تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: شنبه، 7 اسفندماه 1389  

 

شبکه‌ی اجتماعی «کوآرا»: سوالت را از یک گیگ مشهور بپرس!

 
 

ایده‌ی «سوال و جواب» از سال‌ها پیش در وب، دست‌مایه‌ی تاسیس سایت‌ها و فروم‌ها بوده است. اما «کوآرا>» شبکه‌ی اجتماعی است که از این ایده به شکلی منحصر به‌فرد استفاده می‌کند.  

 
 

دویچوله، فرناز سیفی - ایده‌ی «سوال و جواب» از سال‌ها پیش در وب، دست‌مایه‌ی تاسیس سایت‌ها و فروم‌ها بوده است. اما «کوآرا» شبکه‌ی اجتماعی است که از این ایده به شکلی منحصر به‌فرد استفاده می‌کند.

«بهترین هتل‌با قیمت مناسب در شهر بارسلونا کجاست؟»

«کدام شرکت سیم‌کارت‌های تلفن ارزان‌تری در آلمان عرضه می‌کند؟»

«چطور می‌شود یک عکس را بدون داشتن نرم‌افزار فوتوشاپ به شکل آنلاین ادیت کرد؟»

«مهم‌ترین ویژگی‌های یک استارتاپ موفق چیست؟»

«چطور می‌توان فالوئرهای بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشت؟»

این‌ها نمونه‌هایی از سوال‌هایی است که در شبکه اجتماعی «کوآرا» پرسیده می‌شود.

این شبکه‌ی اجتماعی براساس یک ایده‌ی ساده شکل گرفته است: اعضا هر سوالی که دارند را پست می‌کنند و دیگران به سوال او جواب می‌دهند. سوال‌ها مرز و محدودیتی ندارد. از معرفی هتل گرفته تا سوال‌های سخت‌افزاری کامپیوتر، از پیدا کردن فلان آهنگ خواننده‌ای نه‌چندان شناخته‌شده تا معرفی بهترین استخر در فلان محله‌ی شهری اروپایی.

ویژگی منحصر به‌فرد «کوآرا»

برخی می‌گویند ایده‌ی «کوآرا» نه تازه است و نه خاص. پیش از این «یاهو انسرز» از سال‌ها پیش با همین خاصیت پا به دنیای تکنولوژی گذاشت و حتا قبل او آن، گوشه‌وکنار وب پر از پرتال‌ها و فوروم‌هایی بوده و هست که کاربران می‌توانند سوال خود را مطرح کنند و دیگر کاربرانی که درباره‌ی موضوع سوال اطلاعاتی دارند، به سوال جواب دهند.

اما آن‌چه که «کوآرا» را از دیگر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، حضور گیگ‌های بزرگ دنیای وب در این شبکه اجتماعی است که به سوال‌های کاربران جواب می‌دهند.

درباره‌ی «ای او ال» سوالی دارید؟ استیو کیس، یکی از بنیان‌گذاران «ای او ال» در «کوآرا» عضو است و به سوال‌های شما پاسخ می‌دهد. سوالی و مشکلی درباره‌ی «نت اسکیپ» برای شما پیش امده است؟ مارک اندرسون که یکی از بنیان‌گذاران اصلی «نت اسکیپ» است حاضر و آماده جواب دادن به سوال و مشکل شما در «کوآرا» است. سوالی درباره‌ی «فیس‌بوک» و ریزه‌کاری‌های این شبکه‌ی اجتماعی محبوب دارید؟ داستین موسکوویچ، یکی از بنیان‌گذاران «فیس‌بوک» و از مدیران ارشد سابق این غول دنیای سایبر هم در «کو‌آرا» عضو است و به سوال‌های کاربران پاسخ می‌دهد.

کاربران عضو این شبکه می‌گویند در «کو‌آرا» می‌دانی که برای سوالت جوابی با استاندارد بالا، از منبعی مطمئن و ماهر دریافت خواهی کرد. حتا اشتون کوچر، هنرپیشه‌ی محبوب تین‌ایجرها که یک توئیترباز قهار است هم در «کو‌آرا» حضور دارد و به سوال‌های کاربران درباره‌ی دنیای بازیگری، مجری‌گری و توئیتر پاسخ می‌دهد.

زوج خلاق بنیان‌گذار «کو‌آرا»

چارلی شیور و آدام دی آنجلو، هر دو از مهندسان جوان «فیس‌بوک» بودند. چارلی بیست و نه ساله لیسانس مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه هاروارد گرفت و تیم جوان و خلاق «فیس‌بوک» پیوست. آدام بیست و شش ساله هم لیسانس مهندسی کامپیوتر را از انستیتیو تکنولوژی کالیفرنیا گرفت. در همان دوران دانشگاه بود که با مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار اصلی «فیس‌بوک» آشنا شد و بعدها به تیم جوان «فیس‌بوک» پیوست.

چارلی شیور و آدام دی آنجلو، سال ۲۰۰۹ از «فیس‌بوک» استعفا دادند تا با همکاری یک‌دیگر «کو‌آرا» را تاسیس کنند. آدام دی آنجلو می‌گوید: «ایده‌ی سوال و جواب از ان ایده‌هایی است که هرچند سال‌هاست در وب سایت‌ها و فروم‌هایی براساس این ایده ساخته شده، اما هنوز هیچ سایت یا شبکه‌ی اجتماعی واقعاً خوب و به دردبخور و حرفه‌ای با این ایده تاسیس نشده است.»

نسخه‌ی بتای «کو‌آرا» در دسامبر ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و از ژانویه ۲۰۱۰ به شکل عمومی در دسترس همه قرار گرفت.

«کوآرا» چطور کار می‌کند؟

کافی است با ایمیل آدرس خود شناسه‌ی کاربری در «کوآرا» بسازید. سوال خود را در صفحه‌ی پروفایل خود پست کنید، کاربران دیگر به سوال شما جواب می‌دهند. هم شما و هم دیگر کاربران می‌توانید هر نظر و پاسخی را «آپ ووت» یا «داون ووت» کنید. «آپ ووت» خاصیتی مثل همان دکمه‌ی لایک «فیس‌بوک» یا «فرندفید» دارد و «داوت ووت» خاصیت دکمه‌ی دیسلایک که مدت‌هاست کاربران شبکه‌های مجاوی مثل «فیس‌بوک» یا «گوگل‌ریدر» از کمبود آن شکایت دارند. وقتی به جوابی «داوت ووت» دهید، یعنی جواب کافی و خوب و به دردبخور نبوده است.

بعد از آنکه تعداد جواب‌ها به تعداد مشخصی رسید، می‌توان بخشی با عنوان «خلاصه‌ی پاسخ‌ها» ساخت که مجموع بحث‌ها و پاسخ‌های کاربران درباره‌ی موضوع مشخص را در آن قرار داد. بعدها هرکس همین سوال یا سوال مشابه‌ای را در «کوآرا» مطرح کند، این «خلاصه‌ی پاسخ‌ها» با یک جست‌وجوی ساده در دسترس او قرار می‌گیرد تا از نتیجه بحث‌های قبلی استفاده کند. این «خلاصه‌ی پاسخ‌ها» به شکل ویکی است و کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند پاسخ‌ها را تصحیح کرده و موارد تازه‌ای را به آن اضافه یا کم کنند.

بنیان‌گذاران «کوآرا» اخیراً یک گزینه‌ی وبلاگ‌نویسی هم به سایت اضافه کرده‌اند و کاربران می‌توانند درباره‌ی سوال و جواب‌های مربوط به آن پست وبلاگی هم در این شبکه‌ی اجتماعی بنویسند.

«کوآرا»: آینده‌ی وبلاگ‌نویسی

این خصیصه که بخشی از مغزهای تکنولوژی و مهم‌ترین گیگ‌های وب در «کوآرا» حضور فعال دارند و سوال کاربر را بهترین متخصصان آن حوزه جواب می‌دهند، قابلیتی است که تا به حال در این اندازه و شکل تجربه نشده است. یک تحقیق نشان داده است که سوال‌هایی که با «کجا؟»، «چطور؟» یا « چی؟» در «کو‌آرا» پرسیده می‌شود بیشترین بازخورد و جواب‌ها را می‌گیرد. برعکس سوال‌هایی که با «چرا؟» پرسیده می‌شود، کمتر بازخورد و جواب به‌دردبخور دریافت می‌کند. از قرار کاربران فعلی این شبکه‌ی اجتماعی چندان علاقه‌ای به «چرایی» امور ندارند.

هنوز زود است که درباره‌ی آینده‌ی «کوآرا» قضاوت کرد. این شبکه‌ی اجتماعی یک سال بعد از افتتاح حالا ماهانه دویست هزار ویزیتور تازه جذب می‌کند. این رقم در مقایسه با ویزیت‌های نجومی شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس‌بوک» با صد و پنجاه و چهار میلیون ویزیتور یا توئیتر با بیست و پنج میلیون ویزیتور، ناچیز است. اما رقمی است مشابه ویزیت «فیس‌بوک» در سال ۲۰۰۶ یا توئیتر در سال ۲۰۰۷ .

مجله‌ی" فورچن" نام چارلی شیپور و آدام دی آنجلو را به عنوان دو تن از «باهوش‌ترین افراد دنیای فن‌آوری» در سال ۲۰۱۰ اعلام کرده است. «کوآرا» حالا هجده کارمند دارد که برخی از آن‌ها همکاران سابق دی آنجلو و شیپور در «فیس‌بوک» بودند که این غول دنیای شبکه‌های اجتماعی را ترک کردند تا ایده‌ی «سوال و جواب» را به بهترین شکل بسط دهند. یکی از مدیران «توئیتر» نیز چندی قبل از کارش استعفا داده و به تیم جوان «کوآرا» پیوست.

رابرت اسکوبل، وبلاگ‌نویس و گیگ مشهور امریکایی اخیرن «کو‌آرا» را «آینده‌ی وبلاگ‌نویسی و بزرگ‌ترین پلات‌فرم وبلاگ‌نویسی در آینده‌ای نه چندان دور» توصیف کرده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed