تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وب اجتماعی

تاریخ ارسال: شنبه، 2 بهمنماه 1389  

 

نسل C: نسل اهالی رسانه‌های اجتماعی

 
 

نسل سی (Generation C) عنوان جدیدی است که به نسل رشدیافته با تکنولوژی‌های جدید ارنباطی گفته می‌شود. 

 
 

محمدمهدی مولایی - نسل، اصطلاحی است که برای دسته‌بندی افراد بر اساس زمان تولدشان به‌کار برده می‌شود. در ساده‌ترین تعریف یک نسل به افرادی گفته می‌شود که در فاصله زمانی معینی به دنیا آمده‌اند و تجربه‏های گروهی و رویدادهای مشترکی را پشت سرگذاشته‌اند. بر همین اساس افراد حاضر در یک جامعه بر اساس سن و سال تولدشان در گروه‌های نسلی متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. اما تحولات پرشتاب تکنولوژی‌های ارتباطی همانطور که همه عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی را دست‌خوش تغییر کرده، بر دسته‌بندی‌های نسلی نیز تاثیر گذشته است.

نسل ایکس (X)، نسل وای (Y) و نسل زد (Z) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای مشخص کردن نسل‌های دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‏اند. نسل ایکسی‌ها به متولدان از اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ تا اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ گفته می‌شود، بعد از آنها نسل وای که به نسل هزاره نیز معروف هستند متولد شدند، پس از آنها نیز از نسل زد سخن گفته می‌شود که از دهه‌ی ۱۹۹۰ به بعد متولد شده‌اند. در ایران نیز برای شناخت نسل‌های دهه‌‌های اخیر، از اصطلاحات نسل اول، نسل دوم و نسل سوم استفاده می‌شود که اشاره به سه نسل پیاپی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ دارد.

نسل سی (Generation C) عنوان جدیدی است که به نسل رشدیافته با تکنولوژی‌های جدید ارنباطی گفته می‌شود. پیشرفت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فضای مجازی، شکل‌گیری سبک زندگی جدیدی را به دنبال داشته که آمیخته با تکنولوژی‌های آنلاین است. این فضا بستری برای شکل‌گیری نسل جدیدی شده که ویژگی‌های رفتاری جمعی متفاوتی با نسل‌های قبلی دارند. افراد نسل سی هم براساس سن‌وسال و هم بر اساس استفاده‌شان از امکانات دیجیتالی تعریف شده‌اند. از نظر سن اغلب آنها متولدان میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۸۰ به بعد هستند و تاحدی می‌توانند منطبق بر آن گروهی باشند که در غرب نسل هزاره خوانده می‌شود. اما آنچه به افراد این نسل هویت مستقلی بخشیده نه تشابهات سنی بلکه نوع کاربری‌شان در اینترنت و استفاده از امکانات دیجتالی و فضای مجازی است.

افراد نسل سی حضور پررنگی در فضای مجازی دارند. اغلب آنها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را در اینترنت سپری می‌کنند و گاه ساعات آنلاین بودن‌شان بیشتر از آفلاین بودن‌شان است. آنها اینترنت را برای همه عرصه‌های زندگی اعم از امور شخصی، کاری و تجاری، خرید و سرگرمی و غیره به‌کار می‌‌گیرند. آنها علاوه بر اینکه کاربران و مصرف‌کنندگان اطلاعات و اخبار فضای مجازی هستند، تعامل‌کنندگان و تولیدکنندگان بخشی از مطالب اینترنت نیز محسوب می‌شوند. مهم‏ترین بستر فعالیت این کاربران جایی نیست جز رسانه‌های اجتماعی.

رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های جدید اینترنتی هستند که در فضای «وب ۲» متولد شده‌اند و به کاربران اینترنتی این امکان را می‌دهند که در قالب شبکه‌های مجازی به تعامل با یکدیگر بپردازند و محتواهای شخصی آنلاین تولید کنند. نسل سی‌ای‌ها رسانه‌های اجتماعی را به‌کار می‌گیرد و زندگی شخصی‌شان را با شبکه‌ دوستان‌شان به اشتراک می‌گذارند. آنها در رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای از دوستان و آشنایان‌شان به‌وجود می‌آورند و در آن به تعامل درباره خودشان و موضوعات مورد علاقه‌شان می‌پردازند. رفتار چمعی اعضای این نسل در شبکه‌های اجتماعی به رفتار جمعی زنبورها تشبیه شده است که حول موضوعات مورد علاقه مشترک‏شان گرد هم می‌آیند. بدین ترتیب رسانه‌های اجتماعی که زمانی تنها به عنوان ابزارهایی اینترنتی شناخته می‏شدند، حالا بستر شکل‌‌گیری نسل جدیدی شده‌اند که سبک زندگی و ویژگی‌های فردی و جمعی متفاوتی با پیشینیان دارند.

منبع: ماهنامه‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed