هشتاد و چهارمین شماره فصلنامه علمی – ترویجی وسایل ارتباطجمعی «رسانه»، (ویژه بهار و تابستان 1390)، از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شد.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، در این شماره که دو شماره اخیر فصلنامه در یک شماره، منتشر شده، مقالات متنوعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه رسانه و ارتباطات به چاپ رسیده است.
نخستین مقاله، به تأثیر رسانههای مجازی بر جنبش وال استریت پرداخته است. این مقاله در صدد است تا جایگاه و تقش رسانههای مجازی در شکلگیری و تداوم «جنبش وال استریت را اشغال کنید» که یک جنبش اعتراضآمیز نسبت به بیعدالتیهای موجود در نظام سرمایهداری و لیبرالیسم غرب است را بررسی نماید.
«تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی در رسانه با رویکرد قرآنی»، عنوان دومین پژوهشی است که به تشریح موضوع خنثی نبودن زبان در ارتباطات اجتماعی میپردازد. نویسنده در این بررسی با رجوع به آیات قرآن کریم و تفسیر المیزان، درصدد دستیابی به الزامات و هنجارهای به کارگیری زبان درارتباط با مخاطبان است که رسانهها میتوانند در خط مشیگذاری محتوای زبانی خود در دستور کار قرار دهند.
«بیداری اسلامی و ایران هراسی: تحلیل گفتمان مطبوعاتی خبری» نام سومین مقالهای است که در این شماره آمده است. در این بررسی، نویسندگان مقاله به تبیین نقش تعیینکننده جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی و موج ایرانهراسی نشأت گرفته از آن در سطح رسانههای بینالمللی، میپردازند.
چهارمین مقاله به موضوع «درآمدی بر مدل آرمانی کنترل استراتژیک با ایجاد سازمانی مورد مطالعه سند افقی رسانه ملی» اختصاص دارد. در این بخش، بر اهمیت برنامهریزی و کنترل در سازمانهای رسانهای بسیار تأکید شده و نویسندگان مقاله با مرور مدلها و نظریات کنترل استراتژیک در تلاشند تا مدل مناسبی را برای کنترل سند افق رسانه ملی ارائه دهند.
«مطبوعات رضا خانی، طرح اندیشه ایرانشهری و مشروعیتسازی برای حکومت پهلوی»، پنجمین مقاله از این شماره فصلنامه است که در آن چگونگی عملکرد مطبوعات و نشریات دوره رضا خانی، به عنوان ابزار تبلیغاتی دستگاه حاکم، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
مقاله ششم، به موضوع «آیین زنده، ارتباط زنده» اختصاص دارد. پژوهشگران در این مطالعه، با به کارگیری شیوه اسنادی – کتابخانهای، به معرفی ساختار مناسب برای ارائه آیینها و مناسک مذهبی در تلویزیون میپردازند.
«نگاهی به نحوه حضور علم در رسانههای نوین»، عنوان هفتمین مقالهای است که در آن به نحوه حضور علم در رسانههای نوین و امکانات و فرصتهایی میپردازد که این رسانهها در اختیار فعالان عمومیسازی علم قرار دادهاند. نوشته حاضر ضمن مروری کوتاه بر تعاریف و مبانی ارتباطات علم، فعالیتهای علمی – عمومی در اینترنت را مورد بررسی قرار میدهد.
«نظرسنجی از بازدیدکنندگان هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها»، نام هشتمین مقاله در این شماره از فصلنامه است که در آن تلاش میشود با انعکاس و بازتاب نظرات و افکار بازدیدکنندگان نمایشگاه، شناخت دقیقی از دیدگاه آنان نسبت به نمایشگاه و وضعیت موجود ارائه دهد.
آخرین بخش از مطالب فصلنامه نیز شامل «فهرست گزیده مقالات ارتباط جمعی در مطبوعات است» که جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با موضوعات و مطالعات این حوزه گردآوری و ارائه شده است.