تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- فعالیت ۸۵۰۰ فروشگاه اینترنتی در ایران
- مجله «فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی» درجه علمی پژوهشی گرفت
- «قهوه تلخ»، موضوع نخستین پایان نامه کارشناسی ارشد در حوزه شبکه نمایش خانگی
- فراخوان هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت
- احتمال سرمایه‌گذاری اپل در توییتر
- نگاهی به سیر صعودی کاربران فیس‌بوک
- روزانه حداکثر دو ساعت از صفحه نمایش استفاده کنید
- حذف برخی فیلم‌های المپیک لندن از یوتیوب
- تاثیر سریال‌های تلویزیونی در انتخاب نام نوزادان
- چهل درصد کاربران نرم‌افزارهای خود را به‌روز نمی‌کنند

 

گروه خبری: خبرگزاری

تاریخ ارسال: دوشنبه، 9 مردادماه 1391  

 

مهلت یك‌ماهه هیات نظارت به سایت‌های جاعل نام خبرگزاری

 
 

هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها اخیرا بر ممنوعیت استفاده از عنوان خبرگزاری برای پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی و سایت‌های خبری تأکید و پیگیری‌های قانونی لازم در این خصوص را به تصویب رساند.  

 
 

هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها اخیرا بر ممنوعیت استفاده از عنوان خبرگزاری برای پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی و سایت‌های خبری تأکید و پیگیری‌های قانونی لازم در این خصوص را به تصویب رساند.

به گزارش ایسنا، مشكل استفاده از نام و عنوان خبرگزاری برای سایتهای خبری به ویژه در شرایطی كه برخی از وبگاه‌ها و سایت‌های خبری كه هنوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها مجوزی دریافت نكرده‌اند و به نام خبرگزاری در حال فعالیت‌اند، خود را بیش‌تر نشان می‌دهد. این درحالی است كه علاوه بر نص صریح قانون، مسؤولان وزارت ارشاد در این زمینه وعده‌هایی ازجمله در زمینه ساماندهی داشته‌اند كه خبر آن دست‌كم از این منظر چندان نمایان نشده است.

با توجه به تبصره الحاقی به قانون مطبوعات كه نشریات الكترونیكی را تابع قانون مطبوعات می‌د‌اند و بر اساس فراخوان معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینگونه سایت‌ها كه به اسم خبرگزاری فعالیت دارند، باید وضعیت خود را با این قانون تطبیق دهند و از هیات نظارت مجوز دریافت كنند و ظاهرا مهلتی به آن‌ها داده شده تا به معاونت مراجعه كنند.

در سال 88 نیز، رییس‌جمهوری قانون اصلاح ماده 1 قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن که در جلسه علنی هشتم آذرماه 1388 مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود را به وزارتخانه‌های دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - به معاونت امور مطبوعاتی، هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای سایت‌های خبری تحلیلی (نشریات الکترونیک) مجوز صادر می‌کند.

پس از این ابلاغ تمامی سایت‌های خبری می‌توانند با ارائه درخواست صدور مجوز به هیات نظارت بر مطبوعات، ضمن دریافت مجوز نشریه الکترونیک، از مزایا و یارانه‌های مربوط به مطبوعات و خبرگزاری‌ها بهره‌مند شوند.

نشریات الکترونیک از سایر پایگاه‌های اینترنتی متفاوت بوده و طبق تعریفی که در سال 88 در مجلس به تصویب رسید، سایت‌های خبری رسانه‌هایی هستند که به‌طور مستمر در محیط دیجیتال، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می‌‌کنند.

بر اساس اصلاحیه قانون مطبوعات در سال 88، سایت‌های خبری - تحلیلی که موفق به اخذ مجوز نشریه الکترونیک از هیات نظارت شوند از شمول قوانین عمومی خارج شده و مطابق قانون مطبوعات با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این در حالی است که چنانچه سایتی خبری بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها در فضای مجازی منتشر شود، تابع قوانین عمومی است و نمی‌تواند از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی دولت که به مطبوعات و خبرگزاری‌ها اختصاص می‌یابد، بهره‌مند شود.

این مشكل در مورد سایر سایت‌های اینترنتی نیز بر اساس ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نحوه ساماندهی سایر پایگاه‌های اینترنتی و شیوه حمایت از آن‌ها را تعیین کرده است.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات از گذشته تاكنون به فعالیت‌های مطبوعات مكتوب و در سال‌های اخیر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و همچنین به بررسی مشكلات ایجاد شده برای آن‌ها پرداخته است اما استفاده از عنوان خبرگزاری برای سایت و بعضا مشابهت نام خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، مطبوعات و نشریات به ویژه در نام‌های اختصاری، همیشه مساله‌ای بوده كه رسانه‌ها را بعضا به مشكل دچار كرده و این در حالی است كه اعطای مجوز نام نشریات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری توسط هیات نظارت بر مطبوعات انجام می‌شود یا باید بشود.

و بعضا این سایت‌های غیرقانونی كه از نام مشابه استفاده می‌كنند در واقع از اعتبار رسانه مادر یا رسانه معروف خرج كرده و سعی می‌كنند از قبل این مشابهت برای خود مخاطب جذب نموده و به نوعی خود را معرفی كنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس صورتجلسه این هیأت، با استناد به ماده یک قانون مطبوعات، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فاقد مجوز خبرگزاری مشمول عنوان خبرگزاری نبوده و به‌کارگیری این عنوان غیرواقعی از سوی آن‌ها به ویژه در نامواره یا آرم، تخلف از قانون مطبوعات به حساب می‌آید.

از این رو در صورت عدم حذف عنوان مذکور در مدت یک ماه پس از تاریخ این جلسه، هیأت نظارت بر مطبوعات به موجب قانون نسبت به سایت‌های متخلف پیگیری لازم را به عمل آورده و تصمیم قانونی اتخاذ خواهد كرد.

بنابراین شایسته است کلیه پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی که تاکنون در اخبار و مطالب و یا نامواره یا نشان خود، ماهیت رسانه خویش را بدون برخورداری از مجوز این هیأت خبرگزاری معرفی کردهاند، از این تاریخ به مدت یک ماه نسبت به حذف عنوان مذکور اقدام كنند.

هرچند اخیرا معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت نظارت بر مطبوعات بر رسیدگی بیشتر تمركز كرده‌اند اما اینكه چقدر به لزوم فراوانی خبرگزاری‌ها و مشكلات احتمالی و لزوم توجه به كیفیت و صحت اخبار ارسالی توجه می‌شود و اینكه اصولا تعدد خبرگزاری در جامعه‌ مثل ایران خوب یا بد است نكته ایست كه باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed