تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: شنبه، 18 تیرماه 1390  

 

گزارشی از مرگ‌بارترین کشورها برای خبرنگاران

 
 

در سه ماهه اول امسال هم شاهد کشته شدن برخی خبرنگاران در سراسر جهان بودیم که به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر در کشورهایی همچون لیبی که شاهد درگیری بودند، بیش‌ از گذشته بود.  

 
 

در سه ماهه اول امسال هم شاهد کشته شدن برخی خبرنگاران در سراسر جهان بودیم که به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر در کشورهایی همچون لیبی که شاهد درگیری بودند، بیش‌ از گذشته بود.

به گزارش ایسنا، کمیته محافظت از خبرنگاران (CPJ) هشدار داد که با کشته شدن پنجمین خبرنگار در پاکستان در سال جاری میلادی، این احتمال وجود دارد که این کشور عنوان خطرناک‌ترین کشور دنیا برای خبرنگاران را برای دومین سال متوالی به خود اختصاص دهد.

کشف جسد خبرنگار در پاکستان

چندی پیش پلیس پاکستان جسد یک خبرنگار را در یک کانال واقع در 150 کیلومتری جنوب شرق اسلام‌آباد و در فاصله 10 کیلومتری از خودروی او پیدا کرد.

سیدسلیم شهزاد، خبرنگار 40 ساله پاکستانی که به مدت 10 سال برای روزنامه آنلاین آسیا تایمز مستقر در هنگ‌کنگ فعالیت می‌کرد، بیش‌تر اخبار و گزارش‌های خود را درباره مسائل امنیتی و تروریسم، به ویژه درباره فعالیت‌های القاعده در شبه‌جزیره هند تهیه کرده بود.

او همچنین نویسنده کتاب " درون القاعده و طالبان: فراتر از بن‌لادن و یازده سپتامبر" است که تنها چند روز پیش از ناپدید شدنش منتشر شده بود و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که او به دلیل افشاگری درباره روابط میان القاعده و ارتش پاکستان به قتل رسیده است.

پلیس پاکستان همچنین اعلام کرد که نشانه‌های موجود برروی جسد وی نشان می‌دهد او قبل از مرگش تحت شکنجه قرار بوده است.

مرگ خبرنگار تلویزیون پاکستان

اما به دنبال وقوع یک انفجار در یکی از شهرهای پاکستان، نصرالله آفریدی، خبرنگار تلویزیون پاکستان و روزنامه اردو زبان دیلی مشرق کشته شد.

شاهدان این انفجار از جاسازی ماده منفجره در خودروی این خبرنگار می‌گویند که در نزدیکی یک مرکز فروش منفجر شد.

این حادثه هنگام بازگشت او از اتحادیه‌ی خبرنگاران قومی در پاکستان‌ رخ داده و هنوز دلایل ترور این خبرنگار مشخص نیست اما پلیس تحقیقات خود را در این باره آغاز کرده است.

به گزارش سرویس رسانه ایسنا، با کشته شدن 8 خبرنگار در پاکستان در سال 2010، این کشور به عنوان خطرناک‌ترین کشور دنیا برای خبرنگاران در سال گذشته معرفی شد.

یکی از مقامات کمیته محافظت از خبرنگاران (CPJ) اظهار کرد: دولت پاکستان قادر به تامین امنیت جان خبرنگاران در مقابل حملات نیست و این ضرورت وجود دارد که صاحبان رسانه‌ها، مدیران و خبرنگاران خود با یکدیگر متحد شوند و با اتخاذ تدابیری امنیت خود را تامین کنند.

حمله به خبرنگار روزنامه‌ی اسلامی در داغستان

منابع خبری روسیه هم گزارش دادند که خبرنگار یک روزنامه‌ی اسلامی به نام السلام در جمهوری داغستان واقع در قفقاز شمالی در حمله افراد مسلح کشته شد.

مقامات پلیس جمهوری داغستان واقع در قفقاز شمالی اظهار کردند که خبرنگار روزنامه اسلامی السلام که یحیی ماگومدوف نام دارد، در حمله افراد مسلح ناشناس کشته شد.

کشته شدن دو خبرنگار در لیبی

طی ماههای گذشته، در لیبی هم دو خبرنگار که در حال پوشش دادن رویدادهای این کشوربودند، به شدت مجروح شده و در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

تیم هترینگتون،‌ یک خبرنگار و مستندساز انگلیسی که پیش‌تر به خاطر ساخت یک مستند، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، در حالی که مشغول فیلمبرداری از درگیری‌های میان نیروهای معمر قذافی و نیروهای اپوزوسیون بود، کشته شد و کریس هندروس نیز، خبرنگار عکاسی که برای وب سایت Getty Images.com فعالیت می‌کرد، هنگام عکسبرداری از اعتراضات خیابانی جان خود را از دست داد.

عکس‌های او تا به حال چندین بار مورد تحسین مجله‌ها و روزنامه‌های سراسر جهان قرار گرفته‌اند؛ وی تا به حال چندین جایزه را به خاطر عکس‌های خود دریافت کرده است که از آن جمله دریافت مدال طلای رابرت کاپا که یکی از ارزشمندترین جوایز در بخش عکاسی جنگی است.

در این میان نیز یک عکاس انگلیسی به نام گای مارتین در هنگام پوشش درگیری‌های لیبی به شدت مجروح شد و روزنامه نیویورک تایمز نیز در این زمینه گزارش داد عکاسی دیگر به نام مایکل کریستوفر براون هم مجروح شده است. اما گزارشات جدیدتری درباره وضعیت جسمانی او موجود نیست.

مرگ خبرنگار رویترز در عراق

چندی قبل یکی از خبرنگاران رویترز هم در حمله‌ی افراد مسلح به یک ساختمان دولتی در عراق کشته شد.

این خبرنگار 30 ساله‌ی رویترز که از سال 2004 با خبرگزاری رویترز در عراق همکاری داشته و نیز به عنوان فیلمبردار برای چندین سازمان رسانه‌یی دیگر فعالیت می‌کرده در حمله‌ی افراد مسلح به یکی از ساختمان دولتی در شهر تکریت عراق کشته شد.

کشته شدن سه خبرنگار هندی

به گفته یک نهاد نظارتی هند جیوتیرموی دی، خبرنگار پیشکسوت هندی سومین خبرنگاری است که طی شش ماه گذشته در این کشور کشته شده است.

وی یکی از خبرنگاران پیشکسوت این کشور بود که در حوزه نفت فعالیت داشت و نزدیک 20 سال اخبار مربوط به فساد مالی را پوشش می‌داده که در حمله چهار موتور سوار مسلح به ضرب گلوله کشته شد و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که وی به دستور سرکردگان مافیای نفت در هند کشته شده است و همچنین گفته میشود که او همکاری‌هایی با CNN داشته است.

کشته شدن چهارمین خبرنگار در فیلیپین

فیلیپین نیز شاهد کشته شدن چهارمین خبرنگار خود در سال 2011 بود.

یک خبرنگار رادیویی در فیلیپین در راه بازگشت به خانه به ضرب گلوله کشته شد و تعداد خبرنگاران کشته شده در این کشور در سال جاری میلادی به 4 تن رسید. پلیس فیلیپین اعلام کرد که دو شاهد که پیکر خونین رومئو اوله‌آ، خبرنگار رادیویی کشته شده را به بیمارستان منتقل کردند، گفته‌اند که صدای شلیک چند گلوله را شنیده‌اند.

او که تحلیلگر تندروی رادیویی بود و برای شبکه رادیویی DWEB-FM فعالیت می‌کرد و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که وی در ارتباط با شغلش به قتل رسیده است.

به گزارش سرویس رسانه ایسنا، چندی پیش گوگل برای گرامی‌داشتن یاد خبرنگاران کشته‌شده در سراسر جهان یک کانال یوتیوپ راه‌اندازی کرد و صفحات خبری آنلاین خود را ارتقاء بخشید.

این کانال یوتیوب به فعالیت‌های کاری و زندگی خبرنگاران کشته‌شده در سراسر جهان اختصاص دارد و آدرس آن youtube.com/journalistsmemorial است و از آن به عنوان نسخه دیجیتال مراسم سالانه یاد‌بود خبرنگاران کشته‌شده توسط نیوزیوم نام برده می‌شود.

نهاد نیوزیوم هر سال مراسمی را برای گرامی‌داشت یاد و خاطره خبرنگارانی که در حین انجام فعالیت‌های رسانه‌یی جان خود را از دست داده‌اند، برگزار می‌کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed