تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گردهمایی آنلاین همزمان با روز رسانه‌های اجتماعی برگزار می‌شود
- برخورد نژادپرستانه «اپل» با خریدار ایرانی، آمریکایی‌ها را هم شوکه کرد
- خبرنگار شبکه «فاکس نیوز»، مشاور رسانه‌ای واتیکان شد
- کتاب «رسانه‌های اجتماعی ابعاد و ظرفیت‌ها» همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی رونمایی می‌شود
- تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی هدف‌مندانه انجام می‏ شود
- ایجاد گروه نظارت بر رسانه‌های آنلاین/ نحوه گرفتن مجوز شبکه‌های اجتماعی
- درخواست پناهندگی سیاسی موسس ویکی‌لیکس از اکوادور
- شناسایی الگوهای خاص وب‌گردی افسرده‌ها توسط دانشمندان
- کاهش هشت درصدی عرضه جهانی تلویزیون
- شکایت از لینکداین به علت سهل‌انگاری در حفظ اطلاعات کاربران

 

گروه خبری: شوراهای عالی

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 8 تیرماه 1391  

 

ابلاغ مصوبات مرکز ملی فضای مجازی پس از تأیید رهبر انقلاب

 
 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه مصوبات شورا پس از تصویب باید به استحضار مقام معظم رهبری برسد و بعد از آن به دبیر سه قوه ابلاغ شود، گفت: سیاست کلی مرکز در خصوص فیلترینگ، اعتماد به کاربران است.  

 
 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه مصوبات شورا پس از تصویب باید به استحضار مقام معظم رهبری برسد و بعد از آن به دبیر سه قوه ابلاغ شود، گفت: سیاست کلی مرکز در خصوص فیلترینگ، اعتماد به کاربران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی اخوان بهابادی در جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به اقدامات آتی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مرکز، ساماندهی نظام صدور پروانه و مجوز برای فعالیت است، به نحوی که بخش خصوصی برای گرفتن مجوز فعالیت با یک مجموعه مواجه شود.


تلویزیون تعاملی در دستورکار شورای عالی فضای مجازی

وی ادامه داد: انشاءالله با یاری خداوند بحث تلویزیونی تعاملی را با کمک دستگاه‌های مربوطه در کشور اجرایی می‌کنیم که باعث ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و تجاری خواهد شد.

اخوان همچنین در پاسخ به تدابیر مرکز ملی فضای مجازی در خصوص حملات سایبری که اخیراً در برابر ایران شدت گرفته گفت: تمرکز مدیریت در مباحث مربوط به مقابله با حملات سایبری، یکی از وظایف شورای عالی فضای مجازی است.

وی ادامه داد: همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران در روسیه، کشورهای معلوم‌الحال حملات سنگین سایبری را تدارک دیدند و سعی کردند که به هر نحو ممکن به نقاط حساس کشور نفوذ کنند و آسیب برسانند که با یاری امام زمان(عج) کوچک‌ترین موفقیتی نداشتند.

وی ادامه داد: حملات به حدی شکست سنگین خورد که دشمنان جرأت کوچک‌ترین اظهارنظری پیرامون این موضوع را به خود ندادند.

وی در خصوص دلیل عدم اظهارنظر مرکز ملی فضای مجازی در خصوص حملات سایبری اخیر گفت: درصدد بودیم پس از اینکه مرکز ملی فضای مجازی به وضعیت پایدار رسید، نشست خبری را آغاز کنیم و اطلاع‌رسانی انجام دهیم که البته وزیر اطلاعات در این خصوص برخی مباحث را مطرح کرد.

وی یادآور شد: از جمله برکات تشکیل شورای عالی فضای مجازی، هماهنگی بی‌نظیر سایبری در کشور بود؛ به این معنا که فقط چند دقیقه طول کشید تا این موضوع با آقای رئیس‌جمهور صحبت شود.

مبدأ حملات سایبری به نقاط کلیدی کشور کاملاً آشکار است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حملات سایبری به ایران گفت: حملات سایبری از حالت تهاجمی به منافع شخصی افراد به حمله به نقاط حساس و کلیدی کشور تغییر جهت داده که کاملاً آشکار و واضح است که این حملات از کجا اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اعتراض رسمی ایران در خصوص حملات سایبری در اجلاس ژنو اعلام شد و پیگیری‌های حقوقی در حال انجام است. اما از طرف دیگر نیز خودمان را برای دفاع کامل سایبری آماده می‌کنیم و هم‌اکنون از وضعیت خوبی برخوردار هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نظر این در خصوص استفاده از وب و اینترنت گفت: همه ما به تولیدکنندگان محتوا توصیه می‌کنیم که فعال شوند و همه از این می‌نالیم که چرا محتوا خارجی است و چرا میزبانی‌ها در خارج است و چرا قوی‌ترین سایت ها خارجی هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برای اینکه تولیدکننده محتوای داخلی فعال شود، باید در حوزه اقتصادی تغییراتی ایجاد شود و تا این تغییر اقتصادی پیش نیاید تمام این صحبت‌ها نصیحت است.

وی ادامه داد: باید تولیدکننده محتوا به این نتیجه برسد که از نظر اقتصادی فعال شدن در حوزه تولید محتوا به نفعش است.

وی با ذکر مثالی در این خصوص توضیح داد: مثال بارز این کار یک تصمیم‌سازی کوچک در اختلاف هزینه پیامک‌های فارسی و انگلیسی بود که کاهش قیمت پیامک فارسی در حق زبان فارسی انجام داد، با 50 سال نصیحت نیز حل نمی‌شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: بنابراین باید خدمات داخل کشور را ارزان‌تر کنیم و این موضوع مستلزم این است که دستگاه‌ها نرخ ارائه خدمات خود را کاهش دهند و مدیریت بر این کار یکی از وظایف مرکز ملی فضای مجازی است.

مرکز ملی فضای مجازی به کار داخلی هیچ حوزه‌ای وارد نمی‌شود

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین در خصوص نقش آتی شورای عالی فضای مجازی در موضوع فیلترینگ سایت‌ها گفت: شورای عالی فضای مجازی به صورت مستقیم نمی‌تواند عملکرد نظارتی داشته باشد و فعالیت‌های مربوط به پالایش توسط مرکز انجام نخواهد شد؛ زیرا مرکز ملی فضای مجازی درگیر هیچ‌یک از حوزه‌های کارهای دیگر نخواهد شد.

وی تأکید کرد: مرکز ملی فضای مجازی، مرکزی است برای تصمیم‌سازی، هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها.

سیاست کلی مرکز در خصوص فیلترینگ: به کاربران اعتماد شود

وی گفت: اما سیاست کلی مرکز ملی فضای مجازی این است که به کاربران و مردم اعتماد شود و اجازه دهیم سیاست‌هایی پیاده‌سازی شود که اگر نیاز به پالایش هست که نیاز است، حداکثر توسط خودکاربران پالایش شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بی‌شک دغدغه فرهنگی برای تمام خانواده‌های ایرانی مهم است و فکر می‌کنیم اگر تا حدودی اختیار این کار با خود مردم باشد، مردم بهترین عملکرد را دارند و در صورت نیاز نیز از قوه قهریه نظام برای برخورد با معاندان نظام استفاده می‌کنیم.

اختصاص بودجه به مرکز ملی فضای مجازی با توافق دولت و مجلس

اخوان در خصوص بودجه مرکز ملی فضای مجازی گفت: امسال به دلیل اینکه تأسیس مرکز ملی فضای مجازی پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس اتفاق افتاد، قرار شد با هماهنگی دولت و مجلس در خصوص بودجه امسال مرکز تعیین تکلیف شود و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو هفته آینده تکلیف روشن شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص نحوه تعامل دیگر شوراهای مرتبط و دستگاه‌های مرتبط با شورای عالی فضای مجازی گفت: تمام شوراها، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و کارگروه‌های فعال در حوزه فضای مجازی، زیرنظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مرکز و شورای فضای مجازی نقش تصمیم‌سازی دارند و در این حوزه تصمیم‌گیری متمرکز خواهد شد، اما این به معنی انحلال شوراها و کارگروه‌های موجود نیست.

اخوان گفت: زیرا هریک از شوراها و کارگروه‌های موجود در حوزه‌ای در حال فعالیت هستند و براساس نقشه‌ کاری که در مرکز ملی فضای مجازی تهیه خواهد شد، شاید در شوراها تغییراتی داشته باشیم و شاید بخشی از وظایف شورای عالی فضای مجازی به برخی از شوراهای موجود تفویض شود که باز تأکید می‌کنم به معنای انحلال شوراهای فعلی نیست.

اخوان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه چرا پیوست حکم مقام معظم رهبری در خصوص تأسیس مرکز ملی فضای مجازی در زمان دیگری و به مرور به اطلاع مردم خواهد رسید، گفت: پیوست دارای طبقه‌بندی است و جزئیات پیوست در تمام موضوعات قابل انتشار نیست.

وی گفت: ‌البته برای مردم ایران قابل انتشار است، اما در صورت انتشار، دشمنان نظام هم به این اطلاعات دست پیدا می‌کنند و ما می‌خواهیم آنها اطلاع کمتری از این موضوعات مرکز ملی فضای مجازی داشته باشند.

درخواست از وزیر ارتباطات برای ارسال طرح شبکه ملی اطلاعات و اپراتور چهارم به مرکز

اخوان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص شبکه ملی اطلاعات و اپراتور فیبر نوری گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از طرح‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و از وزیر ارتباطات خواسته‌ایم که طرح شبکه ملی ارتباطات را به شورای عالی مجازی ارسال کند تا در جلسات شورا بررسی دقیق شود و سپس از تصحیح، اجرایی و عملیاتی شود.

وی گفت: در حوزه تعریف‌شده برای شبکه ملی اطلاعات، طرح‌های مشابه دیگری نیز داریم.

وی ادامه داد: طرح IPTV صدا و سیما و IPMedia یکی از معاونت‌های صدا و سیما از این جمله هستند و اشتراک و اصل موضوع تمام این طرح‌ها، ارائه خدمات چندرسانه‌ای روی یک بستر است که انشاءالله تصمیم می‌گیریم که این طرح‌ها را به صورت جداگانه یا با تلفیق در هم اجرا کنیم و امیدواریم همین امسال خروجی این طرح‌ها برای مردم قابل لمس باشد.

وی ادامه داد: اپراتور چهارم طرحی در وزارت ارتباطات است، اما در این موضوع قطعاً از وزارت ارتباطات، اطلاعاتی را خواهیم خواست.

وی تأکیدکرد: سیاست کلان مرکز به دنبال این است که بخش خصوصی اصل فعالیت‌ها را عهده‌دار باشد و از تصدی‌گری پرهیز کنیم که آن را خلاف اصل 44 می‌دانیم و انتظار داریم که دستگاه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند.

وزارت ارتباطات مکلف به هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی

اخوان همچنین در خصوص احتمال موازی‌کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای فضای مجازی گفت: مأموریت‌های وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی یکی نیست. این دو نهاد کاملاً در طول یکدیگرند و نه در عرض هم.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی است و هر طرح کلان نیاز به اخذ تأییدی از شورا خواهد داشت.

در ارائه خدمات چند رسانه‌ای به کاربران مصرّ هستیم

اخوان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ایده خود برای افزایش پهنای باند که در وزارت ارتباطات گفت: طرحی در این خصوص در وزارت ارتباطات پیگیری می‌شد که از پاسخگویی به موضوعاتی که در حوزه مسئولیت قبلی هم بوده معذورم.

وی ادامه داد: اما از جانب شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی می‌گویم که مصرّ هستیم تا خدمات چند رسانه‌ای را به کاربران کشورمان ارائه کنیم.

شورای عالی فضای مجازی بودجه دستگاه‌های فضای مجازی را تسهیم می‌کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: یکی از وظایف شورا تسهیم بودجه دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه فضای مجازی در طرح‌های کلان است.

وی گفت: تصمیم این بوده که در حوزه فضای مجازی در خصوص بودجه کل فضای مجازی به صورت متمرکز تصمیم‌گیری شود نه به این معنا که بودجه به صورت متمرکز هزینه شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا اینطور خواهد شد که شورا یا مرکز ملی فضای مجازی به کسی مجوز فعالیت دهد، گفت: مرکز فضای مجازی برای اپراتوری پروانه ایجاد نخواهد کرد زیرا شأن شورا این نیست؛ اما در صورت نیاز به ورود یک طرح جدید به کشور، شورا و مرکز مسئولیت دارند که تحقق این موضوع را تکلیف کنند.

وی تأکید کرد: همچنین درصددیم در شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی از کلی‌گویی پرهیز کنیم، زیرا موضوع فقط کیفی نیست و کاملاً کمی است و به دستگاه‌ها تأکید می‌کنیم که باید چه اتفاقی بیفتد.

اخوان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قطعاً یکی از اهداف شورای عالی فضای مجازی، فعالیت‌های برون‌مرزی است و حضور امروز من در حوزه برون‌مرزی صدا و سیما به عنوان اولین محل بازدید، معنادار است.

رونق محتوا نیازمند سازماندهی، امکانات ارزان و حل موضوع کپی‌رایت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد گفت: شبکه‌های اجتماعی در دنیا مراحل مختلفی را طی کرده‌اند، از شبکه های اجتماعی مبتنی بر دوست‌یابی شروع شدند و بر شبکه‌های مبتنی بر شغل متمرکز شدند و گام بعدی شبکه اجتماعی مبتنی بر آموزش است که با سرعت نجومی در حال رشدند.

وی گفت: هم‌اکنون این همه محتوا در کشور داریم، تنها کافی است سازماندهی شوند و امکانات زیرساختی ارزان در اختیارشان قرار بگیرد، بحث کپی‌رایت را حل کنیم و این مشکلات حل خواهند شد.

مصوبات شورا باید پیش از ابلاغ به استحضار مقام معظم رهبری برسد

اخوان در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی گفت: اولین جلسه شورا بیستم اسفندماه سال 90 برگزار شد. پس از آن سه جلسه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و تاکنون چهار جلسه شورا برگزار شده است.

وی در خصوص دلیل عدم اطلاع‌رسانی درباره برگزاری جلسات شورا گفت: وظیفه اطلاع‌رسانی به عهده دبیر بوده است و تأخیر درانتخاب دبیر به دلیل لزوم تدوین آیین‌نامه داخلی شورا بود که براساس آیین‌نامه باید دبیر انتخاب می‌شد.

وی یادآور شد: همچنین مصوبات شورا پس از تصویب در شورا، باید به استحضار رهبری برسد و بعد از آن به دبیر سه قوه ابلاغ می‌شود.

اخوان در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان برگزاری این جلسات و پس از اخذ حکم از سوی ریاست‌جمهوری با رهبری نیز ملاقات داشته‌اند؟ گفت: تا این لحظه توفیق زیارت با رهبری نصیب نشده است.

وی گفت: چندروز پس از صدور حکم برای ملاقات با رهبری برنامه‌ریزی شد که به دلیل تعطیلی و سفر ایشان این دیدار لغو شد و قرار است پس از بازگشت مقام معظم رهبری از مشهد مقدس به حضور ایشان برسیم.

اخوان همچنین گفت: مرکز ملی فضای مجازی لوگوی خاصی ندارد و استفاده از لوگوی ویندوز در بنر نشست خبری امروز اشتباه روابط عمومی شبکه پرس‌تی‌وی بوده است.

وی تأکیدکرد: با فعالیت‌هایی که برنامه‌های غربی را ترویج کند مخالفیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed