تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- اولترا بوک، نسل جدید لپ‌تاپ‌ها در ایران
- حمایت از منبعی که نباید نامش فاش شود
- اصل حفاظت از منابع خبری گمنام
- اینترنت ملی یعنی الگوبرداری از چین
- اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی به پژوهش‌های آی.تی
- به طبابت گوگل اعتمادی نیست
- کاربران به رایانه‌های لوحی احساس عاطفی شدید دارند!
- حافظه یو.اس.بی که صدای کاربر خود را می‌شناسد
- فیس‌بوک گوشی هوشمند تولید می‌کند
- لیون فرانسه میزبان همایش جهانی وب

 

گروه خبری: سخت‌افزار

تاریخ ارسال: شنبه، 9 اردیبهشتماه 1391  

 

اولترا بوک، نسل جدید لپ‌تاپ‌ها در ایران

 
 

مهم‌ترین خصوصیت اولترابوک‌ها ضخامت بسیار کم، وزن بسیار پایین و عمر باتری چندین برابر است 

 
 

روزنامه دنیای اقتصاد - این روزها تب کالاهای کم حجم، باریک و ظریف یا به عبارتی slim در میان کاربران کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری همه‌گیر شده است و همه دوست دارند با توجه به عرضه گسترده کالاهای اسلیم یا اولترا به بازار، لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت و حتی دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده آنها هم از این خانواده باشد؛ چراکه نه تنها این کالاهای باریک و ظریف، حجم و وزن کمتری دارند و به راحتی حمل می‌شوند، بلکه ظاهری زیبا و شیک‌تری دارند که این موضوع برای بسیاری از کاربران کالاهای دیجیتال مهم است.

همچنین دسته‌ای از کالاهای سری اولترا از لحاظ قابلیت‌های فنی یا کانفیگ حداقل یک سر و گردن بالاتر از سایر نمونه‌های موجود در بازار هستند. به هر حال این کالاها طی یکسال اخیر با وجود مشکلات موجود در بازار، حضور تقریبا قدرتمندی داشتند.

فعالان بازار معتقدند، اگر وضعیت بازار به این صورت نبود و بازار با چنین مشکلاتی مواجه نبود، کالاهای اسلیم و به ویژه لپ‌تاپ‌ها که در رقابت با مک ایرها به بازار آمده‌اند بازار پررونقی داشتند. در این گزارش ما قصد داریم بازار داخلی اولترا بوک یا همان لپ‌تاپ‌های باریک را بررسی کرده و نگاهی هم به ویژگی‌های خاص این سری از لپ‌تاپ‌ها و روند قیمت این کالاها در بازار داخلی داشته باشیم.

درباره اولترا بوک‌ها

Ultrabookها لپ‌تاپ‌های ظریف و فوق باریکی هستند که اصلا در رقابت با مک بوک ایرهای اپل وارد بازار شده‌اند.

به طور کلی Ultrabook نام تجاری و رده‌ای است که شرکت اینتل آن را تعریف کرده‌ و لپ‌تاپ‌هایی با مشخصات خاص در این رده قرار می‌گیرند. به گفته سلطان آرا، مدیر بخش لپ‌تاپ‌های یکی از نمایندگی‌های شرکت ایسوس، مهم‌ترین خصوصیت اولترابوک‌ها ضخامت بسیار کم، وزن بسیار پایین و عمر باتری چندین برابر است که می‌توانید با این مشخصات اولترابوک‌ها را از سایر لپ‌تاپ‌ها به راحتی مشخص کنید.

مزایای استفاده از یک اولترا بوک

بهتر است ابتدا در مورد ویژگی‌های ظاهری این سری از لپ‌تاپ‌ها صحبت کنیم. این سری از لپ‌تاپ‌ها اکثرا در سایز‌های ۱۱ و ۱۳ اینچی به بازار عرضه شده‌اند که وزن و قطر اندکی در حد یک مک‌بوک ایر یا اندکی بیشتر دارند. البته این اواخر با گستردگی عرضه Ultrabooها به بازار تحت برندهای مختلف شاهد عرضه نمونه‌های ۱/۱۴ و ۱۵ اینچی از این لپ‌تاپ‌ها در بازار هستیم.

در مورد وزن این سری از لپ‌تاپ‌ها هم باید بگوییم معمولا وزن Ultrabookهای ۱۱ تا ۱۳ اینچی حدود ۱/۲ تا ۱/۴ کیلوگرم و وزن نمونه‌های ۱۴ تا ۱۵ اینچی حدود ۱/۹ کیلوگرم است. در مورد قابلیت‌های فنی این سری از لپ‌تاپ‌های هم باید بگوییم که Ultrabookها از پردازنده‌های قوی، کارت گرافیک‌های پرقدرت، ‌هاردهای پرسرعتSSD بهره‌مندند و سرعت بوت شدن آنها بسیار بالاست. همچنین قدرت پردازش بالایی داشته و از لحاظ کیفیت تصویر هم در حد مطلوبی هستند.

مهجوری، یکی از فعالان بازار در این مورد می‌گوید، این لپ‌تاپ‌ها اکثرا از لحاظ قابلیت‌های فنی، قدرتمند هستند. به عنوان مثال اینتل در ساخت پردازنده این لپ‌تاپ‌ها از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کند که مصرف برق آن بسیار پایین می‌آید.

به علاوه کارت گرافیک آن در داخل CPU تعبیه شده است. این یکی از اقداماتی است که کاهش وزن اولترا بوک‌ها را در پی داشته است. به گفته این فعال بازار، به دلیل ساختار ظریف و باریک این لپ‌تاپ‌ها معمولا در اولترا بوک‌ها از‌هاردهای جامد (SSD) برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود که نه ‌تنها سرعت بوت دستگاه را افزایش می‌دهد، بلکه سرعت انتقال اطلاعات نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

نقاط ضعف

با وجود محسناتی که در مورد Ultrabookها ذکر شد، اما این دسته از لپ‌تاپ‌ها هم دارای ایراد و نواقصی هستند که اشاره به آنها لازم به نظر می‌رسد. یکی از این ایرادها این است که معمولا این لپ‌تاپ‌های باریک و ظریف، فاقد پورت‌های ارتباطی به حد نیاز هستند. البته گروهی معتقدند، سازندگان اولترابوک‌ها برای کاهش وزن و قطر دستگاه تا جای ممکن از افزودن امکانات و پورت‌های غیرلازم صرف‌ نظر کرده‌اند.

برای نمونه در اکثر نمونه‌های موجود در بازار، دیسک‌خوان نوری و حتی پورت شبکه کابلی وجود ندارد، اما در برخی از نمونه‌های‌ دیگر نه‌تنها این دو مورد وجود دارد، بلکه تمامی پورت‌های مورد نیاز و پرکاربرد مانند USB، HDMI، VGA و... گنجانده شده است که طبیعتا این اولترابوک‌ها کمی‌ سنگین‌تر خواهد بود. پس هنگام خرید به خوبی به پورت‌ها و بخش دیسک‌خوان دستگاه دقت کنید.

یکی دیگر از نقاط ضعف اولترا بوک‌ها این است که برخی از این دستگاه‌ها به دلیل تجهیز به پردازنده و رم و... با قدرت، ممکن است بیشتر از سایر نمونه‌ها تولید گرما کنند. قیمت بالای این سری از لپ‌تاپ‌ها هم یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث شده است
Ultrabookها چندان در بازار پرمخاطب نباشند. در حال حاضر ارزان‌ترین اولترا بوک موجودر در بازار قیمتی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

معرفی مدل‌های موجود در بازار

در بین برندهای موجود در بازار سونی چند مدل در سری Ultrabook به بازار عرضه کرده است. این شرکت با عرضه لپ‌تاپ‌های سری Z از پیشگامان عرضه این لپ‌تاپ‌ها در بازار داخلی است.

این برند لپ‌تاپ‌های سری Z را که با عنوان لپ‌تاپ‌های فوق سبک و فوق باریک به بازار عرضه شده‌اند با قیمتی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

لپ‌تاپ‌های سری Z سونی به پردازنده INTEL CORE I5، ‌هاردهای گران قیمت SSD و صفحه نمایش‌های ۱/۱۳ اینچی مجهزند و وزن آنها حدود یک تا یک و نیم کیلو است. حرفه‌ای‌ترین مدل این لپ‌تاپ‌ها مدل Z216GX/B است که قیمتی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون و۶۰۰ هزار تومان دارد.

MSI هم مدل X۴۶۰ را با قیمتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است. IBM LENOVO با مدل U۳۰۰ S که یک لپ‌تاپ اولترای حرفه‌ای است قدم به این عرصه گذاشته است. لپ‌تاپ مذکور قیمتی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. ASPIRE S۳ هم اولترا بوک باقابلیتی از خانواده ایسر است که این مدل ۱۳. ۳ اینچی در چینش‌های متفاوتی از لحاظ پردازشی عرضه شده است که هر کدام با کلاس قیمتی مختلف برای کاربرانی متفاوت طراحی شده است.

این اولترا بوک با قیمتی حدود یک میلیون و ۸۲۰ تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. ایسوس هم از عرضه دو لپ‌تاپ از سری ULTRA ZENBOOK طی هفته آینده در بازار داخلی خبر داد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed