تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: شنبه، 25 تیرماه 1390  

 

گزارش از کف خیابان، کار شاقی نیست

 
 

رفتن به حوزه‌های خبری که در آن ردی از مسئولان نیست، کار دلچسبی برای خبرنگاران است.  

 
 

روزنامه‌ی شرق، سعید ارکان‌زاده یزدی - رفتن به حوزه‌های خبری که در آن ردی از مسئولان نیست، کار دلچسبی برای خبرنگاران است.

تهیه گزارش میدانی با سر زدن به اهالی بازار، گفت‌وگو با کودکانی که در مدارس شبانه درس می‌خوانند، حضور در راهروهای دادگاه کیفری، گپ زدن با تماشاگران یک جشنواره هنری و کنجکاوی درباره کسانی که می‌خواهند به شخص خاصی در انتخابات رای بدهند، کار انرژی‌بخشی در روزنامه‌نگاری به شمار می‌رود. شاید هم می‌توان گفت که در نسل روزنامه‌نگارانی که حالا ده پانزده سال سابقه کار دارند، بودن در حوزه‌های خبری غیر حکومتی – یعنی جایی غیر از افتتاحیه‌ها، سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری - کار انرژی‌بخشی به شمار «می‌رفت».

این روزها، کمتر روزنامه‌نگاری به «کف خیابان» - تعبیری برای فضای عمومی یک حوزه خبری - می‌رود. بسیاری از روزنامه‌نگاران با آژانس یا خودروی شخصی به روزنامه می‌روند و همان مسیر را به خانه باز می‌گردند و خیابان را فراموش می‌کنند. البته روزنامه‌نگاران هم درگیر زندگی روزمره خودند اما وقتی از خیابان دور می‌شوند، دغدغه‌های افراد معمولی را فراموش می‌کنند و ناخودآگاه از زاویه‌ای روشنفکرانه با پدیده‌ها روبه‌رو می‌شوند. به همین علت وقتی روزنامه‌نگار می‌خواهد فضای اتوبوس شهری یا صف نانوایی سنگک را توصیف کند، طوری تصویر می‌سازد که انگار از یک جهنم واقعی صحبت می‌کند در صورتی که مردم عادی شبانه‌روز با این پدیده‌های طاقت‌فرسا درگیرند. همچنین به همین دلیل است که وقتی روزنامه‌نگار با یک معتاد یا خیابان‌خواب مواجه می‌شود، بیش از آن که به عمل روزنامه‌نگاری خود بپردازد، در پی کمک کردن به آن فرد آسیب‌دیده است، چون روزنامه‌نگاری که در خیابان – یعنی میدان حوزه خبری‌اش – نبوده و همه وقتش را صرف نشست‌های مطبوعاتی مدیران کل بهزیستی، وزارت بازرگانی یا قوه قضاییه کرده، با سوژه بحث این مدیران یعنی خیابان سر و کار نداشته است و با دیدن پدیده‌هایی معمولی احساساتی می‌شود.

مهجور ماندن گزارش‌های میدانی به قدری است که وقتی یک خبرنگار برای پوشش دادن یک پدیده به خیابان می‌رود – مثلا برای گزارش تجاوزهای گروهی به کاشمر یا برای گزارش انفجار پالایشگاه به آبادان می‌رود – تصور می‌کند کار خیلی بزرگی انجام داده است، در صورتی که تا همین چند سال پیش، گزارش میدانی یکی از کارهای معمول روزنامه‌نگاری به شمار می‌رفت.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed