تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- «روزنامه‌نگاری سبک زندگی تاثیر زیادی در شیوه گزینش و مصرف کالاها دارد»
- برترین وب‌سایت‌های جهان معرفی شدند
- کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس: مورداک صلاحیت اداره رسانه‌های بزرگ را ندارد
- برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب
- ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی موظف به اخذ تاییدیه از وزارت ارشاد شدند
- اپل به دنبال ارائه خدمات چند رسانه‌ای جدید
- راه اندازی سرویس «پیام کوتاه اینترنتی تلفن ثابت» با نام تجاری «آسانک»
- مجید رجبی معمار مدیر شبکه تلویزیونی بازار شد
- امکان عضویت در سرای روزنامه‌نگاران پس برگزاری از نمایشگاه کتاب
- فراخوان صدور پروانه فعالیت برای خبرنگاران سراسر کشور

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 14 اردیبهشتماه 1391  

 

«روزنامه‌نگاری سبک زندگی تاثیر زیادی در شیوه گزینش و مصرف کالاها دارد»

 
 

علی قنواتی، فعال رسانه ای، حمایت از تولیدات بومی را نیازمند رویکرد بومی رسانه‌ای دانست و گفت: 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' در شیوه گزینش و مصرف کالاهای روزمره، تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبان دارد. 

 
 

علی قنواتی، فعال رسانه ای، حمایت از تولیدات بومی را نیازمند رویکرد بومی رسانه‌ای دانست و گفت: 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' در شیوه گزینش و مصرف کالاهای روزمره، تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبان دارد.

قنواتی در حاشیه نخستین روز برگزاری کارگاه‌های روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی و روزنامه‌نگاری دیداری در شهر کتاب به ایرنا گفت: رواج 'روزنامه‌نگاری سبک‌ زندگی'، یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت رسانه‌ها در حمایت از تولیدات داخلی و کار و سرمایه ایرانی است.

وی که کارگاه‌های 'روزنامه‌نگاری سبک زندگی'(Lifestyle Journalism) و 'روزنامه‌نگاری دیداری' (Visual Journalism) را برای نخستین بار در کشور ارائه می‌کند، رویکرد بومی منطبق بر نیازهای فرهنگی و زیستی خاص مخاطب ایرانی را، شرط موفقیت 'روزنامه‌نگاران سبک زندگی' در حمایت از تولیدات داخلی دانست و افزود: این روزها انتقاد از مطبوعات و رسانه‌ها به خاطر ترویج کالاهای خارجی زیاد شنیده می‌شود که اغلب منظور آگهی‌های مطبوعاتی و تلویزیونی است.

به گفته این فعال رسانه ای، درست است که در صفحات آگهی مجلات و روزنامه‌ها شاهد غلبه کالاهای خارجی بر تولیدات داخلی هستیم، اما این اتفاقی است که از منطق بازار و سرمایه پیروی می‌کند و روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌ها در آن نقشی ندارند و نباید آنان را به این خاطر سرزنش کرد.

عضو سابق هیأت مدیره روزنامه همشهری و شورای سردبیری روزنامه جام‌جم افزود: فشار وارد کردن به رسانه‌ها برای حذف آگهی کالاهای خارجی، خلاف منطق اقتصاد رسانه است و علاوه بر صدمات مالی شدید به مطبوعات، تأثیر قابل توجهی نیز در حمایت واقعی از ساخت داخل ندارد.

وی ادامه داد: در مقابل اگر مطبوعات کشور 'روزنامه‌نگاری سبک ‌زندگی' را جدی بگیرند و در ترویج و بومی‌سازی آن بیش از پیش بکوشند، حمایت رسانه‌ای واقعی و تأثیرگذار از کار و سرمایه ایرانی رخ خواهد داد.

این روزنامه‌نگار با بیان آنکه 'روزنامه‌نگاری سبک زندگی' از ابتدا در ایران با رویکردی بومی متولد شد، افزود: در سال‌های اول دهه 80، در همشهری جوان نخستین صفحات سبک زندگی را در قالب 4 تا 8 صفحه هفتگی و با رویکردی بومی راه‌اندازی کردیم و تلاش داشتیم در نوع پوشاک، خوراک، تفریح، سلامت و سایر حوزه‌های کاربردی، نمونه‌هایی از سبک‌زندگی بومی و در عین حال منطبق با نیازهای روز جوانان را ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: این روش را بعداً در تأسیس مجلاتی همچون 'آیه'، 'سرزمین ‌من'، 'سرنخ'، 'مجلات علمی'، 'ورزشی' و سایر نشریات گروه مجلات همشهری نیز ادامه دادیم.

مؤسس هفته‌ نامه همشهری جوان و گروه مجلات همشهری افزود: 'روزنامه ‌نگاری سبک‌زندگی' با اقبال خوب مخاطبان، راه خود را در مطبوعات کشور باز کرد و اکنون شاهد انتشار مجلات و نشریات متعددی هستیم که تماماً اختصاص به حوزه سبک‌زندگی دارند و این سبک روزنامه‌نگاری را موضوع اصلی فعالیت خود قرار داده‌اند.

به گفته قنواتی، متاسفانه مسیری که در بومی‌سازی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' آغاز شد با همان کیفیت ادامه پیدا نکرد و نشریات جدید سبک‌زندگی محتوای خود را نیز عمدتاً به صاحبان آگهی فروختند.

وی با تأکید بر آنکه مرزبندی آشکار میان آگهی و محتوای تولیدی رسانه از اصول اولیه و بدیهی اخلاق حرفه‌ای در زمینه تبلیغات رسانه‌ای است، افزود: ناآگاهی توأمان روزنامه‌نگاران و مخاطبان از وظایف و حقوق اخلاقی خود، باعث شده تا در برابر فشار صاحبان سرمایه و آگهی، مقاومت لازم را نشان نداده و شاهد نفوذ آشکار آگهی‌دهندگان در صفحات برخی روزنامه‌ها و مجلات بخش خصوصی و حتی بعضی مجموعه‌های بزرگ دولتی یا وابسته به نهادهای عمومی باشیم؛ درحالیکه تداوم این روند استقلال و سلامت مطبوعات را نزد مخاطبان خدشه‌دار کرده و از تأثیرگذاری رسانه‌ها در همه زمینه‌ها به شدت خواهد کاست.

قنواتی، بازگشت به اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه را پیش‌زمینه بومی‌سازی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' دانست و تأکید کرد: اگر رسانه‌ها بدنبال پاسخگویی واقعی به نیازهای مخاطب ایرانی باشند، در اغلب زمینه‌ها او را به سوی مصرف کالاهای داخلی سوق خواهند داد.

مدرس و ارائه‌ کننده نخستین کارگاه آموزشی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' در کشور ابراز امیدواری کرد، برگزاری این دوره گامی در جهت شناساندن اصول، روش‌ها و ظرفیت‌های واقعی این سبک روزنامه‌نگاری به فعالان و مدیران رسانه‌ای کشور باشد.

برای نخستین بار در کشور کارگاه‌های 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' و 'روزنامه‌نگاری دیداری' با طراحی و تدریس علی قنواتی به مدت 10 هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب با حضور ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed