تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری نوین
- اشکالات علمی بازی پرندگان خشمگین فضایی
- اولترا بوک، نسل جدید لپ‌تاپ‌ها در ایران
- حمایت از منبعی که نباید نامش فاش شود
- اصل حفاظت از منابع خبری گمنام
- اینترنت ملی یعنی الگوبرداری از چین
- اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی به پژوهش‌های آی.تی
- به طبابت گوگل اعتمادی نیست
- کاربران به رایانه‌های لوحی احساس عاطفی شدید دارند!
- حافظه یو.اس.بی که صدای کاربر خود را می‌شناسد

 

گروه خبری: تغییرات رسانه‌ای

تاریخ ارسال: شنبه، 9 اردیبهشتماه 1391  

 

فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری نوین

 
 

گفت‌وگو با کن آولتا، منتقد برجسته رسانه‌ای 

 
 

آی.جی نت - کن آولتا، نویسنده و منتقد رسانه ای در آمریکا، یکی از چهره های برجسته ای است که در سال های گذشته درباره تحولات حرفه روزنامه نگاری و به ویژه تاثیر فناوری دیجیتال تحقیق کرده است.

آقای آولتا از سال ۱۹۹۲ برای نشریه نیویوکر درباره موضوعات مربوط به مطبوعات و رسانه ها قلم زده است و چندین کتاب هم در این خصوص منتشر کرده که از جمله آنها می توان به کتاب پرفروش "جستجو در گوگل، پایان جهان آن طور که می دانیم" اشاره کرد.

کن آولتا در گفتگویی با آی جی نت درباره انقلاب دیجیتال در عرصه اطلاع رسانی صحبت کرده است. از جمله سوال هایی که آقای آولتا پاسخ داده، این است که چرا زمان زیادی را صرف شبکه های اجتماعی در اینترنت نمی کند.

آی جی نت: مهم ترین تغییراتی که ساختار رسانه ها را بر هم زده، کدام است؟

آولتا:‌ انقلابی که در دنیای دیجیتال رخ داده، مهم ترین تحولی است که ساختار سنتی رسانه ها را در هم شکسته است. تاثیر این تحول مانند تاثیر اختراع برق بر صنعت شمع سازی است. ابداعات دیجیتال باعث می شود که ساختار انتشار و توزیع مطبوعات سنتی دگرگون شود. اینها هزینه های عمده روزنامه ها و مجلات هستند و حذف آنها باید مورد استقبال مطبوعات قرار بگیرد.

اما مشکل مطبوعات دو جنبه دارد. هنوز روشن نیست که مخاطبان برای دریافت اطلاعاتی که می توانند به طور رایگان در اینترنت به آن دسترسی داشته باشند، اشتراک نسخه آنلاین یک روزنامه یا نشریه را بپذیرنند. همچنین بسیاری از کاربران زمان کمتری صرف خواندن مقالات آنلاین می کنند به همین خاطر کسانی که در وب سایت یک روزنامه آگهی چاپ می کنند، یک دهم مبلغی را که معمولا برای آگهی های چاپی صرف می کنند، می پردازند. از سوی دیگر روزنامه ها و نشریات هم مخاطبانی که نسخه های چاپی را ترجیح می دهند کنار نمی گذارند به همین خاطر هزینه تولید آنها همچنان بالا می ماند، در حالی که درآمد آنها از محل آگهی رو به کاهش است. به همین علت صرفه جویی های آنلاین شدن با درآمدشان مطابقت ندارد.

آی جی نت: شما درباره اثراتی که شرکت هایی نظیر گوگل یا مایکروسافت بر رسانه ها داشته اند، کتاب نوشته اید. روزنامه نگاران چه چیزهایی را می توانند از این شرکت ها یاد بگیرند؟

آولتا: یکی از مهم ترین نکاتی که می توان از این شرکت ها یاد گرفت، اهمیت نقش متخصصان فنی و مهندسان است که به طور مستمر در پی یافتن راه های تازه برای رسیدن به اهداف مد نظر خود هستند. مدیران رسانه ای نیز باید چنین متخصصانی را در کنار خود داشته باشند. به خصوص که این کارشناسان فنی به طور فزاینده ای به تولیدکننده محتوای رسانه ای تبدیل شده اند. این متخصصان دیجیتال هستند که اپلیکیشن های تازه را برای لوح کامپیوتری آی پد طراحی می کنند و می توانند با یافتن راه های جدید به انتشار گسترده گزارش های خبری ما در شبکه های اجتماعی اینترنتی کمک کنند. به همین خاطر است که در حال حاضر روزنامه نگاران باید از مهارت های چند رسانه ای دیجیتال برخوردار باشند و بتوانند در آن واحد به تولید گزارش های تصویری وبلاگ نویسی و تولید لینک های مورد نیاز در شبکه های اجتماعی مبادرت ورزند.

آی جی نت:‌ شما در کتابتان می نویسید که شرکت های رسانه ای سنتی در تغییر روش کار همیشگی خود ناکام مانده اند و نتوانسته اند با تغییراتی که در عرصه اینترنت و دنیای دیجیتال صورت گرفته است، خود را وفق دهند. آیا این وضع همچنان ادامه دارد؟

آولتا: این وضع همیشه ادامه خواهد داشت و این امر فقط به این خاطر نیست که سازمان های خبری بزرگ در دام عادات سنتی خود گرفتار هستند. به نیویورک تایمز نگاه کنید. به نظر من بهترین روزنامه دنیاست، چرا که حداقل ۱۱۰۰ روزنامه نگار و سردبیر برای آن کار می کنند. اما این روزها مخاطبان برای آگاهی از اخبار به گوگل مراجعه می کنند یا به وبلاگی پرطرفدار مانند هافینگتون پست سر می زنند و به همین علت ارزش نیویورک تایمز کاهش یافته است.

آی جی نت: برخی از روزنامه نگاران در شبکه های اجتماعی اینترنتی بسیار فعالند. صفحه نیکولاس کریستوف ستون نویس نیویورک تایمز در فیس بوک بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر طرفدار دارد. با این همه شماری از روزنامه نگاران هم به ندرت از این شبکه ها استفاده می کنند. دلیل این کار شما چیست؟

آولتا:‌ من در روز وقت ندارم تا به اندازه کافی کتاب و مجله بخوانم یا به تمام ایمیل هایم پاسخ بدهم و تمام وب سایت هایی مورد نظرم را برای کسب اطلاعات مرور کنم. البته فیس بوک و توییتر به نیکولاس کریستوف در پوشش خبری بهتر اعتراضات در کشورهای عرب کمک کرده اند و من این امر را تحسین می کنم و شکی ندارم که اگر از شبکه های اجتماعی بهره برداری کنم برای من هم موثر واقع می شدند. با این وجود من نگران آن هستم که حین استفاده از این سایت های اجتماعی تحمل ضررهای دیگری شوم. باید به خاطر داشت که کسی که مطالب طولانی تر برای نیویورک تایمز می نویسد یا کتاب منتشر می کند، نباید وارد روند سریع انتشار اخبار و نظرات شود.

منبع: شبکه‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران
نویسنده: میته فرناندز

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed