وبسایت خبرنگاران ایران - زنان پژوهشگر در روزنامه نگاری طی تحقیقی اعلام کردند که حدود سه چهارم خبرنگاران در بریتانیا را مردان تشکیل می دهند.
گزارش «جنسیت در رسانه» همزمان با صدمین سالگرد بزرگداشت روز بین المللی زن منتشر شد. این تحقیق توسط گروه تحقیقاتی «اچو» (Echo) هدایت شد. آنها 28 رسانه برتر بریتانیایی از نظر تیراژ را بررسی کردند.
نتایج دیگر این تحقیق نشان می دهد تنها 4 درصد خبرنگاران ورزشی نویس از زنان هستند. از سوی دیگر در بخش های دیگر رسانه ها که سختی بخش ورزشی را ندارد ، مانند حوزه های فرهنگ و هنر و یا سبک زندگی بازهم تعداد خبرنگاران مرد بیشتر از زنان است . به طوریکه 49 درصد خبرنگاران بخش سبک زندگی و 70 درصد خبرنگاران حوزه فرهنگ را آقایان تشکیل می دهند.
به نظر می رسد زنان در مقامات ارشد خبری هم کمتر حضور دارند. در بیش از 80 درصد ده رسانه برتر بریتانیا مردان دو برابر زنان در مقام سردبیری هستند.
تنها در برخی رسانه ها مشاهده شده است که زنان در سمت دبیری و سردبیری هستند به طوریکه در ساندی تایمز (40 درصد)، تایمز( 39 درصد) و گاردین (37 درصد) از دبیران و سردبیران را زنان تشکیل می دهند.
اما در طیف دیگر رسانه های بریتانیا مانند سان 24 درصد و دیلی میرر تنها 21 درصد دبیران و سردبیران آن زنان هستند.
روزنامه معروف «ایندیپندنت» کمترین تعداد گزارشگران زن را در اختیار دارد به طوریکه تنها 22 درصد خبرنگاران این رسانه را زنان تشکیل می دهند.
«سو متیاس» یکی از اعضای گروه «زنان در روزنامه نگاری» بعد از انتشار این تحقیق می گوید که روزنامه های بریتانیا با توجه به نتایج این تحقیق راه درازی را در پیش دارند.
او می گوید: «عدم تعادل در جنسیت موضوع شوک آوری را آشکار کرده است و نشان می دهد که روش های گذشته هنوز زنده و پابرجاست و جایگاه خوبی هم برای خود دارد.»
او اظهار امیدواری کرد که این تحقیق بتواند بحث ها و گفت و گوهایی را در صدمین سالگرد روز بین المللی زن ایجاد کند و بتواند یک فضای عادلانه تری را در تحریریه ها و بین فعالان عرصه رسانه بسازد.»