تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- میکروب‌های روی موبایل خبرنگاران را بشناسید
- نقش آندروئید در بهداشت دهان: مسواکی که به تلفن همراه وصل می‌شود
- ساخت لپ‌تاپ‌های آینده با دفتر یادداشت روزانه
- گوگل از عینک با فناوری بالا رونمایی می‌کند
- دسترسی برخی دانشگا‌ه‌ها به وب‌سایت‌های علمی قطع است
- ایجاد رشته پدافند سایبری در دانشگاه مالک اشتر
- مایکروسافت جست‌و‌جوگر بینگ را شخصی‌تر می‌کند
- هکرها سایت شرکت اداره کننده یک زندان را از کار انداختند
- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارسال پیامک‌های انبوه
- تبلت‌های گوگل فصل بهار به‌ بازار می‌آید

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: دوشنبه، 8 اسفندماه 1390  

 

میکروب‌های روی موبایل خبرنگاران را بشناسید

 
 

محققان دانشگاه شیکاگو به همراه 30 خبرنگار گوشی های موبایل و کفشهای خود را برای مطالعه بر روی تنوع گونه های میکروبی در نشست سالانه انجمن علوم پیشرفته آمریکا در معرض مطالعه میکروب شناسان قرار دادند.  

 
 

محققان دانشگاه شیکاگو به همراه 30 خبرنگار گوشی های موبایل و کفشهای خود را برای مطالعه بر روی تنوع گونه های میکروبی در نشست سالانه انجمن علوم پیشرفته آمریکا در معرض مطالعه میکروب شناسان قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر روی کفشها و تلفن همراه شما همان جامعه میکروبی زندگی می کند که بر روی انگشتها و دهان وجود دارند. همچنین در میان باکتری هایی که معمولا درون جیب لباسها یافت می شوند نمونه هایی وجود دارند که می توانند منجر به ابتلا به ذات الریه و مننژیت شوند. در مقابل کف کفشها میزبان باکتری هایی از خانواده ای-کولای و سالمونلا و موجودات میکروسکوپی هستند که می توانند باعث صورتی شدن رنگ چشمها در حیوانات شوند.

"جک گیلبرت" اکولوژیست لابراتوار ملی آرگون در دانشگاه شیکاگو به همراه همکارانش و 30 روزنامه نگار دیگر گوشی های موبایل و کفشهای خود را برای مطالعه بر روی تنوع میکروبی در جلسه ای در نشست سالانه انجمن علوم پیشرفته آمریکا تحویل دادند که نتایج آن به تازگی منتشر شده است. "جاناتان آیزن" میکروب شناس دانشگاه کالیفرنیا دیویس می گوید فناوری های توالی خوانی امکان پردازش نمونه های ژنتیکی را با هزینه کمتر و در زمانی کوتاهتر فراهم آورده اند.

مطالعه بر روی میکروبهای خانگی

محققان با مطالعه بر روی نمونه های به دست آمده از کفشها و تلفنهای همراه داوطلبان توانستند با استفاده از نشانگرهای ژنتیکی نشان دهند که هیچ موجود بیماریزایی بر روی کفشها یا گوشی های موبایل وجود ندارند.

میزان باکتری های موجود بر روی کفشها و گوشی های موبایل تفاوتهای آشکاری داشتند با این همه باکتری های به دست آمده از گوشی ها و باکتری های به دست آمده از کفشها با یکدیگر برابری می کردند، تنها تعدادی از نمونه ها متفاوت بوده و جا به جا شده بودند که محققان این جا به جایی را به شوخی به ویژگی رفتاری خبرنگاران نسبت می دهند که هیچوقت در مسیرهای تعیین شده حرکت نمی کنند.

شباهت میان باکتری های موجود بر روی سطح تلفنهای همراه نشان می دهند که این باکتری ها از طریق میکروبهای موجود در کف دست انسان بر روی گوشی ها منتقل شده و بر روی آن ساکن می شوند. به گفته گیلبرت لزومی برای نگرانی از وجود این حجم زیاد از باکتری ها در زندگی روزانه و بر روی تجهیزات روزانه وجود ندارد زیرا این باکتریها نمونه خوش خیم میکروبهای مضر هستند.

گیلبرت می گوید فرضیه این است که این باکتری های خوب بر روی سطح ابزار و تجهیزات در حال مبارزه با باکتری های بد هستند و در صورتی که این باکتری ها نبودند، شاید عوامل بیماری زا به جای آنها، بر روی سطح تجهیزات خانه می کردند. همانطور که انتظار می رفت، تعداد انواع باکتری های کشف شده در کف کفشها بیشتر از باکتری های گوشی تلفن همراه بود و محققان با کمک گرفتن از توالی خوانی ژنتیکی باکتری های موجود در کف کفشها توانستند محیطی که فرد در آن قدم گذاشته بود را تعیین کنند.

بر اساس گزارش MSNBC، محققان قصد دارند در آینده به عنوان بخشی از پروژه "میکروبیوم زمین" با تحلیل میکروبهای شخصی هر فرد عوامل ابتلا به بیماری را در وی تعیین کنند، تا به این شکل امکان استفاده از میکروبها را به عنوان ابزاری تشخیصی و یا ردیابی مورد بررسی قرار دهند. به تدریج این امکان نیز به وجود خواهد آمد تا تاریخچه کلی میکروبی بدن انسانها مورد مطالعه قرار گیرند تا نقطه دقیق آلوده شدن به میکروبی خاص مشخص شود.

باکتری های موجود در کفش و موبایل خبرنگاران

آنچه در خانواده میکروبها و باکتری ها بر روی گوشی های موبایل و کفش خبرنگاران زندگی می کنند را می توان در نموداری که در نتیجه توالی خوانی ژنتیکی نمونه های ارائه شده در نشست سالانه انجمن علوم پیشرفته آمریکا ترسیم شده است، مشاهده کرد.

رنگ "بژ" در این نمودار نشان دهنده یکی از ریزترین سلولهای موجود بر روی گوشی های موبایل به نام "میکوپلاسما" است، سلولی که در برابر آنتی بیوتیک مقاوم است و در ابتلا به بیماری های تنفسی نقش دارد. رنگ بنفش روشن خانواده باکتریهای "موراکسلاکیا" را نشان می دهد که عامل ابتلا به بیماری چشم صورتی در میان حیوانات و بیماری های تنفسی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در انسان است.

رنگ نارنجی نشان دهنده خانواده "فینگوموناداکیا" بوده که در محیطهای خشک و آبی زندگی می کنند و برخی از نمونه های آنها می توانند پلاستیکها را تجزیه کنند.

باکتری های "استرپتوفیتا" با رنگ بنفش تیره دیده می شوند، این میکروبها به شیوه ای مشابه با گیاهان از فتوسنتز استفاده می کنند. رنگ صورتی نیز نشان دهنده باکتری های " فلاوباکتریاکیا" است که با ایجاد بیماری در ماهی ها در ارتباطند.

تایید وجود این نوع از باکتری ها بر روی گوشی های موبایل این 30 خبرنگار به این معنی نیست که باکتری های یافته شده عامل آغاز شیوع بیماری واگیردار خواهند بود. رنگهای آبی کم رنگ و قرمز رنگ نیز در نمودار نشان دهنده انواع شناسایی نشده باکتری ها هستند.

بر اساس گزارش Homemicrobiom، نکته جالب توجه دیگر این است که میزان بعضی از باکتری های خاص بر روی گوشی های موبایل بیشتر از کف کفشها بوده است، برای مثال درصد حضور باکتری "میکوپلاسما" بر روی موبایل 52 درصد و بر روی کف کفش 20 درصد بوده است. همچنین درصد وجود باکتری های مرتبط با ابتلا به مننژیت و انواع گلودرد بر روی گوشی های موبایل بیشتر از کفشها محاسبه شده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed