تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: نهادهای اجرایی

تاریخ ارسال: جمعه، 13 خردادماه 1390  

 

درباره‌ی ادغام وزارت‌خانه‌ها: جدول وضعیت وزارت ارتباطات در ۷ کشور

 
 

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباطات با وزارتخانه زیربنایی دولت ادغام شد. گروه فناوری های نوین خبرگزاری مهر در گزارشی ادغام وزارت ارتباطات را با وزارتخانه های زیربنایی برخی کشورها بررسی کرده است.  

 
 

خبرگزاری مهر - بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباطات با وزارتخانه زیربنایی دولت ادغام شد. مهر در گزارشی ادغام وزارت ارتباطات را با وزارتخانه های زیربنایی برخی کشورها بررسی کرده است.

طرح ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و ترابری برای اولین بار در اسفند ماه سال 83 مطرح شد اما نتیجه نهایی این تصمیم بعد از 7 سال، امروز چهارشنبه با ادغام سه وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات تحت عنوان تصویب لایحه وزارتخانه امور زیربنایی و ارتباطات ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

بررسی ادغام وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دیگر وزارتخانه ها در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که مباحث مربوط به وزارت ارتباطات هیچ رابطه ای با وزارتخانه هایی چون مسکن و راه ندارد و کشورهای پیشرفته بیشتر این وزارتخانه را با وزارتخانه هایی همچون علوم و اقتصاد ادغام کرده اند.

در این گزارش ادغام وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات 7 کشور آلمان، ژاپن، دانمارک، ایتالیا، هلند، کره جنوبی و سوئیس مورد بررسی قرار گرفته که براساس آن مشخص شده است در کشور آلمان وزارتخانه اقتصاد و فناوری، در ژاپن وزارت کشور و ارتباطات، در دانمارک وزارت ارتباطات و علوم و فناوری، در ایتالیا و هلند وزارت ارتباطات و اقتصاد، در کره وزارت اطلاعات و ارتباطات و در سوئیس وزارت راه، ارتباطات و محیط زیست وجود دارد و شکی نیست که عواملی چون رشد اقتصادی و عوامل جمعیتی، فرهنگی و محیطی در تصمیم برای ادغام این وزارتخانه ها با یکدیگر بسیار موثر است.

کارشناسان معتقدند که همزیستی ارتباطات و اقتصاد چه به صورت یک وزارتخانه تلفیقی و چه به صورت سازمانهای وابسته به وزارتخانه در کشورهای توسعه یافته خبر از اهمیت پتانسیلهای نهفته فناوری ارتباطات و اطلاعات در رشد اقتصادی می دهد.

وضعیت ارتباطات و حمل و نقل در کشورهای پیشرفته

آلمان یکی از کشورهای توسعه یافته ای است که علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی در شمار مهمترین کشورهای دنیا قرار دارد بلکه از نظر توسعه فناوری، حفظ محیط زیست، بهداشت و تحقیقات و آموزش در میان کشورهای پیشرفته جای دارد. در دولت فدرال این کشور در مجموع 14 وزارتخانه فعال هستند که از این تعداد وزارت اقتصاد و فناوری، وزارت غذا، کشاورزی و محافظت از مصرف کننده، وزارت بهداشت، وزارت محیط زیست، وزارت حفاظت از طبیعت و ایمنی هسته ای و وزارت آموزش و تحقیقات پنج وزارتخانه ای هستند که در توسعه فناوری و تحقیقات علمی و همچنین حفظ محیط زیست کوشا هستند.

کشور ژاپن نیز یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در عرصه دانش و فناوری و به خصوص فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می رود. در دولت نخست وزیری ژاپن 11 وزارتخانه فعال هستند. به دلیل مهم بودن موضوع فناوری برای کشوری چون ژاپن دو وزارتخانه به این موضوع اختصاص داده شده است. به طوری که بخش علوم و فناوری در وزارتخانه آموزش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری گنجانده شده و بخش IT و ICT زیر نظر وزارت کشور و ارتباطات قرار گرفته است. در این کشور وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل وزارت مجزایی است که وظیفه آن تنها سازماندهی امورات ترابری، زمین شهری و توریسم بوده و در امور بخش گسترده ای چون ICT دخالت نمی کند.

دانمارک یکی از کشورهای اروپایی حوزه اسکاندیناوی است که در شمار کشورهای توسعه یافته جای دارد و در این کشور وزارت علوم، فناوری و نوآوری و وزارت حمل و نقل دو وزارت کاملا مستقل است و هر یک وظایف مخصوص به خود را به عهده دارد. به نحوی که فعالیت اصلی وزارتخانه علوم ، فناوری و نوآوری در فضاهای تحقیقات، فناوری اطلاعات (IT)، نوآوری، مخابرات و آموزش عالی است. این وزارت شامل آژانس تله کام و IT ملی، آژانس علوم دانمارک و آژانس دانشگاه، فناوری و نوآوری بوده و همچنین توسعه موسسات و دانشگاهها در دانمارک از دیگر اهداف مهم این وزارتخانه هستند.

ایتالیا نیز یکی از کشورهای توسعه یافته گروه 8 است که در این کشور وزارت ارتباطات یکی از اعضای مجموعه بزرگ وزارت توسعه اقتصادی است و وزارت زیرساختها و حمل و نقل وزارت مستقلی است که به ساماندهی امور حمل و نقل می پردازد. به طوری که حتی برخلاف ژاپن که توریسم در وزارت حمل و نقل گنجانده شده است در این کشور به دلیل اهمیتی که به این صنعت مهم داده می شود وزارت جداگانه ای به امور گردشگری و جذب توریست بین المللی اشتغال دارد.

هلند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو است که در چارت وزارتخانه های دولت این کشور در مجموع 13 وزارت فعال هستند و از این میان دو وزارت "حمل و نقل، کارهای عمومی و مدیریت آب" به صورت یک وزارتخانه مستقل بوده و بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات به صورت یک آژانس و یک هیئت ریز نظر وزارت امور اقتصادی قرار می گیرد.

همچنین کره جنوبی یکی از کشورهای توسعه یافته در بخش فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی است و پس از ژاپن دومین کشور آسیایی است که در این عرصه رشد چشمگیری داشته است. به دلیل اهمیتی که این کشور برای علم، فناوری و فناوری اطلاعات قائل است وزارت علم و تکنولوژی و وزارت اطلاعات و ارتباطات به صورت مستقیم و وزارت آموزش، وزارت محیط زیست و وزارت دانش اقتصادی به صورت غیر مستقیم در توسعه علم و فناوری فعال هستند. از این میان وزارت دانش اقتصادی وظیفه توسعه فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات و اطلاعات در رشد تجارت را عهده دار است.

سوئیس نیز کشوری فدرال است و بنابراین در این کشور به جای واژه وزارت از دپارتمان استفاده می شود. در این کشور در مجموع پنج وزارتخانه وجود دارد که عبارت از دپارتمان فدرال دفاع، حوادث غیر مترقبه و ورزش، دپارتمان فدرال محیط زیست، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات، دپارتمان فدرال امور اقتصادی، دپارتمان قدرت دولت متحده، دپارتمان فدرال امور خارجه است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed