ویژهنامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات (اسفند 90 و فروردین 91) به مدیر مسؤولی امیرعباس تقیپور و سردبیری امیر لعلی، در 168 صفحه منتشر شد.
«بهاریه ارتباطات»، «چهره سال رسانه»، «چهره سال جامعه اطلاعاتی»، «موسیقی»، «سینما»، «تحلیل ماه»، «رویدادهای سال در حوزه ارتباطات»، «ادبیات» و «اندیشه» از پروندهها و سرفصلهای مطالب این ویژهنامه نوروزی است. همچنین در این ماهنامه، پروندهای به مناسبت سالگرد زلزله و سونامی ژاپن با عنوان «اطلاعرسانی در بحران» منتشر شده است.
ضرورت اقدامپژوهی در حوزه «مدیریت ارتباطات» عنوان سرمقاله این شماره «مدیریت ارتباطات» به قلم مدیرمسؤول است.
در این ویژهنامه یادداشتهای اختصاصی پروفسورکاظم معتمدنژاد، پروفسور یحیی کمالیپور، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر امیدعلی مسعودی، دکتر فریدون وردینژاد، دکتر علی اصغر محکی، دکتر اسماعیل قدیمی، دکتر مجید رضاییان، دکتر داوود زارعیان، دکتر مهدی کرباسیان، غلامرضا کاظمی دینان، محسن پاکآیین، دکتر محمود ترابیان، ابراهیم رستمیان مقدم، محمود احمدی، نگین حسینی، دکتر حمید ضیاییپرور، سعید معادی، علی حیدری، دکتر امیر مسعود مظاهری و سعید شهبازی در قالب «بهاریه ارتباطات» منتشر شده است.
«چهره سال فعالان رسانهای کیست؟» و «چهره سال فعالان جامعه اطلاعاتی کیست؟» پرسشهای مربوط به مطالبی است که توسط مریم محبی و سیدتقی کمالی تهیه شده و با درج نظرات 117 نفر از اساتید، کارشناسان و فعالان این دو حوزه در مورد انتخاب چهرههای برتر رسانه و جامعه اطلاعاتی در سال 90 و دلایل انتخاب آنهاست.
اما دکتر حسن بشیر نیز در سلسله مطالب خود در «مدیریت ارتباطات» که با عنوان «رسانههای بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» منتشر میشود، مهمترین محورهای گفتمانی رسانههای بیگانه در سال 1390 را بر مبنای گزارشهای خبری مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
«جایگاه تبلیغات تجاری در اقتصاد امروز ایران» عنوان پژوهش دکتر محمود دهقان طزرجانی است که برای نخستین بار در «مدیریت ارتباطات» منتشر شده است. او در این پژوهش ابتدا نگاهی گذرا بر اصول حاکم بر سه مکتب اقتصاد دولتی، اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد اسلامی داشته و سپس به جایگاه تبلیغات تجاری در این سه مکتب اقتصادی پرداخته است.
«تقدیس الفبای فارسی در تاجیکستان»، تیتر انتخاب شده برای گفتوگوی امیرعباس تقیپور با دکتر علیاصغر شعردوست، سفیر ایران در دوشنبه است. شعردوست در گفتوگوی اختصاصی با ماهنامه مدیریت ارتباطات به بیان زوایایی از اهمیت توسعه زبان فارسی در این کشور و دلایل روی آوردن برخی از کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی به الفبای لاتین پرداخته است.
«رویدادهای مهم رسانهای و ارتباطی در سال 90؛ هر ماه یک رویداد» از دیگر مطالب این ویژه نامه به قلم فاطمه عسگری آزاد است. پدیده رسانههای اجتماعی: جنگ دو قطب، ویکیلیکس: هیاهوی بسیار برای هیچ، افزایش شبکههای تلویزیونی صداوسیما، سوهان اعصابی به نام تلویزیون، حضور هنرمندان ایرانی در سطح جهان و حواشی آن، کلمهها روی لوحها جان میگیرند؟، ازدواج سلطنتی بریتانیا؛ بزرگترین شوی دنیا، افتخار رسانهای نشاندن پهپاد نصیب العالم شد، پ نه پ! گسترش هم پیدا نکنم؟ تقلید از شبکههای ماهوارهای در رسانههای داخلی، رونق فیلمهای سه بعدی: میخواهم زنده بمانم و حضورستارگان سینما روی صحنه از رویدادهای مهمی است که نویسنده به اختصار پیرامون هر یک از آنها به ارائه دیدگاه خود پرداخته است.