معاون مجازی سازمان صدا و سیما صبح دوشنبه ـ دوم مرداد ماه ـ در نشستی خبری حاضر شد و ضمن تشریح برنامههای جشنوارههای فیلم كوتاه و پویانمایی فضای مجازی، از راهاندازی آیپی مدیا (رسانهی مهر) خبر داد.
به گزارش ایسنا، لطفالله سیاهكلی دربارهی آیپی مدیا گفت: سازمان صدا و سیما فرصتی را فراهم كرده تا به رسانهای بر روی بستر اینترنت برسیم. این سیستم با دو مگابایت سرعت در ثانیه بر روی سطح تلفن است و مردم میتوانند صوت و تصویر درخواستی ، اینترنت، موتور جست وجوگر و سایر خدماتی كه لازم دارند روی آن دریافت كنند.
او ادامه داد: قابلیت دسترسی به كانالهای تلویزیون بسیار زیاد و تقریبا نامحدود است و امكان دستری به آن از طریق كابل نوری و تلفن فراهم شده است.
سیاهكلی در توضیح بیشتر درباره این سیستم عنوان كرد: این تلویزیون یك تلویزیون كابلی نیست. معمولا در دنیا سیستمهای این چنینی با عنوان آیپی تیوی معروف است اما سیستمی كه ما راهاندازی كردهایم آیپی مدیا است؛ یعنی همهی رسانهها بر روی آن قرار دارند. معمولا تلفن، اینترنت، فكس و تلویزیون جدا از یكدیگر هستند اما بر روی آیپی مدیا كه نام فارسیاش را «رسانه مهر» گذاشتهایم، همه آنها به صورت هم زمان قابل دسترسی هستند.
سیاهكلی ادامه داد: آیپی مدیا تولید خودمان است و در تولید آن با هیچ گزینه خارجی مشاركت نداشتهایم. نرم افزار و سخت افزار آن كار خودمان است در حال حاضر در تهران نزدیك به هزار مشترك از این سیستم استفاده میكنند و امیدوارم با همكاری همه رسانهها و همدلی آنها استفاده از آن فراگیر شود.
او همچنین تاكید كرد: سیستم ما با هزینههای اندك فنی قابلیتهای بالایی دارد و بر روی بستر مخابرات تلفن فعالیت میكند. به همین دلیل هزینهها كم و سرعت انتشار بالاست. بنابراین امیدواریم طی سالهای آینده در تمام كشور قابل استفاده باشد.
معاون مجازی سازمان صدا و سیما همچنین دربارهی هزینههای آیپی تیوی توضیح داد: این سیستم هزینه اشتراكی معادل هزینه ایدیاسال دارد و بین حدود 10 تا 12 هزار تومان به صورت ماهانه هزینه خواهد برد.
***
لطف الله سیاهكلی بخش دیگری از این نشست را به تشریح فعالیتهای نخستین جشنواره فیلم كوتاه و پویانمایی فضای مجازی اختصاص داد و اعلام كرد، این جشنواره كه به فیلمها و انیمیشنهای زیر پنج دقیقه میپردازد، بر روی دو سایت مهرنما و باشگاه ایرانیان قابل دسترسی است و قرار است به صورت سالیانه برگزار شود. جشنواره امسال از امروز شروع میشود و مهلت ارائه آثار تا 15 مهرماه خواهد بود.
او گفت: دهم آبان ماه اختتامیه اولین دوره جشنواره برگزار میشود و با توجه به دو بخش جشنواره و برگزیدگان ویژه، اول، دوم و سوم حدود 60 جایزه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
لطفالله سیاهكلی همچنین اشارهای به فضای مجازی كرد كه نوع و كاركرد رسانهها را تغییر داده و افزود: تا به این تاریخ رسانهها شامل كتب، مجله، رادیو و تلویزیون توسط متخصصیان اداره میشدند و اندیشههای متخصصین برای مردم منتشر میشد. در دوره جدید دو اتفاق افتاد كه فضا را عوض كرد. یكی اینكه در كنار متخصصان تولید محتوا برای كاربران هم فراهم شد یعنی كاربران از یك سو میتوانند مصرف كننده و از سوی دیگر تولید كننده باشند. از سوی دیگر هم امكان ایجاد رسانه توسط مخاطب فراهم شد. تا به امروز رسانهها توسط افراد خاصی ایجاد میشدند كه از نهادهای دولتی و حكومتی مجوز میگرفتند، اما با توجه به رسانههای نوین هر كاربری میتواند برای خودش رسانه ایجاد كند. این دو اتفاق در تولید محتوای انبوه دگرگونی ایجاد كرده و باعث شده حافظه تاریخی مردم افزایش پیدا كند، چرا كه هیچ اطلاعاتی از فضای وب پاك نمیشود.
سیاهكلی افزود: سازمان در بیش از دو سال گذشته به این نتیجه رسیده كه معاونت جدیدی به نام معاونت رسانه مجازی ایجاد كند این معاونت برای كامل كردن چرخه رسانه یك سازمان ایجاد شد. از آنجایی كه رسانهها معمولا یك طرفه هستند چنین سیستمی نمیتواند با مخاطب تعامل پرقرار كند به همین دلیل بود كه سازمان تلاش كرد تا با استفاده از تكنولوژیهای نوین از رسانههای جدید بهره بگیرد كه حداقل فعالیت آن مكمل بودن رسانه ملی است. در حال حاضر نیز ما چندین سایت اینترنتی را ایجاد كردهایم كه با مخاطبان در ارتباط هستند.
معاون مجازی سازمان صدا و سیما اذعان كرد: خیلی از كشورها نزدیك 20 سال است كه تولید محتوا دارند و محتواهای خوب و بدی را عرضه میكنند اما ما به عنوان جامعه ایرانی مسلمان سهم محدودی در ارائه اطلاعات داشتهایم. اكثر اطلاعاتی هم كه درباره ما روی فضای وب وجود دارد، توسط دشمنان تهیه شده و اگر فعالیت درستی انجام دهیم به تحلیل مقام معظم رهبری، برد با ماست.
او تاكید كرد: برگزاری این جشنواره نیز برای شناساندن ایران در فضای مجازی و جهانی شدن آن است؛ ما در هشت محور به فعالیت میپردازیم؛ خانواده، تمدن اسلامی و ایرانی و هویت ملی، جوان مسلمان و دنیای معاصر، بیداری اسلامی، ایرانشناسی، ایران 1404 و شعار سال جزو این موضوعات هستند. همچنین قوانینی در نظر گرفته شده است كه مسؤولیت معنوی آثار را به شركتكنندگان میسپارد. به علاوه شركتكنندگان باید اخلاق رسانهای را هم رعایت كنند.