تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: جمعه، 10 شهریورماه 1391  

 

جای خالی مدیران زن در حوزه فناوری اطلاعات

 
 

سنجش انجام شده توسط موسسه‌ها روی نش (Harvey Nash) نشان‌دهنده تقاضای زیاد و عرضه اندک برای تخصص‌های آی‌تی است اما این واقعیت که تعداد زنان در این تخصص کم‌تر از مردان است کمبود مذکور را وخیم‌تر کرده است. 

 
 

سنجش انجام شده توسط موسسه‌ها روی نش (Harvey Nash) نشان‌دهنده تقاضای زیاد و عرضه اندک برای تخصص‌های آی‌تی است اما این واقعیت که تعداد زنان در این تخصص کم‌تر از مردان است کمبود مذکور را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، سنجش صورت گرفته بر 2400 مدیر آی‌تی در سطح جهان نشان می‌دهد که 35 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که هیچ زنی در سازمان آن‌ها مسئولیت مدیریت آی‌تی را به عهده ندارد و 24 درصد نیز گفتند که هیچ زنی در تیم‌های فنی‌شان حضور ندارد.

بنا بر اعلام سایت سازمان فناوری اطلاعات،به گفته باب میانو، رییس و مدیرعامل هاروی نش، به رغم آن که 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زن هستند، تعداد نسبتاً کمی از آن‌ها به دنبال شغل در حوزه آی‌تی‌اند.

همچنین کسانی که در دانشگاه‌ها با آنان مصاحبه شده گفته اند که تعداد زیادی از زنان بر این باورند که دست اندرکاران آی تی آدم‌هایی خشک‌اند.

بت دوین، مسئول ارشد اطلاعات مانیلادات‌کام (Manilla.com) نیز می‌گوید که برای تشویق زنان به باقی ماندن در این حوزه تصمیم به تعلیم آن‌ها گرفته است. او وقت زیادی را با این دسته از زنان صرف می‌کند و امیدوار است که بتواند آن‌ها را در مشاغل آی‌تی نگه دارد.

او می‌گوید زنانی که در مشاغل رده بالای مدیریت فناوری شاغلند نمونه‌هایی برای سایر زنان در عرصه اشتغال تلقی می‌شوند. یکی از این افراد مدیرعامل جدید یاهو ماریسا مایر است. او که پیش‌تر از مدیران گوگل بود ویژگی‌هایی را با خود به یاهو آورده است که به تعبیر هاروی نش برای موفقیت زنان در عرصه آی‌تی ضروری است.

تحقیق مذکور حاکی از واقعیت‌های زیر بود: 59 درصد از پاسخگویان زنان را در زمینه "ایجاد انسجام و روحیه کار تیمی" مناسب می‌دانستند و این در حالی است که 49 درصد به وجود این خصلت در مردان اشاره داشتند؛ 59 درصد بر این باور بودند که زنان در "به انجام رساندن کار" بهترند و تنها 29 درصد این وی‍ژگی را به مردان نسبت می‌دادند؛ 55 درصد معتقد بودند که زنان "خلاقیت و ابتکار" را با خود به سازمان‌ها می‌آورند و این در حالی است که 43 درصد در مورد مردان چنین اعتقادی داشتند.

به گفته دوین، وضعیت یاهو به تدریج رو به وخامت بود و با ورود ماریسا مایر تحولی عمیق در این شرکت به وقوع پیوست. شین ناپ، بنیانگذار و مسئول ارشد فناوری شرکت اویالا (Ooyala) می‌گوید: "اولین اقدامات خانم مایر برای ارتقاء روحیه کارکنان رایگان کردن خوراکی‌های کافه تریای یاهو و آزاد کردن استفاده از گوشی‌های موبایلی جز بلک‌بری بود. او کارش را با حل مشکلات مربوط به سود و زیان شرکت یا ساختار سازمان آغاز نکرد. در واقع، کار او با اصلاح فرهنگ آغاز شد."

جدا از این مسئله، به گفته میانو، گزارش هاروی نش حاکی از کمبود کلی تخصص آی‌تی بود. در حالی که نرخ بیکاری در ایالات متحده 8.3 درصد و نرخ بیکاری در کالیفرنیا 10.7 درصد است، میزان بیکاری در صنعت آی‌تی تنها 4 درصد است.

یکی از دلایل این امر کاهش تعداد دانشجویان عرصه علوم، ریاضی، مهندسی و فناوری است. در ایالات متحده تنها 15 درصد از فارغ‌التحصیلان به سمت رشته‌های فوق جذب می‌شوند و این در حالی است که مثلاً در ویتنام 80 درصد دانشجویان به رشته‌های مذکور روی می‌آورند.

به گفته رییس و مدیرعامل هاروی نش ، بازار کار آی تی امریکا نیز با کاهش صدور ویزا برای پذیرش شاغلان باتجربه حوزه فناوری از هندوستان و چین دچار محدودیت بیش‌تری شده است. هم‌اکنون تعداد ویزاهایی که برای این دسته از افراد صادر می‌شود 65000 در سال است و این در حالی است که در دوران اوج این صنعت، رقم مذکور 180000 ویزا در سال بود. عامل بعدی نیز این است که نخستین نسل فعالان این عرصه در شرف بازنشستگی‌اند و این موضوع به کاهش نیروی کار منجر می‌شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook