات: پوسترها اگر درجاهایی نصب شوند که مشتریان شما واقعاً آنها را ببینند بسیار مفید هستند. اما خودتان تا به حال چقدر پوسترها و تابلوهای اعلانات را واقعاً تماشا کردهاید. اتفاقاً بهترین جای نصب پوسترها همین تابلوهای اعلانات است. به شرط اینکه در جای مناسبی باشد و پوسترها هم به سرعت با پوسترهای خوشرنگ دیگر عوض شوند و کاملاً هم در معرض دید رهگذران باشند. فقط یادتان باشد که بعضی از شهرداریها درباره ابعاد پوسترهایی که بر روی تابلوهای اعلانات قرار میگیرد، مقرراتی دارند که باید آنها را رعایت کنند.
تبلیغات رادیویی: یکی از بزرگترین مزیتهای تبلیغات رادیویی این است که ارزانتر از تبلیغات تلویزیونی است و مردم کماکان به رادیو گوش میکنند بهخصوص وقتی که در حال رانندگی هستند. مبنای محاسبه تبلیغات غالباً تعداد دفعات پخش، مدت پخش و زمان پخش است. یکی از مهمترین موارد برای پخش تبلیغ از رادیو این است که زمان پخش آن با زمان گوش دادن مشتریان به رادیو همزمان باشد.
بازاریابی از راه دور: این روش تازه در حال اوج گرفتن است.
تبلیغات تلویزیونی: خیلیها به دلیل گران بودن تبلیغات تلویزیونی، استفاده از آن را در دستور کار خود قرار نمیدهند. تبلیغات تلویزیونی از انواع دیگر تبلیغات گرانتر است. مبنای محاسبه نرخ آگهی در تلویزیون هم همان موارد مطرح در رادیو است.
صفحات وب: تبلیغات در محیط وب اکنون به روش رایجی تبدیل شده است. آگهی و تبلیغ در محیط وب به تجهیزات و تخصص ویژه نیاز دارد که از جمله آنها میتوان به دسترسی به کامپیوتر، داشتن سرویس اینترنتی، انتخاب نام سایت، ثبتنام برای دامنه، طراحی گرافیک و در نظر گرفتن امکان فروش آنلاین اشاره کر. تبلیغ وبسایت و مطرح ساختن آن از طریق موتورهای جستوجو و نیز روزآمد نگاه داشتن سایت از جمله مواردی است که در این عرصه باید به آن توجه داشت.
راهنمای تلفن مشاغل: اگر شغل شما در ردیف مناسب خودش وارد شود، آنگاه میتوان آگهی دادن در راهنمای تلفن مشاغل را مؤثر دانست. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که نام شرکت شما هم بالاخره باید به خوبی گویای نوع محصولات و خدمات شما باشد.
فعالیت تبلیغی از طریق رسانهها (خبرنگاران، گزارشگران و غیره):
مقالاتی که مینویسید: آیا چیزی در شرکت و فعالیت شما هست که تأثیری قوی داشته باشد. اگر پاسخ مثبت است، نشریات محلی را تجربه کنید و در مقالهتان چیزهایی را بیاورید که حول همان تأثیر قوی باشد و با مخاطب رابطه برقرار کند.
پوشه حاوی اطلاعات شغلی: استفاده از پوشه حاوی اطلاعات شغلی برای در اختیار رسانهها قرار دادن یک روش مفید تبلیغاتی است. این پوشهها غالباً حاوی اطلاعات و تصاویر مربوط به یک شغل است که محصولات و خدمات شرکت را معرفی میکند و با اظهارنظرهای مشتریان راضی از محصولات یا خدمات همراه است.
بیانیههای خبری: بیانیههای خبری راجع به یک رویداد به رسانهها نوعی هشدار میدهند تا نظر آنان برای پوشش خبری رویداد مربوطه جلب شود. عناصر خبری نظیر که، چه، کجا، چرا و چه وقت غالباً در این بیانیهها وجود دارد و بعضی وقتها هم به همراه عکس به روزنامهها فرستاده میشوند تا کار پوشش خبری آسانتر صورت گیرد.
سایر فعالیتهای تبلیغی:
گزارشهای سالیانه: گزارشهای سالیانه بیشتر برای سهامداران منتشر و توزیع میشوند و غالباً با مرور فعالیتهای سالیانه، چالشها و موقعیت مالی شرکت همراه هستند.
همکاری یا بازسازی استراتژیک: اگر شرکت شما درگیر همکاری با شرکتی دیگر است و یا در حال بازسازی استراتژیک خود میباشد، حتماً آن صریحاً اعلام و تبلیغ کنید.
شبکهسازی: اگر با همنسلها، سازمانهای حرفه و کسانی نظیر آموزشگرها، مشاوران، عرضهکنندگان و کسانی در خارج از شرکت خود در ارتباط هستید، آن را اعلام و تبلیغ کنید.
استثناییها: دیدهاید خیلیها بر روی قلمها و تیشرتها و فنجانهای قهوه و غیره تبلیغات میکنند. این تبلیغات هنگامی مؤثر واقع میشود که مشتریهای استثنایی و ویژهای داشته باشند البته هزینه تولید و ارسال برای این مشتریان استثنایی هم، هزینهای قابل اعتنا خواهد بود.
معرفی: شما احتمالاً در رشتهای تخصص دارید. راههایی پیدا کنید که بتوانید در سمینارها ولو به صورتی مختصر فعالیت و تخصصتان را ارایه کنید. معرفی در عرصههایی چون نمایشگاههای تجاری، سمینارها، نشستهای اتاق بازرگانی و گردهمایی مناسب است. حتی اگر پانصد بروشور توزیع کرده باشید و فقط پنج نفر با شما ارتباط بگیرند، کارتان موفق بوده است، هر چند ممکن است خودتان را به 30 نفر معرفی کیند و از پانزده نفر آنها جواب بگیرید.
ارتباط با طرفهای اصلی: سعی کنید از هر بخشی که با آنها سروکار دارید، دست کم با یک نفر در تماس باشید و او را فقط سالی یک بار به ناهار دعوت کنید. ارتباطات غیررسمی گاهی بسیار پرقدرت عمل میکند.
رویدادهای ویژه: اعلام یک برنامه مهم، اعطای یک جایزه ویژه و مواردی از این دست هم جزو روشهای تبلیغی خوب به شمار میآیند.
پیشنهادات ویژه: ارایه کوپن برای خرید، دادن تخفیفهای ویژه و فروشهای استثنایی هم از جمله روشهایی است که در تبلیغات رایج است.
ترجمه: یونس شکرخواه
منبع: همشهری آنلاین