تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- رشد بی‌نظیر تعداد کاربران اینترنتی در دنیای عرب
- کمک دو میلیارد پوندی فیس‌بوک به اقتصاد بریتانیا
- گسترش تبلیغات بر روی فناوری‌های همراه توسط توئیتر
- همکاری ویکی‌لیکس و هکرهای ناشناس برای افشای اسرار دولت آمریکا
- کاربران اینترنت زیرک‌تر می‌شوند یا ابله‌تر؟
- تاجیکستان هم فیس‌بوک را فیلتر کرد
- تلاش آمریکا برای استرداد مالک سایت مگاآپلود
- غلام‌رضا آذری: ۱۲ مکتب در حوزه فلسفه رسانه و ارتباطات وجود دارد
- صد و یازدهمین شماره ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد
- تصاویر بخش جدیدی از دیوار چین که گوگل کشف کرد

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: سه شنبه، 16 اسفندماه 1390  

 

محمد بلوری: روزنامه‌ها به دست افراد سیاسی افتاده ‌است

 
 

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به اینکه روزنامه‌ها به دست افراد سیاسی افتاده، بیان کرد: اصل رقابت در مطبوعات از بین رفته و شأن خبرنگار پایین آمده است.  

 
 

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به اینکه روزنامه‌ها به دست افراد سیاسی افتاده، بیان کرد: اصل رقابت در مطبوعات از بین رفته و شأن خبرنگار پایین آمده است.

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند دریافت هدیه در ازای نشر اخبار که در برخی از رسانه‌ها و از سوی بعضی خبرنگاران مرسوم شده است، بیان کرد: در گذشته شرم‌آور بود که خبرنگاری به خاطر پول خبر چاپ کند. به خاطر می‌آورم که یک سال در روزنامه کیهان برایم 4 سکه دونیم پهلوی به عنوان عیدانه آوردند. آن زمان خیلی عصبانی شدم و فکر کردم توهین بزرگی به من شده ‌است.

وی ادامه داد: اما این روزها می‌بینم که در بعضی از سازمان‌ها هدیه‌های نقدی به خبرنگاران داده می‌شود و روزنامه‌نگاران نیز به راحتی این هدایا را می‌‌پذیرند.

بلوری با اشاره به اینکه یکی از دلایل عمده این موضوع مشکلات مادی و دستمزد اندک روزنامه‌نگاران است، تصریح کرد: خبرنگاران در شرایط اقتصادی کنونی با حقوقی که دریافت می‌کنند، واقعا نمی‌توانند زندگی کنند و گاهی اوقات چاره‌ای جز دریافت این هدایا ندارند.

وی تأکید کرد: شاید اگر مسئولین روزنامه‌ها مشکل دستمزد نیروهای خود را حل کنند، بسیاری از مشکلات کنونی رفع ‌شود.

بلوری به مشکل دیگری که در حال حاضر در مطبوعات وجود دارد، اشاره کرد و گفت: این روزها عرصه خبرنگاری باز شده است. در گذشته برای ورود به عرصه خبر باید دوره‌های ویِژه‌ای را می‌گذراندیم. من 6 ماه دستیار یک خبرنگار بودم تا بالاخره بعد از 6 ماه به عنوان یک خبرنگار درجه دو و سه پذیرفته شدم.

به گفته این پیشکسوت روزنامه‌نگار، در آن سال‌ها خبرنگاران به لحاظ اخلاقی نیز شناسایی می‌شدند و بر اساس این اخلاقیات افراد را برای مصاحبه با وزرا و مسئولین معرفی می‌کردند. هیچ مسئولی در آن زمان به خودش این اجازه را نمی‌داد که به خبرنگاری پیشنهادی بدهد. مسئول خود را موظف به پاسخگویی می‌دانست.

وی تأکید کرد: امروز درهای مطبوعات باز شده است و هر کسی می‌تواند به راحتی وارد روزنامه می‌شود و حتی از همان بدور ورود حکم دبیر سرویسی دریافت می‌کند.

بلوری با اشاره به اینکه این روند شأن خبرنگار را پایین آورده است، تصریح کرد: وقتی مسئولی می‌بیند که خبرنگار به راحتی هدیه می‌پذیرد، ‌دیگر ارزشی برای کار او قائل نیست. مسئول خبرنگار را واسطه‌ای می‌بیند که با دریافت مبلغی می‌تواند آنچه مورد نظر او است، منتشر کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مدیران مسئول برای شخصیت روزنامه‌نگاران ارزشی قائل نیستند، گفت: در گذشته اگر برای مصاحبه‌ای با یک مسئول انتخاب می‌شدیم، ‌موظف بودیم که یک روز کامل در آرشیو روزنامه و در میان مصاحبه ‌و مطالب اطلاعات دقیقی را به دست آوریم. زمان مصاحبه آنقدر اطلاعات در دست داشتیم که حتی صحبت‌های مسئول را پرسش‌های فرعی قطع می‌کردیم.

بلوری افزود: بخشی از مسئله از مدیران رسانه‌ها نشأت می‌گیرد. مدیران روزنامه‌ها در حقیقت روزنامه‌نگار نیستند، سیاستمدارانی هستند که تنها برای موقعیت سیاسی خود تلاش می‌کنند. برای آنها اهمیتی ندارد که روزنامه کار کند. برایشان کافی است که خبرنگاران پای اینترنت و ماهواره بنشینند و همان حرف‌ها را در روزنامه تکرار کنند.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: اگر در گذشته ساعت 9 صبح روزنامه‌نگاری در تحریریه می‌نشست، با او برخورد می‌کردیم. اساس کار بر خبر و تولید خبر و بر پایه رقابت و سیستم تنبیه و تشویق بود. مدیر روزنامه نیز همواره نظارت می‌کرد و هدفش پیشرفت روزنامه بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مدیران جدید به روزنامه عشقی ندارند، تأکید کرد: به این ترتییب ارزش کار کم می‌شود. روزنامه‌نگار حرفه‌ای تربیت نمی‌شود و دریافت هدیه و پول بابت انتشار اخبار تبدیل به امری طبیعی می‌شود. مردم دیگر به این نشریه اطمینان ندارند و به همین دلیل نیز تیراژ روزنامه‌ها تا این اندازه کاهش پیدا می‌کند.

بلوری تاکید کرد: روزنامه‌ها به دست افراد سیاسی افتاده و همین موضوع اصل رقابت در مطبوعات را از بین برده‌ است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed