تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: جمعه، 25 آذرماه 1390  

 

فیس‌بوکی‌ها در سال ۲۰۱۱

 
 

نگاهی آماری به دنیای استتوس‌های فیس‌بوکی در سال ۲۰۱۱  

 
 

فیس‌بوک برای سومین سال متوالی، اطلاعات جذابی درباره فعالیت‌های کاربرانش در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده است. این بار در قالب اینفوگرافیک، فیس‌بوک نشان داده که کاربرانش بیشتر به چه موضوعاتی در جهان توجه نشان داده‌اند.

با نزدیک شدن روزهای پایانی سال ۲۰۱۱ باز هم بازار ارائه آمار و تحلیل‌ها داغ شده است. شبکه‌های اجتماعی آنلاین در سالی که گذشت رشدی بی‌سابقه داشتند و حالا فیس‌بوک و توییتر هم در این میان با تحلیل داده‌های به دست آمده از فعالیت‌های کاربران‌شان، اطلاعاتی آماری منتشر کرده‌اند که از جهات بسیاری می‌تواند برای کاربران آنها جذاب باشد.

استتوس در سیر تکامل فیس‌بوک، نقش مهمی ایفا کرده و تحولات گوناگونی را هم پشت سر گذاشته است. آخرین تحول درباره استتوس‌ها، افزایش تعداد کاراکترهای آنها بود؛ سقف تعداد کاراکترهای استتوس‌های فیس‌بوکی ۶۳ هزار کاراکتر شده است. حالا فیس‌بوک بار دیگر با تجزیه ترافیک و تحلیل داده‌های بیش از ۸۰۰ میلیون کاربری که دارد، نشان داده که کدام موضوعات، عبارات و کلیدواژه‌ها بیشتر مورد توجه کاربران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آنلاین جهان بوده‌است.

این آمار با تحلیل داده‌هایی به دست آمده که به ۷۰ زبان گوناگون از کاربران ۲۳۶ کشور جهان در فیس‌بوک منتشر شده است. این اطلاعات به مخاطبان کمک می‌کند تا بفهمند شهروندان جهان مجازی در فیس‌بوک بیشتر از چه می‌گویند و چه مسائلی بیشترین توجه را جلب می‌کند. این سری از گزارش‌ها، از سال ۲۰۰۹ و با عنوان «ممولوژی» (واکاوی خاطرات) منتشر می‌شود.

سه مرگ در کانون توجه کاربران

مرگ سه چهره جهانی در سال ۲۰۱۱، از جمله موضوعاتی بود که کاربران بیشترین توجه را به آن نشان داده‌اند و بیش از هرچیز درباره آنها گفته‌اند و نوشته‌اند و مطالب مربوط به آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. مرگ اسامه بن‌لادن، استیو جابز و امی واین‌هاوس. مرگ بن‌لادن در این میان، در جایگاه نخست نشسته. در ماه اوت ۲۰۱۱، نزدیک به ۱۰ درصد استتوس‌های فیس‌بوکی به زبان انگلیسی درباره مرگ بن‌لادن بود. مرگ استیو جابز، بنیان‌گذار کمپانی اپل در جایگاه پنجم و مرگ امی واین‌هاوس، خواننده مشهور انگلیسی در جایگاه هفتم.

مسابقه فینال لیگ راگبی آمریکا (سوپربول) و پوشش آن در شبکه‌های اجتماعی هم آن‌قدر گسترده بود که در جایگاه دوم ترندهای فیس‌بوکی قرار گرفته است. کیسی آنتونی، مادری که به اتهام قتل کودک پنج‌ساله‌اش محاکمه و سپس تبرئه شد هم چنان در معرض توجه کاربران فیس‌بوکی بود که در جایگاه سوم قرار گرفته است.

ماجرای «ازدواج سلطنتی» ویلیام و کیت در انگلیس هم شبکه‌های اجتماعی را فتح کرد. شاید به کمتر مراسم ازدواجی در جهان تا این اندازه توجه شده باشد. ازدواج ویلیام و کیت در جایگاه ششم قرار گرفته. جایگاه هشتم از آن بازی مشهور Call of Duty است که انتشار نسخه جدیدش همچون بمب خبری فیس‌بوک و توییتر را درنوردید.

با آغاز حملات نیروهای ناتو به لیبی و ترک خوردن پایه‌های دیکتاتوری ۴۲ ساله معمر قذافی، مساله این کشور هم در کانون توجه کاربران فیس‌بوک قرار گرفت. لیبی، قذافی و ماجراهای پیرامون آن در جایگاه نهم قرار گرفتند. پس از آن، طوفان «ایرنه» در آمریکای شمالی آمده و در جایگاه دهم قرار گرفته است.

پربیننده‌ترین گزارش‌ها و داستان‌های جهان در سالی که گذشت

در کنار آمار مربوط به موضوعات مورد توجه کاربران که در استتوس‌ها منعکس شده، فیس‌بوک فهرستی از پربیننده‌ترین گزارش‌های خبری به اشتراک گذاشته شده در این شبکه اجتماعی را هم منتشر کرده است. حادثه فوکوشیمای ژاپن در صدر این فهرست قرار گرفته؛‌ فاجعه‌ای بزرگ و تلخ که هم‌چنان هم در ذهن مردم جهان مانده و بسیاری از ژاپنی‌ها هنوز با پیامدهای غیرمنتظره آن درگیرند.

نامه‌ای که خواهر استیو جابز پس از مرگ او در ستایش شخصیت‌اش نوشت و در نیویورک‌تایمز منتشر شد هم از پربیننده‌ترین‌ها است. یکی از گزارش‌هایی که پیت کشمور، بنیان‌گذار وب‌سایت مشبل درباره تحولات آینده فیس‌بوک پس از عمومی‌سازی «تایم‌لاین» نوشته هم در میان پربیننده‌ترین گزارش‌ها است. گزارشی از نیویورک‌تایمز درباره سیستم آموزشی در سراسر جهان نیز در این فهرست قرار گرفته است.

یک ویدئو از سگی وفادار در ژاپن که در میانه زلزله و سونامی، صاحبش را رها نکرده و در پی او می‌گردد، از جمله آیتم‌های پربیننده فیس‌بوک در سال ۲۰۱۱۱ بوده است. یک ویدئوی پربیننده دیگر هم تصاویر جالبی است از گفت‌وگوی دو کودک دوقلو.

یک گزارش از اسوشیتد پرس درباره به دام انداختن یک کروکودیل غول‌پیکر در روستایی در فیلیپین هم به‌طور عجیبی در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شده و میلیون‌ها بار "ری‌شر" شده است. یک مقاله در هافینگتون‌پست که اساس استدلالش این است که «زنانی که علاقه شدیدی به ازدواج کردن نشان می‌دهند، معمولا مجرد باقی می‌مانند» هم در این فهرست قرار گرفته به همراه گزارشی درباره قوانین جدید مالیاتی در آمریکا که در نیویورک‌تایمز منتشر شده است.

منبع: وب‌سایت دویچوله
نویسنده: احسان نوروزی

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed