تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- ثبت طولانی‌ترین مصاحبه تلویزیونی در گینس
- خبرنگاران، رایگان مشترک نشریات می‌شوند
- بازنشستگی فناوری دی.‌وی.‌دی در ویندوز ۸
- نشست نقد و بررسی کتاب‌های حوزه رسانه برگزار شد
- چشم‌پوشی کاربران فیس‌بوک از کنترل حریم خصوصی
- تلویزیون در ۲۰۲۰
- شبکه‌های اجتماعی آنلاین: افزایش کاربران، رشد تبلیغات
- فستیوال ری‌پابلیکا ۲۰۱۲ در آلمان
- انقلاب در دنیای پردازش ابری
- ویکی‌پدیا آخرین سنگر ماست

 

گروه خبری: دنیای کتاب

تاریخ ارسال: یکشنبه، 17 اردیبهشتماه 1391  

 

نشست نقد و بررسی کتاب‌های حوزه رسانه برگزار شد

 
 

نشست نقد و بررسی کتاب های حوزه رسانه با حضور مهدی محسنیان راد، مسعود کوثری و اصغر فهیمی فرد در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد. 

 
 

نشست نقد و بررسی کتاب های حوزه رسانه با حضور مهدی محسنیان راد، مسعود کوثری و اصغر فهیمی فرد در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست مهدی محسنیان راد در سخنانی با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه نشر آثار رسانه بسیار دیر آغاز به فعالیت کرده است گفت: ما دیر به فکر این موضوع افتادیم و دیرتر از آن هم شروع کردیم. زمانی که در ایران شاه صفی پادشاهی می کرد در دانشگاه هاروارد ارتباطات تدریس می شد و زمانی که در ایران ما به دنبال مشروطه بودیم در لندن روزنامه نگاری تدریس می شده است.

وی افزود: همه مشکل ما این مساله نیست. ما دیر شروع کردیم و در کنار آن درک نکردیم که فضا رسانه ای کشور ما با فضای رسانه ای غرب تفاوت دارد. در حوزه نشر افتادیم به دامان ترجمه و برای ترجمه هم دقت نکردیم که باید اقتضائات خودمان را در نظر بگیریم.

محسنیان راد افزود: کشور ما نیاز دارد تا در حوزه رسانه به نشر آثار بومی بپردازد. آنچه الان در دانشگاه های ما در حال اتفاق است نوعی بساز و بفروشی فرهنگی است. البته تعداد منابعی که چاپ شده خوب است اما اینکه میان آثار منتشر شده چقدر همبستگی وجود دارد را نمی دانم.

این استاد برجسته حوزه ارتباطات ادامه داد: مشکل ما در نشر آثار ارتباطات و جود ناشران تخصصی نیست، مساله ما خرید و خوانش کتاب است که اتفاق نمی افتد. من در تحقیقات بسیاری دیده ام که فعالان رسانه در ایران درس خوانده علوم ارتباطات نیستند. در این فضا ما کتاب برای چه می خواهیم؟

وی تاکید کرد: بحث انتشار آثار حوزه رسانه یک موضوع چند متغیره است و باید سعی کنیم که در همه سمت و سوهای آن به روز بمانیم.

علی اصغر فهیمی فرد نیز یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست بود که در سخنان خود به فقدان نظریه های بومی در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: ما اگرچه در حوزه ارتباطات سنتی کتاب های درخور توجهی نداریم اما این به معنی آن هم نیست که در این موضوع فاقد نظام استنباطی ویژه ای نیز نیستیم.

وی افزود: ما در حال حاضر به شدت نیاز داریم تا مبانی ایدئولوژیک نظام سنتی ارتباطات در ایران را بشناسیم و در بسترهای نظام نوین ارتباطات نیز سرمایه گذاری کنیم. دوره فعلی دوره خلاء نظریات ارتباطی مبتنی بر مبانی اندیشه ای ماست که این قابلیت را داشته باشد که با غرب به نوعی رویارویی کند.

فهیمی فرد ادامه داد: یک ناشر برای موفقیت باید بتواند نظامی را برای فعالیت خود تعریف کند و این موضوع در کشور ما مشکل زا است. ناشران در کشور ما سخت می توانند خطوط قرمز را کشف کنند و از آن اطلاع بیابند و از این منظر است که سرمایه گذاری اقتصادی در کشور ما نیز با دشواری زیادی همراه است.

وی تاکید کرد: یک ناشر باید بتواند برای آینده اقتصادی خود سرمایه گذاری کند و این موضوع در نظام فعلی سرمایه گذاری در کشور ما امکان تحقق ندارد.

مسعود کوثری نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود در این نشست فضای فعلی نشر در حوزه ارتباطات را فضایی بچه سالارانه توصیف کرد و گفت: به ما می گویند بنویس اما اینکه چه نوشته شود و برای چه نوشته شود را به آن توجه نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از آنچه ما در این سال ها منتشر کرده ایم نه تنها تولید علم نبوده که به نظر من تولید جهل بوده است و این حاصل به هم ریختگی فعلی ما است.

کوثری در ادامه تاکید کرد: ما در حوزه نشر آثار مرتبط با علوم ارتباطات در وهله نخست نیاز داریم که به تولید دانشنامه در علوم ارتباطات اقدام کنیم و پس از آن باید به سمت انتشار کتابهایی با موضوع مفاهیم کلیدی ارتباطات اقدام کنیم و در کنار آن هم نیاز داریم تا مطالعه موردی را نیز درباره مفاهیم ارتباطاتی به صورت کتاب منتشر کنیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed