تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: جمعه، 11 آذرماه 1390  

 

چگونه صحت اخبار آنلاین را بررسی کنیم؟

 
 

نکاتی درباره‌ی بررسی صحت اخبار آنلاین  

 
 

چندی پیش یک برنامه نویس کامپیوتر با راه اندازی یک وب سایت و صدور بیانیه ای ادعا کرد که تحقیقات نشان می دهد کاربران اینترنت اکسپلورر در مقایسه با کاربران سایر مرورگرها از هوش و ذکاوت پایین تری برخوردارند.

بسیاری از رسانه های مهم بین المللی مانند سی.ان.ان و بی.بی.سی در دام وی افتادند و پژوهش ادعا شده را به عنوان خبری موثق منتشر کردند.

در پی افشای جعلی بودن خبر یادشده این رسانه ها به اشتباه و کوتاهی خود در اطمینان از صحت خبر اذعان کردند.

البته در این خبر سی ان ان هنوز به کذب بودن تحقیق مذکور اشاره ای نشده است.
حال این سوال مطرح است که چگونه می توان از تکرار چنین اشتباهی که به گمراه کردن عموم مردم منجر می شود پیشگیری کرد؟

مندی جنکینز و کریگ سیلورمن که سابقه ای طولانی در عرصه روزنامه نگاری دیجیتال دارند، می گویند سازمان های خبری می توانستند با اتخاذ چند تدبیر ساده از این اتفاق جلوگیری کنند.

خانم جنکینز سردبیر در وب سایت هافینگتون پست و آقای سیلورمن سردبیر سایت OpenFile.ca با انتشار مطلبی نکات زیر را برای اطمینان از موثق بودن منابع و گزارش های دیجیتال ارائه کرده اند.

• از سایت Whois شروع کنید. با مراجعه به این سایت می توانید دریابید چه فرد یا سازمانی دامنه اینترنتی مورد نظر شما را به ثبت رسانده است.

• منبع دیگر سایت آرشیو اینترنت است که به شما اجازه می دهد تاریخچه سایت سازمان یا فرد مورد نظر را بررسی کنید.

• گوگل قابلیت جالبی در این باره دارد. با استفاده از سرویس Google Page Rank رتبه بندی سایت مورد نظر را بررسی کنید و اگر رتبه آن بالا بود به این معناست که سایت های معتبری به آن لینک داده اند.

• به این سوالات پاسخ دهید: ‌مالک سایت کیست؟ ‌آیا معتبر است؟ به زیر نویس آن مراجعه کنید و ببیند که آیا نام فرد یا سازمان مشخصی به عنوان مالک اعلام شده است یا خیر.

• با انجام یک جستجوی وبلاگی یا خبری ببینید آیا در گذشته درباره فرد یا سازمان مورد نظر مطلبی منتشر شده است که بتواند موثق بودن آن را تایید کند.

• با مراجعه به سایت Digg نظر کاربران را درباره سایت مورد نظر بررسی کنید. آیا مطالب آن به قدر کافی اعتباردارند که کاربران آن را بارها بین خود لینک کنند؟

• از طریق تلفن یا ایمیل سعی کنید که با منبع خبر تماس بگیرید. البته در صورتی که شماره تماس یا آدرس ایمیل در سایت وجود داشته باشد.

• به اسم ناشر دقت کنید. آیا اسم یک فرد معروف یا شخصیتی تاریخی است؟‌ بسیاری از ناشران کاذب تمایل دارند که از اسامی مشهور استفاده کنند.

• به آمار و ارقام مندرج در گزارش توجه کنید: ‌آیا به نظر عجیب نمی آیند؟ ‌در گزارش جعلی درباره کاربران اینترنت اکسپلورر به نظرسنجی از حداقل ۱۰۰ هزار کاربر استناد شده بود.

سیلورمن می گوید وقتی که رسانه ها می خواهند رویدادی را که از تمام جوانب آن اطلاعات تایید شده ای در اختیار ندارند، پوشش دهند، باید به طور صریح به مخاطبان خود اعلام کنند که از چه مواردی به طور قطع اطلاع دارند چه مواردی را نمی دانند یا نمی توانند صحت آن را تایید کنند.

منبع:
وب‌سایت شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران
جنیفر دورا

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed