تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- واکنش کاربران ایرانی‌ نسبت به حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل
- تجهیز ایستگاه‌های متروی نیویورک به وای.فای
- اعمال نفوذ اف.بی.آی برای شنود راحت‌تر شبکه‌های اجتماعی و ایمیل
- انتشار شماره ۸۴ فصلنامه رسانه
- اعلام نتیجه بررسی مقالات هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک
- معاون صدا: آماده راه اندازی رادیو گردشگری هستیم
- هیات منصفه مطبوعات مدیر مسوول روزنامه روزگار را مجرم نشناخت
- تأسیس «کانون خبرنگاران افتخاری هلال احمر» در سراسر کشور
- کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در شرکت های تجاری
- ثبت طولانی‌ترین مصاحبه تلویزیونی در گینس

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: یکشنبه، 17 اردیبهشتماه 1391  

 

واکنش کاربران ایرانی‌ نسبت به حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل

 
 

عده‌ای از کاربران ایرانی در روزهای اخیر متوجه شده‌اند که هیچ گونه نامی برای خلیج فارس روی «گوگل مپس» ظاهر نمی‌شود و این موضوع خشم بعضی از کاربران ایرانی را برانگیخته است.  

 
 

بعد از حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل به تازگی گروهی از ایرانیان هم در اعتراض به این اقدام گوگل، روی شبکه اجتماعی توئیتر لینکی ارسال کرده‌اند که در آن نوشته شده: خلیج فارس کو؟

کاربران ایرانی این شبکه ضمن اعتراض شدید نسبت به حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل نوشته اند خلیج فارس از هزاران سال پیش برای ایرانیان بوده و این عمل گوگل تنها برای اعمال فشارهای سیاسی بیشتر به ایران است و می خواهد ملکی که برای ایران است را به زور به کشوری با 37 سال سن پیوند زند ولی ما ایرانی‌ها خاموش نخواهیم نشست و اجازه این کار ره نه به گوگل و نه به هیچ کشور خارجی نخواهیم داد.

در حالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره روی نام این خلیج به عنوان خلیج فارس تاکید داشته است و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند.

هم‌اینک درپی اقدامات معترضان ایرانی در اینترنت، نخستین نتیجه جستجوی عبارت «خلیج عربی» به زبان انگلیسی در گوگل صفحه‌ای است که بر روی آن نوشته شده: «خلیجی که به دنبالش می‌گردید وجود ندارد. عبارت خلیج فارس را امتحان کنید.

یکی از نمایندگان شرکت گوگل در پاسخ به پرسشی در مورد علت قرار ندادن نام خلیج فارس بر روی نقشه‌های گوگل‌مپ تنها گفته است که این شرکت نام همه نقاط جهان را بر روی نقشه‌های خود قرار نمی‌دهد.

این در حالی است که همین نماینده در مورد مکانهای جغرافیایی بدون نام در گوگل سکوت می کند.

گوگل بزرگترین موتور جست و جوگر اینترنت است که امکانات خدماتی آن مانند maps و earth مورد استفاده صدها میلیون نفر در سراسر جهان است.

این کمپانی هیچ توضیحی درباره حذف نام خلیج فارس از نقشه خود نداده و این در حالی است که در صورت جست و جوی معادل نام خلیج فارس به زبان های مختلف در نقشه گوگل، این برنامه شما را به محل خلیج فارس بر روی نقشه هدایت می کند بدون آنکه نام آن بر روی صفحه وجود داشته باشد.

با وجود این اگر کاربر اینترنتی، عنوان خلیج عربی را هم در نقشه گوگل سرچ کند به محل خلیج فارس هدایت می شود بدون آنکه حتی این نام نیز بر روی آن درج شده باشد.
بدین ترتیب به نظر می آید خلیج فارس تنها محل جغرافیایی جهان است که در شرایط کنونی هیچ نامی بر روی برنامه نقشه گوگل ندارد.

دفاع از خلیج فارس

به دنبال بالا گرفتن اختلافات اخیر میان دولت جمهوری اسلامی و حکومت امارات متحده عربی بر سر مالکیت سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که پس از سفر ناگهانی محمود احمدی نژاد به ابوموسی در هفته های اخیر صورت گرفت، تعداد زیادی از ایرانی ها در سراسر جهان از امکانات اینترنتی برای بیان اعتراض خود به دولت های عربی استفاده کردند.

در این راستا حدود صدها هزار کامنت در دفاع از خلیج فارس و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در صفحات فیسبوک افرادی مانند پادشاه عربستان، حاکم امارات و رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است.

این حجم از نظرات باعث شد تا صفحه فیسبوک ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی برای ساعاتی از دسترس خارج شود و مدیریت این صفحه پس از راه اندازی مجدد آن، اذعان کرد که بیش از 250 هزار کامنت با محتوای "خلیج همیشه فارس" از سوی ایرانیان دریافت کرده است.


اینترنت؛ ابزار اعتراض

این اما نخستین بار نیست که دفاع از نام تاریخی خلیج فارس تبدیل به مسئله ملی و هویتی ایرانی ها در سراسر جهان می شود.

در سال 2004 میلادی، نشریه نشنال جئوگرافیک نام خلیج فارس را در نقشه های خود به خلیج عربی تغییر داد؛ اقدامی که خشم تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا برانگیخت و پژواک آن در محافل سیاسی و مطبوعاتی بین المللی نیز به گوش رسید.

به دنبال اعتراضات گسترده ایرانیان و سپس واکنش وزارت خارجه وقت، سرانجام نشنال جئوگرافیک رسمأ پوزش خواست و نام خلیج فارس را بار دیگر جایگزین این عبارت مجعول کرد.

در آن سال نیز ایرانیان با یاری جستن از امکانات شبکه جهانی اینترنت، به اعتراضات خود رنگ و بو و ابعادی گسترده تر بخشیدند. راهکار ایرانیان معترض، تهیه و راه اندازی صفحه ای بود که "بمب گوگلی" خوانده می شود.

این صفحه اینترنتی که با نام "خلیج عربی arabian gulf" طراحی شد، حاوی چنین عبارتی بود: "خلیجی که به دنبالش می گردید یافت نشد. هیچ منطقه آبی با این نام هرگز وجود نداشته است. نام صحیح، خلیج فارس است که همیشه فارس بوده و همیشه هم خواهد بود."

با کلیک چند هزار باره ایرانیان بر روی پیوند یا لینک این صفحه، موتور جستجوگر گوگل که ارجحیت یافت مطالبش بر پایه دفعات کلیک است، به صورت خودکار این صفحه را در نخستین جایگاه خود ثبت کرد.

دانشنامه اینترنتی wikipedia که بزرگترین دانشنامه آنلاین جهان است نیز نام خلیج فارس را به رسمیت می شناسد و در تمام زبان های آن در صورت جست و جوی عنوان جعلی جایگزین، کاربران را به صفحه مربوط به خلیج فارس راهنمایی می کند.

بزرگترین مورخان و محققان دنیای قدیم از جمله هرودوت، نئار خوس، استرابون، کورسیوس رومی و نیز محققان جهان اسلامی نظیر استخری، مسعودی، بیرونی، ابن حوقل، مقدسی، مستوفی و ناصر خسرو، از هزاران سال پیش در آثار و نوشته های خود به نام "خلیج فارس" اشاره کرده‌اند.

منبع: خبرآنلاین
ساره جعفرقلی

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed