تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سخت‌افزار

تاریخ ارسال: سه شنبه، 5 بهمنماه 1389  

 

«آی.پد»‌ها و «آی.فون»‌هایی که به قیمت بیماری ده‌ها کارگر تولید می‌شوند

 
 

حافظان محیط زیست در چین، شرکت آمریکایی اپل را به خاطر کوتاهی در نظارت دقیق و حفظ شأن کارگران کارخانجاتی که محصولات این شرکت را در چین تولید می کنند مورد انتقاد قرار دادند.  

 
 

حافظان محیط زیست در چین، شرکت آمریکایی اپل را به خاطر کوتاهی در نظارت دقیق و حفظ شأن کارگران کارخانجاتی که محصولات این شرکت را در چین تولید می کنند مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اپل با محصولاتی که امروزه با فناوری و مد مترادف شده اند به یکی از مهمترین و معروفترین شرکتهای دنیا تبدیل شده است. این درحالی است که به نظر می رسد در پشت این موفقیت چند لکه سیاه پنهان شده است. درحقیقت، به تازگی گروهی از حافظان محیط زیست چینی، شرکت کوپرتینو را به دلیل عدم توجه لازم به محیط کارخانجات تولید کننده محصولات خود در چین متهم کردند.

به گفته این کارشناسان، این کوتاهی موجب شده است که این کارخانجات از مقررات امنیت محیط زیست سرپیچی کنند. در این کارخانجات صدها کارگر در شرایط سخت مشغول به کارند.

"ما جون" از موسسه امور عمومی و زیست محیطی چین در این خصوص توضیح داد: "ما کشف کردیم که اپل به مقررات خود برای تضمین امنیت کار و مقام و شأن کارگران احترام نمی گذارد. اپل تنها نگران قیمت و کیفیت محصولات خود است و توجهی به مسائلی از قبیل محیط زیست و شرایط اجتماعی ندارد."

این درحالی است که "کارولین وو" سخنگوی اپل در پاسخ به انتقادات گفت: "اپل در تضمین بالاترین استانداردهای مسئولیت اجتماعی، بیشترین تلاش را می کند."

این اظهارات در شرایطی بیان می شود که سال گذشته شرکت "فاکس کان" مهمترین تولید کننده چینی محصولات اپل با 14 مورد خودکشی کارگرانی که در انتقاد به شرایط سخت کار و سلطه یک فرهنگ میلیتاریستی در این کارخانه دست به خودکشی زده بودند مواجه شد.

استیو جابز رئیس اپل در آن زمان هر نوع اتهامی را تکذیب کرد و اظهار داشت که فاکس کان یک کارخانه نیست.

با وجود این، همچنان سیاهی وسیعی بر روی اپل سایه افکنده است. به طوریکه نتایج تحقیقاتی با عنوان "چهره دیگر اپل" (The other face of Apple) که به مدت 9 ماه انجام شد نشان می دهد که حداقل 49 کارگر چینی که در کارخانجات همکار اپل کار می کنند بیمار هستند.

علت این بیماری، نوعی ماده حلال به نام "ان- هگزان" است که برای تمیز کردن نمایشگرهای لمسی استفاده می شود. شرکت دیگری با عنوان "وین تک" نیز اظهار داشت که پس از توقف استفاده از "ان- هگزان" کارگران سلامت خود را بازیافتند.

این موسسه چینی حافظ محیط زیست تحقیقات دیگری را بر روی 29 شرکت چند ملیتی در بخش فناوری انجام داد. به اعتقاد این سازمان چینی، این شرکتهای فناوری کارگران را در معرض خطر بهداشتی قرار داده و موجب آلودگی محیط زیست می شوند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که اپل رتبه آخر از این 29 شرکت را به دست آورد. علت این مسئله ناهنجاریهایی است که در فرایند تولید برخی محصولات اپل به ویژه "آی- پد" و "آی- فن" وجود دارد.

در حالی که شرکتهایی چون "اچ. پی"، "آلکاتل"، وودافن، سامسونگ، توشیبا، شارپ و هیتاچی اندازه های جدیدی را برای حل مشکلات سلامت و محیط زیست در تولید محصولات خود در نظر گرفته اند شرکتهای دیگری چون نوکیا، ال. جی، سونی و اریکسون هیچ واکنشی به درخواست این موسسه حفاظت از محیط زیست نشان نداند و اپل بیش از سایر شرکتها به دنبال راههایی برای فرار از زیر بار مسئولیتهای خود می گردد.

به همین علت، تردیدهایی بر روی رفتارهای شرکتی که بیش از 26 میلیارد دلار سود خالص دارد دیده می شود و به نظر می رسد که این شرکت به اندازه ای که بر روی کیفیت محصولات خود تاکید دارد بر روی حفظ شرایط بهداشتی کارگران و محیط زیست تلاش نمی کند.

به گزارش مهر، گزارشاتی که در طول دو سال گذشته از شرایط کارخانجات همکار اپل در چین می گذرد موارد مشابهی از این انتقادات را نشان می دهد.

برمبنای یکی از این گزارشات، اپل تائید کرد که دست کم 11 نوجوان 15 ساله در کارخانه های چینی مرتبط با محصولات این شرکت مشغول به کارند. اپل اشاره مستقیمی به نام شرکتهای خطاکار و یا موقعیت این کارخانه ها نکرد اما با توجه به اینکه بیشترین بخش محصولات این شرکت در چین مونتاژ می شوند، بنابراین به نظر می رسد این کودکان کار نیز در چین هستند.

در سال 2008 نیز شرکت اپل دریافته بود در حدود 25 کودک در کارخانه های تولید آی پاد، آی-فن و بخشهایی از رایانه های این شرکت به کار گرفته شده اند.

همچنین در اواخر ماه می 2010، نشریه چینی Southern Weekly پس از ثبت 6 مورد خودکشی در بین کارگران کارخانه "فاکس کان" تصمیم گرفت گزارشگر جوانی را برای جمع آوری اطلاعات به عنوان یک کارگر به این کارخانه بفرستد و به صورت همزمان گزارشگر ارشدی را برای مصاحبه با مدیران اجرایی کارخانه روانه کند. ماموریت کشف واقعیت رویدادهایی بود که در کارخانه در حال رخ دادن بود تا نشانه ای از دلایل این خودکشی ها کشف شود.

"لیو ژی یی" خبرنگار 20 ساله این روزنامه طی 28 روز جستجو از کشف اینکه چگونه کارگران این کارخانه مانند بردگان مورد استفاده قرار می گیرند، شگفت زده شد. این کارکنان تمام روز را کار می کنند و تنها کار خود را برای مدت زمانی بسیار کوتاه به منظور خوردن غذا یا خوابیدن متوقف می کنند. آنها هر روز به جز روزهای تعطیل کارهای تکراری را به صورت مداوم انجام می دهند و به طوریکه به اعتقاد "لیو" برای بسیاری از این کارگران تنها راه گریز از این چرخه تکراری خاتمه دادن به زندگی است.

این خبرنگار جوان در طول ماموریت خبری خود، شرایط وحشتناکی که 400 هزار کارگر این کارخانه به منظور تولید محصولات آی - پد و آی - فن شرکت اپل تحمل می کنند را شخصا تجربه کرد.

اما این تنها اپل نیست که مورد اتهام شرایط سخت کاری قرار دارد. درحقیقت کمیته ملی کار (NLC) آمریکا در گزارشی که در آوریل 2010 منتشر کرد نشان داد وضعیت کارگرانی که در کارخانه های چینی همکار مایکروسافت نیز کار می کنند با شرایط کارگران زیر سلطه اپل تفاوت چندانی ندارد.

این تحقیقات در پی انتشار تعدادی عکس بر روی سکوی اشتراک گذاری عکس یاهو (فلیکر) د رباره وضعیت کار در کارخانه KYE در گوانگ دانگ چین انجام شد. این عکسها به صورت مخفیانه گرفته شده بودند چرا که مسئولان این کارخانه چینی به هیچ وجه اجازه عکسبرداری از شرایط داخلی این کارخانه را نمی دهند. این شرایط غیرانسانی در گزارش NLC تشریح شد.

این گزارش که با جمله "ما همانند زندانی هستیم. ما زندگی نداریم و فقط کار می کنیم"، آغاز می شود نشان می دهد در این کارخانه گروهی متشکل از 20 تا 30 کارگر نوجوان در حدود 12 ساعت 2 هزار ماوس مایکروسافت را می ساختند. برپایه این گزارش، به دلیل فشردگی کار امکان رفتن به دستشویی وجود نداشت و حدود هزار کارگر جوان در فضایی به وسعت هزار متر مربع در کنار می نشستند و محصولات غول فناوری را تولید می کردند.

پس از انتشار گزارش NLC، سخنگوی غول مایکروسافت اظهار داشت: "ما در حال بررسی گزارش NLC هستیم و یک درخواست رسمی برای بررسی وضعیت کارگران چینی تنظیم کرده ایم. ما در برخورد با این مشکل بسیار جدی هستیم و تصمیمات درستی در حل آن اتخاذ می کنیم." خانه ردموند نیز همانند اپل تاکید کرد که به معاهدات و پیمانهای حقوق کارگری پایبند است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed