تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای

تاریخ ارسال: جمعه، 1 بهمنماه 1389  

 

کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر» منتشر شد

 
 

موضوع اصلی کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر» به آموزش رسانه‌ و تربیت رسانه‌ای می‌پردازد. 

 
 

آموزش رسانه‌ای: یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر
نویسنده: باکینگهام، دیوید (Buvkingham, David)
مترجم: سرفراز، حسین
تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1389
مشخصات ظاهری: 376 ص
قیمت: 75000 ریال
شابك: 9786005574487
نوبت چاپ: چاپ اول
نوع جلد: رقعی (شومیز)

مترجم کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر» اثر «دیوید باکینگهام» این کتاب را بهترین منبع آموزشی رسانه‌ای برای معلمان و اولیا دانش‌آموزان خواند و گفت: آموزش رسانه‌ای، پنجره‌ای جدید را به روی مخاطب می‌گشاید تا با نگاهی انتقادی، اهداف رسانه را از هم تمیز دهد و دست به انتخاب درست بزند.

حسین سرفراز در گفت‌وگو با ایبنا، اظهار داشت: موضوع اصلی کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر» به آموزش رسانه‌ و تربیت رسانه‌ای می‌پردازد.

وی افزود: البته برای شناخت بهتر «آموزش رسانه‌ای» نباید آن را با آموزش از طریق رسانه و رسانه‌های آموزشی اشتباه گرفت، زیرا آموزش از طریق رسانه مانند برنامه‌های تلویزیونی یا کتاب‌های درسی است، اما آموزش رسانه‌ای یا تربیت رسانه‌ای به مخاطب می‌آموزد که چگونه باید با پدیده رسانه برخورد کرد.

مترجم اثر افزود: رسانه در فرهنگ امروز جایگاه ویژه‌ای دارد و تنها بازتاب واقعیت بیرونی نیست، بلکه سازنده واقعیت به شمار می‌آید و آنقدر مهم است که نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن گذشت.

سرفراز در ادامه توضیح داد: مخاطب می‌آموزد که در مواجهه با یک رسانه نباید مصرف کننده صرف بود، زیرا در غیر این صورت او یک «مخاطب رسانه‌ای خنثی» شناخته می‌شود؛ مانند آن‌چه در زمان جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفت، در حالی که مخاطب امروز باید در مقابل رسانه انتقادی برخورد کند تا بتواند به درک درستی از پیام‌های رسانه‌ای دست یابد.

وی افزود: آموزش رسانه‌ای، قدرتی انتقادی به مخاطب می‌دهد که بر مبنای پیش زمینه‌های ذهنی، عقل خودبنیاد و تجربیاتی که از دیگران به ارث می‌برد، می‌تواند واقعیت رسانه‌ای را تشخیص دهد و بهتر درک کند.

سرفراز ادامه داد: برایند آموزش رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای است همان‌طور که برایند آموزش عمومی، سواد خواندن و نوشتن است. سواد رسانه‌ای به معنی خواندن و نوشتن متن‌های رسانه‌ای است که در بحث ارتباط و رسانه وجود دارد و فرد با شناخت آن، قادر به آموزش متن و قواعد می‌شود.

وی درباره ضرورت توجه جامعه به این نوع آموزش گفت: در جامعه ایران شاهد رخدادهای خاص در مواجه با پدیده رسانه‌ایم. صدا و سیما به عنوان رسانه ملی بازوی ارشاد و هدایت جامعه برای رسیدن به آرمان و ارزش‌ها به حساب می‌آید، در حالی که اتفاقات بسیاری در پیرامون آن رخ داده و رابطه رسانه و ارتباطات را برای مخاطب از حالت «پذیرنده صرف» خارج کرده است. در این کتاب مخاطب، وجودی فعال است، البته به این موضوع هم اشاره می‌کند که مخاطب نخبه نیست که تمام پیام‌های رسانه‌ای را تفسیر کند یا آن که از سطوح متفاوت پردازش شناختی برخوردار باشد تا به طریق مختلف به پردازش رسانه بپردازد.

وی افزود: این کتاب، نحوه عملیاتی کردن بحث آموزش و سواد رسانه‌ای را در کلاس‌های درس مطرح می‌کند و به مخاطب می‌آموزد که آموزش رسانه‌ای باید در مدارس و کلاس‌های درس توسط معلمان شکل ‌بگیرد و سپس به دیگر سطوح جامعه منتقل شود.

سرفراز خاطرنشان کرد: این کتاب پرسش‌های مهم را برجسته می‌کند مانند این که اساس یک بنای نظری چگونه چیده می‌شود و باید چگونه از چیستی رسانه‌ای استفاده کرد و اگر آن را به مثابه متن یا صنعت در نظر گرفت، کارگزاران و عاملان آن، مروج چه نوع متنی‌اند و آن را چگونه و با چه اهدافی تولید می‌کنند. این کتاب همچنین به معلم می‌آموزد که چگونه بررسی انتقادی را به دانش‌آموز آموزش می‌دهد تا در برخورد با پیامد‌های رسانه‌ه‌ای نسبت به کل کار بازبینی انجام دهد.

سرفراز افزود: این کتاب در چهار فصل گردآوری شده است که فصل نخست آن به مبانی در سه بخش «چرا درباره رسانه‌ها آموزش دهیم؟، رسانه‌های نو و کودکی، سواد رسانه‌ای» می‌پردازد. فصل دوم نیز آخرین وضعیت در تعریف رشته‌، راهبردهای کلاس درس و موقعیت‌یابی آموزش رسانه را بیان می‌کند.

فصل سوم یادگیری رسانه‌ای منتقد و خلاق شدن، شناخت فنون آموزش را مطرح و فصل چهارم سمت و سوی‌های نو را در سه بخش سیاست و لذت بازی، سوادهای دیجیتال و مواضع‌نویسی یادگیری عنوان می‌کند.

چاپ نخست کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر» اثر«دیوید باکینگهام» در شمارگان 3000 نسخه، 175 صفحه و قیمت 75000 ریال از سوی انتشارات امام صادق (ع) منتشر و روانه بازار نشر شد.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دانشگاه امام صادق مراجعه کنید.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed