تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- ورود مخفیانه اوباما به افغانستان توسط کاربران توییتر برملا شد
- شکست مایکروسافت برای فروش موتور جستجوی بینگ به فیس‌بوک
- آغاز ثبت نام هفتمین دوره کارگاه های آموزشی مدرسه همشهری
- «روزنامه‌نگاری سبک زندگی تاثیر زیادی در شیوه گزینش و مصرف کالاها دارد»
- برترین وب‌سایت‌های جهان معرفی شدند
- مورداک صلاحیت اداره رسانه‌های بزرگ را ندارد
- برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب
- ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی موظف به اخذ تاییدیه از وزارت ارشاد شدند
- اپل به دنبال ارائه خدمات چند رسانه‌ای جدید
- راه اندازی سرویس «پیام کوتاه اینترنتی تلفن ثابت» با نام تجاری «آسانک»

 

گروه خبری: مسائل قضایی

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 14 اردیبهشتماه 1391  

 

مورداک صلاحیت اداره رسانه‌های بزرگ را ندارد

 
 

گزارش کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس درباره غول رسانه‌ای جهان 

 
 

کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس با انتشار گزارشی درباره رسوایی شنود تلفنی و نقش راپرت مورداک یهودی، غول رسانه ای جهان، در این رسوایی تاکید کرد که وی صلاحیت اداره رسانه های بزرگ و بین المللی را ندارد.

به گزارش ایرنا، این کمیسیون اعلام کرد: راپرت مورداک و پسرش جیمز مورداک در جریان رسوایی شنود تلفنی بطور عمدی چشمان خود را به روی گستردگی این پدیده در رسانه های تحت امر خود بستند و اقدامات لازم را برای برخورد با تخلفات گسترده که سال ها ادامه داشت، به عمل نیاوردند.

راپرت مورداک مالک روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی زیادی در سراسر جهان و از جمله انگلیس است که در چارچوب دو شرکت بزرگ رسانه ای موسوم به 'نیوز کورپوریشن' واقع در آمریکا و 'نیوز اینترنشنال' مستقر در انگلیس فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، اعضای 11 نفره کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس در تهیه متن نهایی این گزارش دچار اختلاف نظر بوده اند و اگر چنین نبود انتقادات از راپرت مورداک و پسرش بسیار شدیدتر از این بود.

اعضای لیبرال دموکرات و کارگر این کمیسیون خواهان ارائه گزارشی تند و تیزتر بوده اند ولی ظاهرا اعضای وابسته به حزب محافظه کار برای تعدیل لحن متن، تلاش کرده اند.

در بخشی از گزارش منتشره به اتفاق آراء تاکید شده است که تعدادی از مقامات ارشد شرکت های نیوز کورپوریشن و نیوز اینترنشنال و برخی از سردبیران سابق نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در مرکز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت، با ارائه اطلاعات غلط به کمیسیون فرهنگی پارلمان، اعضای کمیسیون را بطور عمدی گول زده اند.

راپرت مورداک و جیمز مورداک تابستان سال گذشته در مقابل اعضای کمیسیون فرهنگی پارلمان شهادت دادند و مدعی شدند که هیچ گونه اطلاعی از حجم گسترده رسوایی شنود تلفنی نداشته اند، ادعایی که بعدا توسط افراد مختلف رد شد.

راپرت مورداک هم اکنون شخصا ریاست شرکت 'نیوز کورپوریشن' را برعهده دارد و پسرش، جیمز، نیز تا چند ماه پیش ریاست شرکت 'نیوز اینترنشنال' و شرکت تلویزیونی و ماهواره ای 'بی اسکای بی' را برعهده داشت که تحت فشار رسانه ها و افکار عمومی مجبور به استعفا شد.

در حال حاضر یک کمیسیون مستقل قضایی نیز به ریاست قاضی لویسون سرگرم تحقیق درباره رسوایی شنود تلفنی در انگلیس است که احتمالا گزارش نهایی خود را تا پایان سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

همزمان تحقیقات جنایی دیگری نیز توسط پلیس در حال انجام است و تاکنون حدود 50 نفر در این ارتباط دستگیر و بازجویی شده اند.

خانواده راپرت مورداک طی یک سال گذشته به دلیل رسوایی شنود تلفنی یکی از نشریات متعلق به آنها در انگلیس تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در مرکز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت اوایل سال گذشته تعطیل شد تا شاید جنجال ها پیرامون این موضوع خاتمه یابد ولی نه تنها چنین نشد بلکه هم اکنون اتهامات جدی علیه 'سان'، دیگر روزنامه متعلق به مورداک در زمینه شنود تلفنی و فساد مالی مطرح شده است.

یک مقام ارشد پلیس انگلیس اواخر سال گذشته تایید کرد که پلیس لندن درباره وجود شبکه فساد در میان برخی مقامات و مطبوعات این کشور در ارتباط با شنود تلفنی تحقیق می کند.

'سو ایکرز' معاون پلیس متروپلیتن لندن و مسئول گروه تحقیق درباره رسوایی 'شنود تلفنی' که در کمیسیون تحقیق درباره شنود تلفنی موسوم به 'کمیسیون قضایی لویسون' سخن می گفت، افزود: اسناد و مدارک موجود حکایت از این دارد که پرداخت های غیرقانونی به برخی از مقامات و نیروهای پلیس در روزنامه 'سان' به یک فرهنگ تبدیل شده بود.

خانم ایکرز اظهارداشت: بعضا مبالغ هنگفتی از طرف روزنامه 'سان' به طور مستمر به برخی از مسئولان پرداخت شده است که رقم این پرداخت ها در مواردی حتی به 80 هزار پوند بالغ می شود.

وی گفت: اتهامات موجود بیانگر این است که مجوز این گونه پرداخت ها از سوی مقامات ارشد روزنامه 'سان' صادر شده است.

'راپرت مورداک' صاحب شرکت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' و نشریات تایمز، ساندی تایمز، سان، 'سان آن ساندی' و 'نیوز آو دی ورلد' انگلیس مدعی شده است که این گونه اعمال خلاف قانون مربوط به گذشته است و دیگر جایی در روزنامه 'سان' ندارد.

بر اساس افشاگری های صورت گرفته، نشریه 'نیوز آو دی ورلد' طی یک دهه گذشته به طور گسترده در شنود تلفنی و استراق سمع غیرقانونی تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های هزاران نفر از افراد مشهور و غیرمشهور دخیل بوده است.

یکی از اتهامات وارده به مقامات شرکت نیوز اینترنشنال و نشریه 'نیوز آو دی ورلد' برقراری روابط نزدیک با مقامات پلیس و پرداخت رشوه به ماموران برای دریافت اطلاعات و همچنین سرپوش گذاشتن به ابعاد گسترده رسوایی شنود تلفنی می باشد.

شرکت 'نیوز اینترنشنال' طی ماه های گذشته با پرداخت میلیون ها پوند غرامت به قربانیان شنود تلفنی تلاش کرد از افزایش شکایت های قضایی علیه این شرکت و نشریه تعطیل شده 'نیوز آو دی ورلد' جلوگیری کند.

پرونده 'شنود تلفنی' در اوایل سال گذشته و با افشای ابعاد گسترده اقدامات غیرقانونی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' متعلق به راپرت مورداک یهودی به یک بحران بزرگ برای انگلیس تبدیل شد و پای تعدادی از مقامات ارشد پلیس را نیز به این پرونده باز کرد.

موضوع جاسوسی خبرنگاران 'نیوز آو دی ورلد' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد که پس از تشکیل دادگاه یکی از خبرنگاران این نشریه به نام 'کلایو گودمن' و همچنین یک بازرس خصوصی به نام 'گلن مالکایر' به زندان محکوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان سال گذشته وارد مرحله تازه ای شد و به یک بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های سال گذشته نشان داد که علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیک آنان هدف جاسوسی و استراق سمع کارکنان 'نیوز آو دی ورلد' قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان کشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هک شده بود.

راپرت مورداک که از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این کشور دارد و علاوه بر مالکیت بخشی از سهام شرکت تلویزیونی - ماهواره ای 'بی اسکای بی' سال ها است نشریات متعددی را در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین استرالیا کنترل می کند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed