تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- هلند قانون «بی‌طرفی اینترنت» را تصویب کرد
- یک چهارم کاربران امریکایی فیس‌بوک دروغ می‌گویند
- ترس جداشدن از تلفن همراه، بزرگ‌ترین فوبیای جهانی
- گوگل و نقض قانون کپی رایت
- پیام تبریک پدر علوم ارتباطات ایران درباره بزرگداشت علمی دکتر مهدی محسنیان‌راد
- تلاش وبلاگ‌نویسان برای جلوگیری از خدمات ویندوز لایو
- کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی برنامه‌سازان رادیو در تهران
- سیل واردات نوت‌بوک به ایران در سال ۱۳۹۰
- رایزنی چین و آمریکا برای توقف جنگ سرد سایبری
- دستور وزیر ارتباطات برای استفاده از ایمیل ملی

 

گروه خبری: بزرگداشت

تاریخ ارسال: شنبه، 23 اردیبهشتماه 1391  

 

پیام تبریک پدر علوم ارتباطات ایران درباره بزرگداشت علمی دکتر مهدی محسنیان‌راد

 
 

پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از دکتر مهدی محسنیان‌راد پیام تبریک صادر کرد. 

 
 

پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از دکتر مهدی محسنیان‌راد پیام تبریک صادر کرد.

وی در پیام خود با اشاره به سوابق و فعالیت‌های حرفه‌ای دکتر محسنیان‌راد به استقبال بسیاری از محققان برجسته علوم ارتباطات در کشورهای پیشرفته و کشورهای درحال توسعه، از نظریه ها و تولیدات علمی ایشان، اشاره کرده است.

متن کامل این پیام چنین است:

بنام خدا

در آغاز این نوشتار، که برای ابراز مسرت از بزرگداشت علمی استاد عالی قدر، جناب آقای دکتر مهدی محسنیان‌راد آماده کرده‌ام باید یادآوری کنم که به جای تجلیل از سی امین سال خدمات آموزشی و پژوهشی ایشان، باید چهلمین سال این خدمات را گرامی بداریم. زیرا صرف نظر از مطالعات و تحقیقاتی که از زمان دانشجویی در دوره کارشناسی رشته روزنامه نگاری دانشکده‌ی علوم ارتباطات اجتماعی سابق انجام داده‌اند، از پاییز 1350 و چند ماه پس از پایان دوره ی مذکور، علاوه بر آنکه تدریس ارتباطات انسانی را در دانشکده تقبل کردند، ریاست مرکز تحقیقات آن را هم عهده دار شدند و پژوهش های متعددی با همکاری دانشجویان در زمینه های مختلف ارتباطات، از جمله شناخت وضعیت مطبوعات، بررسی محتوای برنامه های رادیو ایران، ورزش و مطبوعات، به انجام رساندند. این تحقیقات در دوره ی انقلاب اسلامی و سال های پس از آن نیز ادامه یافتند و در میان آنها پژوهش هایی مانند بررسی شعارها و دیوار نوشته های انقلاب، از اهمیت خاصی برخوردار بودند.

در این سال‌ها به موازات پژوهش های علمی، تحصیلات دوره‌ی کارشناسی ارشد و‌ دکترا را نیز ادامه دادند و برای تهیه و تدوین نخستین کتاب‌های تخصصی مورد نظر خویش، به ویژه «ارتباط شناسی» و همچنین خبرنویسی ،شیوه‌های مصاحبه، آموزش روزنامه نگاری، روزنامه نگاران ایران ،ارتباطات جمعی و توسعه ی روستایی کوشش های فراوانی به عمل آوردند.

استاد دکتر محسنیان‌راد در سال‌های آخر دهه ی 1360 در تدریس برنامه‌های آموزشی دوره ی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی، نقش مهمی ایفا کردند و دوست و همکارگرامی دیگر،جناب آقای دکتر نعیم بدیعی،مدیر فعال و دلسوز گروه علوم ارتباطات این دانشگاه را در پیشبرد کارهای پژوهشی دوره ی کارشناسی ارشد و مخصوصا راهنمایی پایان نامه های دانشجویان این دوره یاری دادند.

این کمک ها از سال 1375 با تاسیس دوره ی دکترای علوم ارتباطات در دانشگاه مذکور افزایش یافتند و همکار ارجمند در تدریس برنامه های آموزشی این دوره و راهنمایی رساله های دانشجویان آن زحمات زیادی عهده دار شدند.

لازم به یادآوری است که در همان سال‌های آخر دهه‌ی 1360 و اویل دهه‌ی 1370 استاد دکتر محسنیان‌راد در تأسیس رشته‌ی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و به ویژه دوره‌ی دکترای آن رشته، کوشش‌های فراوانی به عمل آوردند. به طوری که می‌توان ایشان را با در نظر گرفتن تخصص علمی انحصاری و با توجه به پیشگام شدن و آغاز نمودن فعالیت های تأسیس رشته و دوره‌ی مذکور، بنیانگذار فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع) به شمار آورد.

در چهار دهه اخیر، شخصاً افتخار داشته‌ام که در بعضی از کارهای علمی استاد دکتر محسنیان‌راد مشارکت کنم. به این ترتیب که در دوره‌ی دانشجویی در دانشکده‌ی‌ علوم ارتباطات اجتماعی، در تحقیقاتی که راجع‌به کیفیت برنامه‌های آموزشی، نظرسنجی درباره طرز تدریس استادان، چگونگی استفاده دانشجویان از کتابخانه دانشکده‌ و موضوع‌های فراوان دیگر انجام می‌دادند، نام مرا هم در کنار نام خویش ذکر می‌کردند. پس از آن، تحقیقات مشترکی مانند بررسی برنامه‌های رادیو ایران، با همکاری ایشان و دوست و همکار ارجمندمان آقای دکتر صدرالدین الهی، انجام دادیم.

در دوره انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشکده، با همکاری استاد دکتر محسنیان‌راد در مورد بعضی از زمینه‌های تخصصی آموزش روزنامه‌نگاری برای همکاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، جزوه‌های درسی آماده می‌کردیم. مدتی بعد که کتاب مشهور ایشان درباره «ارتباط‌ ‌شناسی» در حال انتشار بود، از من خواستند که مقدمه ای درباره‌ی آن بنویسم. به همین جهت، مقاله‌ای با عنوان «تحول تاریخی مطالعات ارتباطی» تهیه کردم که درکنار مقاله‌ای که پروفسور حمید مولانا به عنوان مقدمه کتاب نوشته بودند، به چاپ رسید.

همکاری با استاد دکتر محسنیان‌راد، در جریان کوشش مشارالیه برای تدارک رساله‌ی دکترای ایشان درباره «بررسی مقایسه‌ای ارزش‌ها در مطبوعات انقلاب مشروطیت و مطبوعات انقلاب اسلامی ایران»، که در اواخر دهه 1360 صورت یافت نیز برای من مغتنم بود و به توسعه مطالعاتم درباره‌ی تاریخ مطبوعات ایران کمک کرد.

مشارکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای ملی و جهانی متعدد، انجام مصاحبه‌های مشترک و سخنرانی‌های مکمل، هم جزو همکاری‌های علمی یادشده به شمار می‌روند. در میان تجربه‌های مشارکت‌های ما در گردهمایی‌های مذکور، حضور در کنفرانس‌های دوساله و یک ساله «انجمن بین المللی تحقیق در رسانه‌ها و ارتباطات» از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در این زمینه به ویژه مشارکت و عرضه مقاله‌های ما در گردهمایی‌های انجمن یاد شده، در لیوبلیانا، شهر مهم جمهوری یوگوسلاوی سابق و پایتخت جمهوری اسلوونی کنونی، دربندرپیران، شهر مشهور اسلوونی و سئول پایتخت کره جنوبی، بسیار سودمند بوده است و در پیشرفت برنامه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی جدید ما در ایران موثر واقع شده است.

استاد دکتر محسنیان راد، در سال‌های اخیر تألیفات و تحقیقات علمی بسیار پر اهمیتی داشته اند که برخی از آن‌ها مانند ارتباط شناسی، ایران ‌در‌چهارکهکشان ارتباطی و ریشه‌های فرهنگی ارتباطات در ایران، انتقاد در مطبوعات ایران و بازار پیام بر نظریه‌های علمی خاص مورد ابداع و ابتکار ایشان‌استوارند و از سوی بسیاری از محققان برجسته علوم ارتباطات در کشورهای پیشرفته و کشورهای درحال توسعه، مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته‌اند.

مشارکت پربار استاد در ده ها کنفرانس و سمینار علمی، در سطح های ملی، منطقه ای و جهانی نیز بسیار پراهمیت است. اکثر مقاله‌های علمی‌ ایشان در این گرد همایی‌ها، با استقبال رو به رو شده‌اند و تعداد زیادی از آنها به زبانهای انگلیسی و فارسی در مجله‌های پراعتبار خارجی و داخلی به چاپ رسیده اند. در کنار تحصیلات،تحقیقات و تالیفات برجسته‌ی این دوست و همکار فرزانه، سجایای اخلاقی بی همتای ایشان، از جمله فروتنی و متانت، انسان دوستی، همکاری جویی، دانشجوپذیری و محقق پروری،هم شایان توجه‌اند.

استاد دکتر محسنیان‌راد، از لحاظ مبانی احترام انگیز و پیشرفت آمیز زندگی خانوادگی نیز از جنبه‌های برجسته‌ای برخوردارند. سرکار خانم همسر ایشان، همکلاسی دوره تحصیلات استاد در دانشکده علوم ارتباطات بوده‌اند ‌وبه پیشرفت‌های علمی و تأمین آرامش و آسایش خانوادگی ایشان و موفقیت‌های فرزندان، کمک‌های فراوان کرده‌اند. پسر بزرگ خانواده، آقای مهندس "امیرفرزاد"، تحصیلات فوق لیسانس مهندسی مکانیک را گذرانده‌اند. پسر کوچک، دکتر "امیر حامد"، فارغ التحصیل دوره فوق دکترای الکترونیک از یکی از دانشگاه‌های معروف کانادا هستند و در حال حاضر عضویت هیأت علمی دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس را بر عهده دارند و خانم «ندا» دختر گرامی ایشان، از دوره مهندسی معماری دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شده‌اند.

بسیار خوشحال و خوقتم که در چهل و چند سال اخیر از یک دوست و همکار ارجمند دانشمند برخوردار بوده‌ام و همیشه مشمول الطاف و توجهات صمیمانه و صادقانه ایشان قرار داشته‌ام. به گونه‌ای که در اغلب سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و بسیاری از مقالات خود، از من یاد کرده‌اند و مرا بیش از پیش مدیون محبت‌های خویش ساخته‌اند.

امیدوارم همیشه موفق و خوشبخت باشند و در خدمات علمی دانشگاهی همواره مقامی برجسته و بی‌همتا داشته‌ باشند.

دوست و همکار قدیمی
کاظم معتمد‌نژاد
اردیبهشت 1391

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed