تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- انقلاب در دنیای پردازش ابری
- ویکی‌پدیا آخرین سنگر ماست
- کتاب جدید: نظریه سواد رسانه‌ای
- مورداک صلاحیت اداره رسانه‌های بزرگ را ندارد
- ورود مخفیانه اوباما به افغانستان توسط کاربران توییتر برملا شد
- شکست مایکروسافت برای فروش موتور جستجوی بینگ به فیس‌بوک
- آغاز ثبت نام هفتمین دوره کارگاه های آموزشی مدرسه همشهری
- «روزنامه‌نگاری سبک زندگی تاثیر زیادی در شیوه گزینش و مصرف کالاها دارد»
- برترین وب‌سایت‌های جهان معرفی شدند
- برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: جمعه، 15 اردیبهشتماه 1391  

 

انقلاب در دنیای پردازش ابری

 
 

اپراتورهای تلفن همراه در آستانه جهش تازه 

 
 

انتظار می رود طی سال های آینده با استفاده گسترده اپراتورهای تلفن همراه از خدمات کلود، طیف متنوع تری از سرویس های ارزش افزوده به افراد ارائه شود و انقلابی تازه در دنیای تلفن همراه به وقوع بپیوندد.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، AT&T یکی از این اپراتورهاست که به دنبال یافتن راه های برای ارائه خدمات کلود هوشمند به مشتریان برای گسترده تر کردن خدمات شبکه های خود است.

کلود کامپیوتینگ (پردازش ابری) چیست؟

کلود کامپیوتینگ (Cloud Computing ) نوعی خدمات مبتنی بر اینترنت است که در آن عرضه کنندگان خدمات، انواع متنوعی از قابلیتهای سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزاری را به مشتریان ارایه می دهند. به عنوان مثال کاربران می توانند به جای خرید دهها نرم افزار و نصب آنها به صورت آفلاین بر روی سیستم شخصی، آنها را مستقیما بدون آنکه در کامپیوتر خودشان نصب شده باشند مورد استفاده قرار دهند.

برای این کار اتصال اینترنتی به رایانه سروری که نرم افزار مورد نظر بر روی آن نصب شده کافیست. ویژگی های اصلی کلود کامپیوتینگ عبارتند از:

1. ارایه توانایی ها به عنوان یک خدمت

2. ارایه خدمات نرم افزاری به صورتی قابل انعطاف و در مقیاس های متنوع

3. استفاده از اینترنت برای تهیه و ارایه بسیاری از خدمات نرم افزاری

4. طراحی برای ارایه خدمات گسترده به مشتریان بیرونی

این تکنولوژی بسیاری از سازمانها را از بابت خرید و نگهداری نرم افزارها و بدین ترنیب نگرانی از دست دادن آنها بواسطه بحرانهای احتمالی آسوده خاطر می سازد و آنها می توانند با پرداخت حق عضویت ماهانه متناسب با نیازهای خود به نرم افزارهایی که این خدمات را ارایه می دهند دسترسی اینترنتی داشته باشند. کاربران همچنین با بهره مندی از این خدمات با هر نوع وسیله ای مانند کامپیوترهای دستی و حتی گوشی های تلفن همراه می توانند پردازشهای کامپیوتری پیچیده و سنگین را انجام داده و با سرعت بالا تبادل اطلاعات نمایند.

شرکت‌هایی نظیر گوگل، آمازون و یاهو به همراه شرکت‌های قدیمی‌تری نظیر Hewlett Packard، IBM، Intel و مایکروسافت از مدتها قبل ارایه این خدمات را آغاز کرده اند ولی به نظر می رسد طی سالهای آینده سازمانها و نهادهای خصوصی و دولتی باید در مورد نحوه استفاده از این فناوری نوظهور به تصمیم گیری استراتژیک بپردازند.

خواب هایی که تعبیر می شوند

یکی از خدماتی که انتظار می رود با راه اندازی خدمات کلود در دسترس کاربران تلفن همراه قرار بگیرد، صدور فرامین متنوع صوتی با استفاده از گوشی برای دسترسی به خدمات ارزش افزوده است. نسخه برداری از اطلاعات، ترجمه و جستجوی صوتی از جمله دیگر خدماتی است که AT&T امید دارد بتواند با بهره گیری از خدمات کلود به علاقمندان ارائه دهد.

اگر چه این خدمات از طریق برخی گوشی ها و برنامه های کاربردی قابل دسترس است، اما می توان انتظار داشت در آینده با ارئه آنها از طریق شبکه های اپراتورهای همراه تنوع و کیفیت آنها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد. AT&T یک گام عملی نیز در این زمینه برداشته و رابط کاربری برنامه نویسی خاصی موسوم به Watson API عرضه کرده که به برنامه نویسان امکان می دهد امکاناتی همچون تشخیص صدا، تبدیل متن به صدا و جستجوی صوتی را به برنامه های همراهی که طراحی می کنند، اضافه کنند.

یکی دیگر از طرح های ابتکاری که در این زمینه در حال اجراست برچسب زنی مجازی به اشیا مختلف مانند کلید اتومبیل، لپ تاپ و ... با استفاده از گوشی همراه است تا اگر فرد در زمان خروج از خانه یکی از آنها را جا گذاشت گوشی به وی اخطار دهد. سرویس کلود دیگری که AT&T در حال کار بر روی آن است به مدیران شبکه ها امکان می دهد از راه دور و به طور خودکار از داده های ذخیره شده بر روی لپ تاپ ها، گوشی ها و ... نسخه پشتیبان تهیه کنند.

این سرویس به خصوص در صورت وقوع طوفان و زلزله یا سرقت دستگاه های الکترونیک قابل استفاده خواهد بود. ارائه این خدمات بدون بهره گیری از ظرفیت سرویس های کلود، از طریق گوشی های همراه غیرممکن خواهد بود.

با توجه به افزایش تعداد اپراتورهای همراه در کشورهای مختلف جهان و بدیهی بودن دسترسی به خدماتی همچون پیامک، اینترنت همراه، MMS و ... امروزه رقابت میان این شرکت ها به عرصه های دیگری کشیده شده و آنها در زمینه ارائه سرویس های ارزش افزوده ای برنامه ریزی می کنند که تا پیش از این دسترسی به آنها از طریق گوشی های همراه با توجه به توان پردازش پایین این وسیله و همچنین محدودیت های فنی و ظرفیت محدود شبکه های تلفن همراه تنها یک رویا تصور می شد.

کارشناسان ارائه خدمات کلود را مدلی استثنایی برای ارائه خدمات می دانند. زیرا سرویس هایی که بدین شکل ارائه می شوند در هر زمان و مکان قابل دسترس بوده و کاملا دستی یا portable هستند. همچنین می توان ارائه این خدمات را بر اساس ظرفیت شبکه های تلفن همراه برنامه ریزی کرد.

از سه سال پیش که ارائه سرویس های کلود آغاز و به سرعت همه گیر شد، همگان انتظار داشتند اپراتورهای تلفن همراه هم به این مساله توجه کنند، اما سازگار کردن این فناوری با شبکه های تلفن همراه یک چالش جدی بود که عملی شدن این رویا را به تاخیر انداخت. تغییر طراحی شبکه، استفاده از دکل های بیشتر و قدرتمندتر و به روز کردن نرم افزاری شبکه های همراه چالش هایی است که در این سه سال بر بخشی از آنها غلبه شده است.

راهکار دیگری که از سوی AT&T برای سازگار شدن با فناوری کلود مد نظر قرار گرفته، انتقال ترافیک شبکه از شبکه های نسل سوم و چهارم به شبکه های بی سیم وای – فای است. AT&T هم اکنون هزاران نقطه دسترسی به شبکه های وای –فای یا hotspot در نقاط مختلف جهان دارد، اما استفاده از این روش هم با برخی مشکلات نرم افزاری مواجه است. همچنین در زمینه بهره گیری از استانداردها و پروتکل ها هم باید به نکاتی توجه شود.

یک راهکار دیگر بهره گیری از نسل پیشرفته تری از استاندارد LTE موسوم به LTE-Advanced است که دسترسی به آن تنها با به روزرسانی نرم افزاری ممکن خواهد بود. استاندارد LTE به تدریج در شبکه های نسل چهارم تلفن همراه مورد توجه قرار گرفته است. البته کارشناسان می گویند در شرایطی که توجه همگان به ارائه فناوری های پیشرفته تر جلب شده، نباید مسائلی همچون مدیریت ظرفیت شبکه، ایمن سازی آن و هزینه های به روز رسانی نادیده گرفته شوند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed