تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- حرف آخر آی.‌تی را شورای عالی فضای مجازی می‌زند
- همه «ملی»های وزارت ارتباطات
- ۱۱ ‬اسطوره‮ ‬خشونت‮ ‬رسانه‮‌‬ای
- روزنامه‌نگاری بدون دانش اقتصادی
- بلومبرگ و رویترز: آیندگان اخبار
- آسوشیتد پرس چگونه خبرنگاران خود در کره‌شمالی را انتخاب کرد
- نیمی از کاربران اینترنت به دنبال سرگرمی هستند
- تمدید مهلت ثبت‌نام بیمه تكمیلی تا اول اردیبهشت‌ماه
- سال ۹۰ همه استان‌های كشور دارای روزنامه شدند
- ۸۵ درصد مردم جهان از طریق ایمیل و ۶۲ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند

 

گروه خبری: همایش

تاریخ ارسال: یکشنبه، 27 فروردینماه 1391  

 

سمینار «مسایل و چالش‌های مطبوعاتی» خردادماه برگزار می‌شود

 
 

چهارمین سمینار مسائل و چالش های مطبوعاتی ایران، اولین رویداد مهم فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور در سال جاری است که اوایل خرداد ماه برگزار خواهد شد.  

 
 

چهارمین سمینار مسائل و چالش های مطبوعاتی ایران، اولین رویداد مهم فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور در سال جاری است که اوایل خرداد ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح روز چهارشنبه در گفتگوی تلویزیونی پیرامون چهارمین سمینار مسائل و چالش‌های مطبوعاتی ایران در برنامه صبح بخیر ایران حضور یافته بود، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: فضای مطبوعات کشور سالانه با رویدادهای متفاوتی روبروست. هجدهمین نمایشگاه و جشنواره مطبوعات دو رویداد مهم و بزرگ سال گذشته فضای مطبوعات کشور بود که برای اولین بار با کمیت و کیفیت متفاوت و ویژه ای نسبت به هفده دوره قبلی برگزار شد. ضمن اینکه در هفده دوره گذشته این دو در قالب یک رویداد بودند و سال قبل برای اولین بار به صورت دو رویداد مجزا برگزار شدند.

وی افزود: امسال هم چند رویداد مهم داریم که اولین آن چهارمین سمینار چالش ها و مسائل مطبوعات ایران است. این سمینار یکی از نقاط عطف تاریخ مطبوعات ایران است که در طی این سه دهه شکل گرفته است. سمینارهای اول و دوم در سال 69 و 77 و سومین سمینار نیز سال 83 برگزار شده است. سمینار چهارم هم اوایل خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد.

محمدزاده با اشاره به فاصله هفت ساله در برگزاری این سمینار گفت: برگزاری با تأخیر این سمینار دو دلیل دارد. اول اینکه برگزاری این سمینار به صورت سالیانه امکان پذیر نیست. این همایش رویدادی در سطح همایش های معمولی و عادی نیست. این چنین همایشی نیازمند فراخوان‌هایی برای حضور اساتید دانشگاه و میهمانان خارجی است. کمیته علمی هم باید جلسات متعددی برگزار کند تا همایش به شکل هرچه بهتر برگزار شود زیرا قرار است که در این سمینار مهمترین مسائل، چالش ها، آسیب ها، نقاط ضعف و قوت مطبوعات و خبرگزاری های ایران بررسی و به همه این مسائل پرداخته شود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در این همایش دو روزه، مجموعه‌ای متشکل از همه دست اندرکاران مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور شامل استادان روزنامه نگاری و علوم ارتباطات، مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری ها، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و دانشجویان علوم ارتباطات حضور خواهند داشت. تعدادی مقاله در این سمینار ارائه می شود و صاحبان مقالات با حضور استادان دانشگاه‌ها، روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و دانشجویان به تشریح مقالات خود خواهند پرداخت. در پایان نیز علاوه بر بیانیه، کتابی از بهترین مقالات ارائه شده منتشر می شود. در واقع هر چند سال این سمینار، ضمن ارزیابی از وضعیت موجود و جایگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، نقاط قوت و ضعف را آشکار کرده و مسیری روشن برای چشم انداز آینده به ما ارائه می دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: البته فاصله زمانی هفت ساله زیاد است و این سمینار باید در فاصله‌های زمانی کمتری برگزار شود. بنده اعتقاد دارم که این سمینار هر دو سال یکبار ظرفیت برگزاری را دارد.

وی افزود: چهارمین سمینار چالش ها و مسائل مطبوعات فرصتی مناسب برای مطبوعات و خبرگزاری ها است. این همایش که امسال ویژگیهای متفاوتی نیز دارد در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد و میهمانانی از چند کشور خارجی نیز به این سمینار دعوت شده اند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در فراخوان مقالات این سمینار مسائل صنفی حوزه مطبوعات مانند بیمه خبرنگاری و مالیات بر درآمد خبرنگاران گنجانده شده است و یکی از پنل های سمینار هم به این موضوعات اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در گذشته آمار دقیقی از فعالان حوزه مطبوعات و رسانه در کشور نداشتیم. علاوه بر این تعریف درستی هم از این مسائل در دست نبود. ما برای حل این دو معضل برنامه هایی طراحی کردیم که خوشبختانه با نتیجه خوبی هم همراه بود. برای تعریف حرفه خبرنگاری، آیین نامه کار حرفه ای خبرنگاران تدوین شد که در آن مشاغل حوزه خبر تعریف شده است و با بررسی در کمیسیون های دولت بزودی ابلاغ می شود. ما در گذشته تعریف درستی از خبرنگار نداشتیم و تعاریف موجود هم از سوی دستگاه های بیمه‌گذار مورد قبول واقع نمی شدند. گام مهمی که در این میان برداشته شد تعریف تک تک مشاغل حوزه خبر، رسانه و روزنامه نگاری بود. در زمینه معضل دوم نیز آمار درستی از تعداد خبرنگاران در دست نبود که این هم به نوبه خود مشکلاتی را به وجود آورده بود. برای حل این مشکل سامانه سمان تعریف شد و طی یک فراخوان از همه افرادی که در حوزه خبر کار می کنند دعوت شد که آثار خود اعم از عکس، گزارش و خبر را در این سامانه ثبت کنند. هر خبرنگار برای اینکه بتواند از سامانه تأییدیه بگیرد باید هر ماه 3 اثر را ثبت کند. تا پایان سال در حدود 12 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند که نزدیک به 8 هزار نفر از میان آنان موفق به اخذ تأییدیه شدند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در پاسخ به سؤالی در زمینه وضعیت رسانه های دیجیتال در کشور افزود: حدود 4 هزار رسانه مکتوب در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 150 عنوان روزنامه منتشر می شود و مابقی با ترتیب هفته نامه به بالا انتشار می یابند. یکی از مسائلی که عمدتاً به صورت یک ضعف مطرح می شود کم بودن شمارگان مطبوعات در کشور است. بنده اعتقاد دارم که امروزه با وجود فضای وب، شمارگان مطبوعات در کشور را نمی توان با اتکای صرف به شمارگان مکتوب آنها اندازه گیری کرد؛ چرا که روزنامه ها به موازات نسخه چاپی، نسخه دیجیتالی را هم روی سایت قرار می دهند. خیلی از مخاطبان هم به جای نسخه مکتوب ترجیح می دهند روزنامه ها را از طریق اینترنت مطالعه کنند. به نظر من هر بار مراجعه به سایت روزنامه ها را باید به شمارگان کاغذی آنها افزود.

وی افزود: در حال حاضر 16 خبرگزاری رسمی و 500 پایگاه اطلاع رسانی در کشور مشغول به کار هستند که بعضاً رتبه بالایی هم از حیث آمار بازدیدکنندگان در مقیاس بین المللی دارند و حتی در مواردی این آمار از آمار بازدید خبرگزاری ها هم بیشتر است. برنامه ای هم برای ساماندهی پایگاه های اطلاع رسانی در حال انجام است. البته ستاد ساماندهی ما چیزی در حدود 38000 سایت اینترنتی را ساماندهی کرده که این تعداد شامل وبلاگ ها و فروشگاه های مجازی و سایت های دانلود هم می شود اما چیزی که به حوزه فعالیت ما مربوط می شود صرفاً سایت هایی است که کار اطلاع رسانی انجام می دهند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed