همزمان با افزایش نگرانی در مورد نقض حریم شخصی کاربران اینترنت به علت سوءاستفاده شرکتهای تبلیغاتی، تلاش برای کنترل عملکرد آگهی دهندگان در فضای مجازی در نقاط مختلف دنیا شدت گرفته است.
به گزارش فارس به نقل از پی سی مگ، مقامات اتحادیه اروپا قصد دارند با وضع قوانین سخت گیرانه مانع جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران از طریق آگهی های آنلاین شوند و کنترل این مساله را به دست کاربران بسپارند.
طی چند سال اخیر شرکت های ارائه دهنده تبلیغات در فضای مجازی با هدف پی بردن به علائق و سلایق کاربران کوکی ها و فایل های مشابهی را در تبلیغات خود پنهان می کنند تا عملکرد کاربران و سایت های محبوب آنها در اینترنت را ردگیری کنند. این مساله که به معنای نقض حریم شخصی کاربران است موجب نارضایتی شدید مردم و مدافعان حقوق مدنی شده است.
به همین علت اداره تبلیغات اینترنتی موسوم به IAB در اروپا اعلام کرده که دستورالعمل هایی برای تبلیغات در فضای مجازی تعریف کرده و بر همین اساس ردگیری رفتار آنلاین کاربران توسط شرکت های تبلیغاتی تنها در صورت موافقت و رضایت آنها ممکن خواهد بود.
این دستورالعمل که به Cookie Directive مشهور شده از 25 می اجرایی خواهد شد و بر اساس آن شرکت های تبلیغاتی ملزم خواهند شد تا قبل از نصب کوکی های ردگیر در آگهی های خود رضایت کاربران را جلب کنند.
این کوکی ها اطلاعات مربوط به مشخصات مرورگر، سایت های مورد مراجعه، محل اقامت کاربر جمع آوری کرده و برای سرورهای شرکت های آگهی دهنده ارسال می کنند.