تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: ویکی‏ها

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 23 آذرماه 1390  

 

ویکی‌پدیا اعتصاب می‌کند

 
 

جیمی ویلز، بنیانگذار ویکی‌پدیا به تازگی اعلام کرده که این دایره‌المعارف در اعتراض به قوانین جدید آمریکا که حریم خصوصی آنلاین افراد را محدود می‌کند، به طور موقت فعالیت خود را متوقف خواهد کرد. 

 
 

روزنامه فناوران اطلاعات، منبع تلگراف، ترجمه‌ی نسترن صائبی - جیمی ویلز، بنیانگذار ویکی‌پدیا به تازگی اعلام کرده که این دایره‌المعارف در اعتراض به قوانین جدید آمریکا که حریم خصوصی آنلاین افراد را محدود می‌کند، به طور موقت فعالیت خود را متوقف خواهد کرد. بر اساس قانون جدید آمریکا با عنوان SOPA، گوگل، فیس‌بوک و توییتر دسترسی به چندین سایت را از طریق سرویس‌های متعلق به خود بلوکه کردند.

این قانون موجب اعتراض گسترده کاربرانی شده است که معتقدند با تداوم این شیوه دیگر آزادی بیانی در اینترنت وجود نخواهد داشت و هر سایتی که به انتشار مطالبی بر ضد سیاست‌های دولت آمریکا بپردازد، مسدود خواهد شد. اگر چه بلوکه کردن سایت‌های یاد شده به جرم نقض حقوق مالکیت معنوی و فروش کالاهای تقلبی و غیر اصل انجام شده، اما صاحبنظران می‌گویند که از این روش در آینده برای مسدود کردن سایت‌های سیاسی و اجتماعی مخالف دولت هم استفاده می‌شود.

بر اساس قانون SOPA شرکت‌های تبلیغاتی حق همکاری با سایت‌های یاد شده را هم نخواهند داشت و به همین علت تداوم حیات بسیاری از این سایت‌ها که به آگهی تبلیغاتی وابسته هستند، متوقف می‌شود. همچنین لینک این سایت‌ها نباید در موتورهای جست‌وجوگر و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده شود و متخلفان مجازات می‌شوند.

جیمی ویلز با اشاره به این قانون، خاموشی موقت ویکی‌پدیا را راهکاری برای اعتراض به آن دانست و گفت: متوقف کردن اجرای قانون SOPA نیاز به یک اعتراض دسته جمعی دارد. وی در صفحه شخصی‌اش نوشت: فکر می‌کنم اگر تهدیدی از سوی این قانون وجود داشته باشد، در ابتدا باید تاثیر مثبتی بر نحوه فکر کردن قانونگذاران بگذاریم. وی افزود: به نظر من قانونگذاران این کشور هنوز از میزان قدرت ما چیزی نمی‌دانند. آنها از جنبش عمومی در این زمینه وحشت دارند و ما در موقعیت بی‌نظیری قرار داریم تا این جنبش را آغاز کنیم. ویلز همچنین گفت:‌ اعتصاب اجتماعی در نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا در سرتاسر جهان اعضای کنگره قانونگذاری آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد. وی تمامی کاربران ویکی‌پدیا را به شرکت در این جنبش دعوت کرد و از آنها خواست که دیدگاه‌های خود را در مورد این قانون بیان کنند تا در نهایت یک رای‌گیری کلی راه‌اندازی کنند.

اعتراض ویکی‌پدیا به دولت ایتالیا در گذشته

ویکی‌پدیا در گذشته نیز دست به چنین اعمال فشارهای سیاسی زده است، اما نه در این مقیاس بزرگ. به طور مثال، به مدت سه روز در ماه اکتبر گذشته، بازدیدکنندگان نسخه ایتالیایی ویکی‌پدیا با حذف مطالب ایتالیایی زبان در این سایت مواجه شدند.

ویکی‌پدیا این کار را در اعتراض به قانون جدید دولت ایتالیا انجام داد. ویکی‌پدیا با انتشار بیانیه‌ای، از قانون جدید دولت ایتالیا انتقاد و محتوای ایتالیایی را در این سایت
حذف کرد.

بر اساس پیش‌نویس لایحه‌ای که دو ماه پیش از سوی دولت سیلویو برلوسکونی در خصوص اصلاح مطالب و محتویات پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مطرح شد، همه رسانه‌ها از جمله ویکی‌پدیا موظف شدند همه مطالب خود به ویژه مطالب مربوط به شخصیت‌ها و افراد را در مدت ۴۸ ساعت اصلاح کنند.

ویکی‌پدیا با اشاره به این قانون و در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنین کاری با توجه به ماهیت این پایگاه اطلاع‌رسانی کاری دشوار و تقریبا غیرممکن است، چراکه هر کاربر می‌تواند به سلیقه خود محتوای آن را تولید و یا اصلاح کند، بنابراین کنترل و نظارت بر صحت مطالب از سوی گردانندگان ویکی‌پدیا غیر ممکن است.

ویکی‌پدیا در این بیانیه که در صفحه ایتالیایی خود منتشر کرد، به کاربران اعلام کرد شاید به زودی مجبور شود همه اطلاعات به زبان ایتالیایی را در این پایگاه اطلاع رسانی حذف
کند.

کاربران ایتالیایی در زمان مراجعه به ویکی‌پدیا با این جمله روبه‌رو شدند: "صفحه‌ای که می‌خواهید موجود، اما پنهان شده است و این خطر وجود دارد که به زودی مجبور به حذف واقعی آن شویم."

در این بیانیه همچنین آمده بود: هر کس که از مطالب و محتویات منتشر شده روی اینترنت راضی نیست و آن را نادرست می‌داند، می‌تواند مستقیما درخواست انتشار مطلب صحیح و نقض مطلب قبلی را ارایه کند.

ویلز در این مورد گفت: پارلمان ایتالیا بلافاصله نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و از ادعای خود صرف نظر کرد.

وی افزود: بر همین اساس، فکر می‌کند که جنبش عمومی کاربران ویکی‌پدیا و حذف مطالب انگلیسی از این سایت بازخورد اعضای کنگره آمریکا را به همراه خواهد داشت.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed