بر اساس یک پژوهش جدید زنان پیامک هایی طولانی تر از مردان ارسال می کنند و در این پیامک ها بیشتر از مردان از عبارت «دوستت دارم» استفاده می کنند.
به گزارش لیزنا به نقل از تلگراف، 2000 نفر در انگلیس و آمریکا مورد نظرسنجی قرار گرفتند که از این بین بیشتر از نیمی از زنان پیام هایی عاشقانه با هدف قوی تر کردن روابط با معشوق ارسال می کردند. این نوع جدیدی از پژوهش است که "روانشناسی پیامک" خوانده می شود.
این در حالی است که مردان بیشتر تمایل به ارسال پیامک های کوتاهتر و استفاده از این ابزار با هدف کارکردی هستند. آنها معمولا به گروه بزرگتری از افرادی که در دفترچه تلفن گوشی شان است پیام می دهند که این رقم به طور میانگین برابر 17 و برای زنان برابر 13 است.
هم چنین مردان بیشتر ارتباط متنی یعنی ارسال پیامک را ترجیج می دهند و به همین دلیل می توانند از مکالمات زمان گیر اجتناب کنند.
گراهام جونز که روانشناس و متخصص در حوزه ارتباطات اینترنتی است این پژوهش را به سفارش یکی از فراهم کنندگان خدمات پیام رسانی سرپرستی کرده است. وی این طور نتیجه گیری می کند:" این حقیقت که مردان با افراد بیشتری ارتباط برقرار می کنند به این معنی نیست که آنها اجتماعی تر هستند بلکه آنها دوست دارند به وسیله ارسال پیامک ارتباطات کاری داشته باشند. اما زنان اگرچه به افراد کمتری پیام می دهند اما از پیامک در جهت تعمیق روابطشان استفاده می کنند.
این مطالعه پژوهشی هم چنین نشان می دهد که جوانان با سن بین 18 تا 25 بیشتر پیامک ارسال می کنند که مقدار میانگین آن برابر با 19 پیام در یک روز یا 133 پیام در یک هفته است که این مقدار بیشتر از دو برابر هر گروه سنی دیگر است.
افرادی با سن بالاتر از 55 به طور عمده به اعضای نزدیک خانواده پیامک می دهند در حالیکه تنها 19 درصد از افراد زیر 25 سال از پیامک برای ارتباط با پدر و مادر یا خواهر و برادر استفاده می کنند.
جونز می گوید: "سن نیز در چگونگی ارسال پیام کوتاه متنی نقش خود را ایفا می کند. برای مثال در سالخوردگان از آنجایی که تایپ کردن با انگشتان نهادینه نشده است، ارسال پیام نیز چندان رایج نیست. اما در جوانان به دلیل اینکه تلفن همراه و پیامک را به عنوان یک فناوری بیشتر درک کرده اند، به طور طبیعی بیشتر نیز پیام ارسال می کنند. بنابراین اگر نوجوانان سی سال پیش به دوستانشان تلفن می کردند، اکنون به عنوان جزیی از فرایند رشد و تکامل اجتماعی به دوستانشان پیامک ارسال می کنند. در واقع دلیل اجتماعی که همان برقراری ارتباط است تغییری نکرده و فقط ابزار رایج ارتباط دستخوش تحول شده است."
هم چنین یافته های مطالعه دیگری از شرکت Ofcom نشان می دهد که ارسال پیامک اکنون رایج ترین روش در بزرگسالان برای ارتباط با سایرین در هر روز است و همین موضوع نقش تماس های تلفنی را کاهش داده است.